Koldings virksomheder har stor succes på det tyske marked: Solgte for 1,7 milliarder kroner

Easyfood er en af de Kolding-virksomheder, der har fået foden inden for på det tyske marked. - Vi forsøgte at drive tingene frem med danske sælgere, der talte engelsk. Men det gør en stor forskel, at vi er på stedet og taler tysk, siger Flemming Paasch, der er administrerende direktør i Easyfood. Arkivfoto: Søren Gylling

Koldings virksomheder har stor succes på det tyske marked: Solgte for 1,7 milliarder kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Salget til Tyskland fra små og mellemstore virksomheder i Kolding var i 2017 på 1,7 milliarder kroner. Dermed topper Kolding listen foran København og Aarhus i forhold til virksomheder, der sælger mest til Tyskland.

Kolding: Kolding tager førstepladsen foran Aarhus og København. De 104 små og mellemstore virksomheder i Kolding eksporterede i 2017 for 1,7 milliarder kroner til Tyskland.

Små og mellemstore virksomheder (SMV'er) med højst 250 ansatte står for 35 procent af Danmarks samlede eksport til Tyskland, der ifølge de nyeste tal fra 2017 var på samlet 102 milliarder kroner. Det viser en undersøgelse fra eStatistik, der har udgivet "Jyske SMV'er sidder tungt på Tyskland - Danmarks største eksportmarked".

Aarhus indtager andenpladsen med 145 virksomheder, der samlet eksporterede for over 1,3 milliarder kroner til Tyskland. København har ligesom Aarhus 145 små og mellemstore virksomheder med aktiviteter på det tyske marked, og i alt eksporterede de for 1,28 milliarder kroner i 2017.

Fakta
Analysen fra eStatistik er baseret på EU's definition af små og mellemstore virksomheder. Statistikken er udviklet af eStatistik i samarbejde med The Trade Council (Tidligere Eksportrådet). Små og mellemstore virksomheder har op til 250 ansatte og en omsætning på maksimalt 375 millioner kroner. Danske små og mellemstore virksomheder eksporterede i 2017 for næsten 36 milliarder kroner til Tyskland.

Det er eksporten dele til den tyske bilindustri, som topper de danske små og mellemstore virksomheders eksport til Tyskland. På andenpladsen kommer maskiner og tilbehør til industrien generelt, mens tøj og øvrig beklædning ligger på en tredjeplads.
Arkivfoto: Søren Gylling
Arkivfoto: Søren Gylling
Foto: Foto: Søren Gylling

Uudnyttet potentiale

Godt 75 procent af eksporten fra gruppen af små og mellemstore virksomheder stammer fra virksomheder i Jylland, og næsten alle ligger i kommuner med tæt adgang den jyske motorvej E45. Kolding topper altså listen, hvor også Vejle, Esbjerg, Aabenraa, Tønder, Varde, Sønderborg og Haderslev er med på top 20-listen.

Tallene vækker derfor glæde i Erhvervshus Sydjylland, der arbejder med at øge eksporten i de sydjyske virksomheder.

En del af succes skyldes, at danske virksomheder kan levere en kvalitet på samme niveau som de tyske. Markedet ligger tæt på og danske virksomheder kan levere til konkurrencedygtige priser, lyder det fra Jacob Christian Nielsen, der er direktør for Erhvervshus Sydjylland, der blev etableret ved årsskiftet.

- Tyskland fylder jo meget på grund af vores placering tæt på grænsen, det understreger tallene fra Kolding. Men der er et endnu større potentiale, og derfor er vi opmærksom på, at vi kan gøre endnu mere i forhold til Tyskland. Der er et uudnyttet potentiale, siger Jacob Christian Nielsen.

I opbygningen af erhvervshuset er eksporten til Tyskland et særligt fokusområde, og der er flere tiltag, der understøtter eksporten, blandt andet inden for fødevareindustrien.

- Der er nogle spilleregler, man skal forstå. Man er lidt mere formel syd for grænsen. Man skal helst kunne sproget. Du kan hurtigt komme bagud på point, hvis du agerer på samme måde i Tyskland, som du gør i Danmark, siger Jacob Christian Nielsen.

Handlen vokser

En af de Kolding-virksomheder, der har knækket koden og bidrager til, at Kolding ligger på førstepladsen, er Easyfood, der producerer brødprodukter til blandt andet store kæder. Virksomheden med omkring 150 ansatte og en omsætning på 315 millioner kroner har fået foden indenfor hos blandt kaffekæderne McCafé og Tchibo i Tyskland.

Det er blandt andet et gnidningsfrit samarbejde henover EU-grænsen, der gør en forskel. Det har spillet en afgørende rolle, at virksomheden har ansat en person i Tyskland, der taler flydende dansk og tysk.

- Der er en kulturforskel. Det er derfor, vi har en person, der kender landet. Danskere vil jo også helst handle med danskere. Vi forsøgte at drive tingene frem med danske sælgere, der talte engelsk. Men det gør en stor forskel, at vi er på stedet og taler tysk, siger Flemming Paasch, der er administrerende direktør i Easyfood.

I dag kommer en "betragtelig" del af omsætningen fra Tyskland, og det vil stige de kommende år.

- Vi skal vokse i Tyskland. Så andelen af vores eksport til Tyskland vil stige de kommende år, siger Flemming Paasch.

Koldings virksomheder har stor succes på det tyske marked: Solgte for 1,7 milliarder kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce