Skilsmisse mellem Fanø og Sydtrafik en realitet

Den endelige aftale om Fanø Kommunes udmeldelse af Sydtrafik ligger nu fast. Arkivfoto: Morten Flarup

Skilsmisse mellem Fanø og Sydtrafik en realitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den 1. januar 2018 overtager Fanø Kommune ansvaret for al offentlig trafik på øen. Det betyder samtidig et farvel til rejsekortet.

Fanø Kommune: Sydtrafik og Fanø Kommune har nu indgået en aftale om den endelige skilsmisse. Sagen blev fredag godkendt på et bestyrelsesmøde i Sydtrafik, efter at politikerne i Fanø Byråd har behandlet sagen og nikket ja til betingelserne.

Det var Erhvervs-, Natur- og Teknikudvalget på Fanø, der for få måneder siden anbefalede byrådet, at kommunen skulle melde sig ud af Sydtrafik. Beslutningen skal blandt andet ses som en konsekvens af, at det med en lovrevision for små to år siden blev muligt for ø-kommuner uden bro eller landfast forbindelse til andre kommuner at melde sig ud af regionale trafikselskaber.

Fanøs borgmester Erik Nørreby (V) er overbevist om, at beslutningen er den rette for Fanø, men han er også klar over, at der ligger hårdt arbejde forude.

- Vi skal først nu til at gå i gang med at finde ud af, hvordan vi får skruet den bedste løsning sammen for Fanø, så vi får en ordning, der er bedre tilpasset øens behov, men stadig holder serviceniveauet højt, siger han.

Aftalen med Sydtrafik
Fanø Kommune har juridisk ansvaret for al offentlig trafik på Fanø - minus den regionale patientbefordring, som fortsætter uændret. Regionens patientbefordring er nemlig uafhængig af, om Fanø Kommune er en del af Sydtrafik, idet den betales af Region Syddanmark.Fanø Kommune arbejder med tre forskellige fremtidige muligheder for driften af den kollektive trafik: 1) Udbud af al kørsel, 2) Oprettelse af eget driftsselskab eller 3) Udbud af dele af kørslen.

Et rent snit

Ifølge den aftale, der er udarbejdet for Fanøs udmeldelse, er skilsmissen sket ved et rent snit. Sydtrafik skal således heller ikke stå for visiteret kørsel gennem flextrafik-ordningen og skal heller ikke administrere den lovpligtige handicapkørsel, som i dag varetages af lokale taxaselskaber på Fanø.

Formanden for Sydtrafik, Esbjergs viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V), er tilfreds med den aftale, der er kommet på bordet.

- Vi tager til efterretning, at Fanø ønsker at melde sig ud. I den forbindelse synes jeg, det er rigtig fint, at vi har fundet en løsning, så ingen skylder hinanden noget. Vi skilles uden, at der fremover er penge imellem os, og så må Fanø klare sig selv, siger Jesper Frost Rasmussen, der hele tiden har haft den holdning, at hvis man "melder sig ud af fællesskabet, så har man heller ikke del i de goder, de andre betaler til."

Slut med Rejsekortet

En af de såkaldte goder er Rejsekortet, som udmeldelsen af Sydtrafik også betyder et farvel til. Rejsekortet A/S er nemlig et selskab, som DSB, metroen og alle trafikselskaber i Danmark ejer i fællesskab.

I Fanø Kommune er man dog ikke bekymret over, at hverken borgerne eller turisterne kan benytte rejsekort til at komme frem og tilbage.

- Mange af de turister, der kommer til øen, er ikke fra Danmark. De kommer derfor slet ikke til at mærke, at rejsekortet forsvinder, siger borgmester Erik Nørreby (V) og fortsætter:

- Fanø lever i høj grad af turismen, så vi skal naturligvis sørge for, at det i fremtiden også bliver let at komme frem og tilbage på øen. Om det så bliver med bus eller taxa, det må tiden vise, siger han.

Skilsmisse mellem Fanø og Sydtrafik en realitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce