Nørden og kludekræmmeren satser stort på bambus

Asger Kragh og Anders Jytzler har været venner i mange år, og i sommeren 2017 sprang de ud som butiksejere med webshoppen Bambuni. Foto: Dorthe Lodberg

Nørden og kludekræmmeren satser stort på bambus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bambus vokser på det danske marked lige nu, og det håber to kammerater fra Esbjerg at kunne høste gode penge på.

Esbjerg: Deres forhold minder lidt om et gammelt ægtepars. Det har kammeraterne i vennegruppen grinet meget af. De indrømmer også selv, at de kan blive lidt som mand og kone, når de har været sammen for længe ad gangen. Hvem der er manden, og hvem der er konen, har Asger Kragh og Anders Jytzler dog behændigt undgået at tage stilling til.

Kærligheden mellem dem er udelukkende kammeratlig, om end deres forhold ér attesteret på papir. Sammen ejer de nemlig webshoppen Bambuni, hvorfra de sælger undertøj og strømper af bambus. En nye type tekstil, der hitter på det danske marked lige nu, fordi det angiveligt er både åndbart og lugtfrit.

Men hvordan kommer man i tanke om at smide sin tid og sparekroner i undertøj af bambus? Forklaringen skal findes i kombinationen af de to 30-årige kammeraters umage erhvervserfaringer.

Bambuni
www.bambuni.dk sælger Asger Kragh og Anders Jytzler strømper og herreundertøj af bambus. Bambusviskose er kendt for at være svedtransporterende, åndbart og lugtfrit og er derfor et populært materiale til produktion af sokker og undertøj.Brug af bambustekstiler er stadig så nyt, af miljømærkningen ikke er færdiggjort, men produktionen omtales ofte som miljøvenlig og bæredygtig. Blandt andet fordi der findes mange tusinde bambusarter, hvoraf nogle kan vokse 30-40 meter på lige så mange dage og derfor giver hurtigt udbytte.

Anders Jytzler og Asger Kragh er begge 30 år og født og opvokset i Esbjerg.

Nørden og kludekræmmeren

Asger Kragh bidrager med ti års erfaring fra herretøjsbranchen og er derfor i besiddelse af en god portion viden om beklædning og tekstiler. Hans ansvarsområder er administration af produktionen, kundekontakt, salg og marketing. Og så var det ham, der fik idéen.

- Efterspørgslen på bambustekstiler er vokset de seneste år, fordi stoffet er miljøvenligt og bæredygtigt. Derfor virkede det som et godt sted at investere, fortæller Asger Kragh, som til gengæld er helt fortabt, når det handler om HTML-koder, Java-scripts og plugins.

Det er her, Anders Jytzler kommer ind i billedet. Han har seks års erfaring som webudvikler og har i fem år været selvstændig med sit eget webbureau Hype Media. I det daglige står han derfor for Bambunis webshop og sociale medier.

Og så var han enig med Asger i, at Bambuni var et godt sted at starte.

- Vi har i et stykke tid ledt efter et fælles projekt. Vi arbejder rigtig godt sammen, og vores kompetencer komplimenterer hinanden. Asger ved noget om tøj, jeg ved noget om webshops, siger Anders Jytzler.

En vej - fremad

De entreprenante venner købte webshoppen og varelageret af en iværksætter i København i sommeren 2017, og de har siden arbejdet på at tilpasse butikken til deres egne visioner.

- I de første måneder sad Anders derhjemme i mørket og byggede hele webshoppen op på ny. Da den var klar, gik vi i gang med få styr på leverandører, salg og marketing, så vi kunne komme i gang med at vækste. Siden har vi øget omsætningen markant, fortæller Asger Kragh.

De tjener begge deres penge andre steder, men drømmen om at være deres egne chefer lever i bedste velgående. Dyrtkøbte erfaringer betyder dog, at de ikke vil gå for hurtigt frem.

- Jeg har tidligere haft et jeansfirma, som jeg måtte lukke på grund af en række dårlige betalere, siger Asger Kragh.

- Og jeg har været med til at lukke et firma på grund af et mislykket samarbejde. Derfor har vi heller ikke travlt. Indtil videre er vi begge godt tilfredse med at have Bambuni som en form for hobby, supplerer Anders Jytzler.

Af samme grund får overskuddet lov til at blive i Bambuni, så webshoppen og udvalget af bambustøj stille og roligt kan vokse sig større.

- Vi startede med strømperne, og nu har vi udvidet med herreundertøj, men på sigt håber vi også at få en kvinde- og børnekollektion, fortæller indehaverne.

Nørden og kludekræmmeren satser stort på bambus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce