Pilot i krakket flyselskab står frem: Sikkerheden var under pres

På grund af konkursen i begge Primera-selskaber, har Jens Anker Nielsen mistet sit job. Han var ansat gennem et maltetisk kontraktbureau, og derfor kan han umiddelbart ikke få nogle af de cirka 150.000 kroner, Primera Air skylder ham, gennem lønmodtagernes garantifond.Foto: Nils Svalebøg

Pilot i krakket flyselskab står frem: Sikkerheden var under pres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Atypiske kontrakter kunne presse Primera-piloter til at flyve, når de var syge, eller der var tvivl om, hvorvidt maskinen var "fit for fight". Det fortæller Jens Anker Nielsen, som var kaptajn i det nu krakkede flyselskab Primera Air, og som overvejende fløj for Bravo Tours og Sun Tours. Han mener, der skal fokus på arbejdsforholdenes betydning for flysikkerheden.

Hvis du indenfor de seneste år har booket en rejse gennem Bravo Tours eller Sun Tours, er der stor sandsynlighed for, at du har fløjet med et Primera Air-fly. Det nu krakkede Primera Air var de to rejseselskabers primære flypartner. Men mens Bravo Tours og Sun Tours er forholdsvis velrenommerede firmaer, er det langt fra tilfældet med Primera Air, der har samme islandske ejer. Nu står en tidligere kaptajn i Primera Air frem og fortæller om ansættelsesvilkår, han mener, pressede flysikkerheden.

- Der var en høj andel af "flight-pay" i Primera, kun løn under få dages sygdom, ingen ferie, et meget lavt erfaringsniveau blandt styrmænd, kaptajner, instruktører og kabinepersonale. Der var en høj grad af skift i døgnrytme, og en stor andel besætningsmedlemmer, som pendlede langt for at komme på job. Der er mange, som har fløjet på basis af meget lidt søvn, siger 52-årige Jens Anker Nielsen fra Langø på nordfyn, der begyndte at arbejde som kaptajn for flyselskabet i marts måned.

Han har 33 års erfaring i branchen fordelt på 12 år i flyvevåbnet, 12 år som styrmand i den civile luftfart og 9 år som kaptajn. Arbejdsforholdene hos Primera er de værste, han har oplevet.

- Det er det første selskab, jeg har arbejdet for, hvor jeg ikke anbefalede folk, jeg kender, at flyve med det. Det skyldes både risikoen for konkurs, men især flysikkerheden, siger Jens Anker Nielsen.

Erfaringsniveauet hos Primera, er det hidtil laveste, jeg har oplevet. Jeg fløj med instruktører, som har samme alder som mine børn. Foto: Nils Svalebøg
Erfaringsniveauet hos Primera, er det hidtil laveste, jeg har oplevet. Jeg fløj med instruktører, som har samme alder som mine børn. Foto: Nils Svalebøg
Foto: Nils Svalebøg

Falsk selvstændig

Han var ansat af et kontraktbureau kaldet Aviation Staffing, ASTA, som havde adresse på Malta. Et bureau som Primera Air ifølge Jens Anker Nielsen benyttede for at kunne ansatte piloter som såkaldte "self-employed contractors". Fagforeningen FPU, Flyvebranchens Personale Union, betragter "contractors" som falske selvstændige, og mener flyselskaberne benytter betegnelsen med det ene formål at omgå overenskomster og lønmodtagerrettigheder.

Af Jens Anker Nielsens kontrakt fremgår det, at der var løn under sygdom i maksimalt ti dage på et år. Samtidig var han ikke berettiget til betalt ferie, og en stor del af hans løn afhang af den såkaldte flight-pay, som blev udregnet efter, hvor mange timer, han var i luften. Ifølge Jens Anker Nielsen var størstedelen af de piloter, der betjente Primera Airs fly, ansat på denne måde.

- Det dur ikke, at der er en direkte forbindelse til piloternes tegnebog, når de skal overveje, om de selv er syge, eller om flyet fejler noget. Hvis man besluttede, at man ikke var frisk til at flyve, eller at flyet ikke var "fit for fight", kostede det lynhurtigt 5000 kroner af lønnen. Jeg ved, det har fundet sted, at piloter har fløjet, når de var syge, siger Jens Anker Nielsen.

Ville gerne stå frem

Har du selv fløjet, mens du var syg?

- Det er der ikke nogen, der kan slippe godt fra at sige, at de har gjort. Det mister man certifikatet på. Men det er simpel logik, når det har indflydelse på lønsedlen. Hvis man var syg, skulle man enten flyve eller melde sig syg og risikere at blive ramt økonomisk. Man kunne også melde sig "unfit", men det er tiltænkt andre tilfælde end sygdom, for eksempel mangel på søvn eller hvile, og det blev styret hårdt. Man skulle skrive rapport på, hvorfor man var "unfit", og hvis man var syg, kunne de forlange lægeerklæring, siger Jens Anker Nielsen.

Gennem sin ansættelse drømte han flere gange om at kunne stå frem med sine bekymringer om flysikkerheden og de dårlige ansættelsesvilkår. Men det er først nu efter konkursen, hvor han har mistet jobbet, han gør det.

- Hvis jeg havde gjort det tidligere, var det en sikker fyring, siger han.

Du har omkring 150.000 i klemme efter konkursen. Handler det her om, at du gerne vil tage hævn på Primera Air?

- Hvem skal jeg tage hævn på? Primera er gået konkurs. Tværtimod risikerer jeg at skyde mig selv i foden. Det her gør ikke ligefrem mine jobmuligheder bedre. Men fakta er altafgørende, og åbenhed og gennemsigtighed er vigtige værdier. Jeg tør godt løbe risikoen, siger Jens Anker Nielsen.

Efterspørger bedre lovgivning

Den 52-årige kaptajn begyndte at arbejde for Primera Air i marts måned. Han kendte allerede firmaet fra en tidligere ansættelse for ti år siden og vidste nogenlunde, hvad han gik ind til. Derfor var det heller ikke med hans gode vilje, han tog jobbet.

- Jeg er ikke ude efter medlidenhed. Men jeg var blevet opsagt, og min typerating (en form for uddannelse, som kvalificerer en pilot til at flyve en bestemt flytype, red.) kunne ikke længere give gode jobs. Jeg fik en mulighed for at fornye en Boeing 737 typerating, hvis jeg tog jobbet hos Primera. Min plan var at søge videre, hvis forholdene ikke blev bedre, siger han.

Jens Anker Nielsen håber, at han ved at stå frem, kan være med til at øge befolkningens viden om, hvorfor nogle flyselskaber og rejsebureauer kan tilbyde de lave priser.

- Jeg er sikker på, at folk, der flyver med Bravo Tours eller Sun Tours ikke er klar over, hvilken betydning arbejdsvilkårene har for flysikkerheden, siger han og efterspørger fornyet lovgivning og øget politisk fokus på området:

- Flightpay burde ikke være lovligt. Det burde heller ikke være lovligt ikke at give betalt ferie eller løn under sygdom. Lovgivningen omkring flyve-hviletid burde også tage bedre højde for døgnrytmeskift. Flysikkerheden er under pres i branchen, og det var Primera Air et godt eksempel på. I virkeligheden skal det her løses på EU-plan. Det er branchen som sådan, der har et problem. Primera er ikke et isoleret tilfælde.

Bravo Tours afviser kritik

Administrerende direktør i Bravo Tours og Sun Tours og tidligere bestyrelsesmedlem i Primera Air, Peder Hornshøj, afviser kritikken af flysikkerheden i Primera Air.

- Som rejsearrangør har vi altid været glade for at bruge Primera, de har altid leveret god kvalitet, service og fly til tiden stort set hver gang. Vi har aldrig haft andet end stor tiltro til sikkerheden, siger han.

Du kan læse hele interviewet med direktøren her.

Pilot i krakket flyselskab står frem: Sikkerheden var under pres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce