Efter 100 dage: 70.000 mennesker har besøgt Lego House

Omkring 70.000 mennesker har allerede været inden for dørene i Lego House. Heraf har de 40.000 købt en billet til oplevelseszonerne, fortæller administrerende direktør Jesper Vilstrup. Arkivfoto: Chresten Bergh.

Efter 100 dage: 70.000 mennesker har besøgt Lego House

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lego House oplever at få positive tilbagemeldinger fra gæsterne. En af udfordringerne for Lego House er dog stadig at formidle historien om, hvad det rent faktisk er muligt at opleve derinde.

Billund: Cirka 70.000 mennesker har i løbet af årets sidste tre måneder - siden 28. september - besøgt Lego House i Billund. Heraf har de 40.000 købt billet til oplevelseszonerne. Det er tal, som af Lego House bliver betegnet som positive.

Administrerende direktør Jesper Vilstrup kalder de første knap 100 dage i husets levetid for særdeles positive. Især tilbagemeldingerne fra gæsterne peger i en positiv retning.

- Vi spørger en del af vores gæster om, hvad de synes om deres besøg. De tilbagemeldinger vi får, er overvældende, siger Jesper Vilstrup, som også har oplevet, at gæster har sendt breve eller mails med positive tilkendegivelser efter deres besøg.

- Vi spørger blandt andet, om de vil anbefale stedet til venner og bekendte. På det punkt ligger vi på en score på 89 ud af 100. Det er altså verdensklasse, siger han.

Lego House
Arkitekt Bjarke Ingels har tegnet Lego House, der er bygget af 21 kæmpestore legoklodser, som er stablet oven på hinanden.Bygningen er på 12.000 kvadratmeter og indeholder tre restauranter, en Lego-butik, et konferencerum, fire oplevelseszoner for betalende gæster, en gennemgang af Lego Koncernens historie samt et 2000 kvadratmeter stort Lego Square.

Lego House forventer cirka 250.000 betalende gæster om året.
Det store vandfald i Lego Houses røde oplevelseszone er en af husets største modeller. Flere end 6 millioner legoklodser er der brugt til vandfaldet. Arkivfoto: Søren Gylling.
Det store vandfald i Lego Houses røde oplevelseszone er en af husets største modeller. Flere end 6 millioner legoklodser er der brugt til vandfaldet. Arkivfoto: Søren Gylling.
Foto: Foto: Søren Gylling

Legoland er en mulighed

Antallet på 40.000 mennesker, som indtil videre har købt billet til Lego House, lyder umiddelbart ikke vanvittigt på omkring tre måneder. Forventningen er dog, at det er i sommermånederne eller i industriferierne, at der for alvor vil være gæster i Billunds bymidte.

- Vi har lavet en målsætning om, at vi skal have 250.000 betalende gæster om året. Set i forhold til det ligger vi som forventet. Vi er ikke blevet væltet, men det havde vi heller ikke regnet med, fordi vi åbnede i en lavsæson, siger Jesper Vilstrup.

At Lego House kun ligger få kilometer fra det noget mere velkendte Legoland, ser han ikke som noget udfordring, men derimod som en mulighed.

- Vi har oplevet, at mange turister er kommet til Billund på grund af Legoland. De har så opdaget Lego House, og så er de taget herind bagefter, siger Jesper Vilstrup.

En af de første gæster i Lego House var Prins Vincent, yngste søn af Kronprinsesse Mary og Kronprins Frederik. Her fortæller Jesper Vilstrup den lille prins om Lego House. Foto: Chresten Bergh.
En af de første gæster i Lego House var Prins Vincent, yngste søn af Kronprinsesse Mary og Kronprins Frederik. Her fortæller Jesper Vilstrup den lille prins om Lego House. Foto: Chresten Bergh.
Foto: Chresten Bergh

Udfordring at fortælle historien

Som alle andre nybyggerier har Lego House haft sine børnesygdomme at slås med. En del af dem blev fundet og aflivet i den otte ugers testperiode forud for den officielle åbning, mens andre først blev kendt efter åbningen. Det handler blandt andet om, at nogle gæster i familierestauranten Mini Chef oplevede for meget ventetid.

Derudover bliver der stadig kæmpet med at slippe af med rygtet om, at Lego House "bare er et Legoland under tag".

- En af vores største udfordringer er at fortælle historien om, hvad Lego House er. De gæster, som går ud herfra, ved det godt, men det kan være svært at fortælle, hvilke oplevelser man får. Den del er nok en større udfordring, end vi havde regnet med, erkender Jesper Vilstrup.

I gul zone kan gæsterne bygge deres egen fisk, som efter en tur i scanneren bliver virtuel og svømmer rundt på den store skærm i baggrunden. Arkivfoto: Søren Gylling.
I gul zone kan gæsterne bygge deres egen fisk, som efter en tur i scanneren bliver virtuel og svømmer rundt på den store skærm i baggrunden. Arkivfoto: Søren Gylling.

Overrumplet

Udover oplevelseszonerne, som kræver en billet, indeholder Lego House en forretning, tre spisesteder og konferencelokaler. Steder, hvor alle mennesker kan dumpe ind fra gaden og slå sig ned. Det har mange mennesker allerede valgt at benytte sig af - i nogle tilfælde har huset endda været så eftertragtet, at det har været vanskeligt at følge med forespørgslen.

- Vi er blevet en smule overrumplet over, hvor eftertragtet Lego House er blevet til at holde konferencer. Der har vi ikke altid været i stand til at svare på alle forespørgsler, siger Jesper Vilstrup.

Som administrerende direktør står han i spidsen for en forretning med cirka 180 medarbejdere. Det er medarbejdere, der arbejder med alt lige fra ekspedition og administration til dem, der har titlen "Play agent". Og ja, deres absolut fornemmeste opgave er at lege med de børn, der besøger Lego House.

Skabt med et højere formål

Mens Lego House af mange er blevet set som et prestigeprojekt, har det fra Legos side ikke nødvendigvis været et mål at skabe noget, der i sig selv kan generere et overskud.

- Lego House er ikke tænkt som en forretning, som nødvendigvis skal give overskud. Det er skabt med et højere formål, nemlig at manifestere Lego-idéen, siger Jesper Vilstrup.

Altså at skabe så meget reklame for Lego, at det kommer til at generere et mersalg af Legos produkter?

- Det er ikke tænkt som en reklamesøjle, men det er heller ikke noget krav, at huset løber rundt i sig selv. I den forstand behøver det ikke nødvendigvis være en positiv forretning, lyder det fra Jesper Vilstrup.

Efter 100 dage: 70.000 mennesker har besøgt Lego House

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce