Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Læborg Autohandel siger farvel til Mercedes'erne

Da reglerne for frikørte taxaer blev ændret, sagde Autohandler Søren Sørensen, at han ville give det minimum to år. Men salget er dalet og salget af importerede Mercedes'er giver efter hans mening ikke en tilstrækkelig indtjening til husleje, sælgerløn og mekanikerløn. Foto: Søren Dippel

Læborg Autohandel siger farvel til Mercedes'erne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ændrede regler for køb og handel med frikørte Mercedes-taxaer har fået autohandler Søren Sørensen, Læborg Autohandel, til at lukke virksomhedens afdeling på Industri Vest.

Vejen: Efter at have solgt flere end 6000 Mercedes'er som frikørte taxaer har autohandler Søren Sørensen, Læborg Autohandel, besluttet, at nu må det være slut. 1. januar 2015 ændrede regeringen nemlig reglerne om frikørsel af taxaer, og da det tager to år at frikøre en taxa, har Læborg Autohandel brugt to år på at omstille salget fra frikørte Mercedes-taxaer til brugte Mercedes'er importeret fra Tyskland.

- Men det er der ingen penge i, og vi har fået mindre arbejde på værkstedet i løbet af 2016. En frikørt taxa skal typisk fire dage på værksted, mens de importerede biler fra Tyskland kan nøjes med fire timer på værkstedet. Derfor har vi måttet fyre en mekaniker. Da reglerne for frikørte taxaer blev ændret, sagde jeg, at vi ville give det minimum to år, siger Søren Sørensen.

Men salget af importerede Mercedes'er giver efter hans mening ikke en tilstrækkelig indtjening til husleje, sælgerløn og mekanikerløn. Derfor er Læborg Autos sælger nu også blevet opsagt.

- Han har heldigvis fået nyt arbejde med det samme. Vi har også en lærling, og ham gør vi selvfølgelig færdig som planlagt til den 1. august. Min anden mekaniker, Poul Friis, som har været ansat i 18 år, kan jeg ikke undvære, for vi har også en garantiforpligtelse for de biler, vi har solgt og stadig sælger, siger Søren Læborg og understreger, at Læborg autohandel fortsat består.

Vi sælger fire gange så mange klassiske biler som frikørte Mercedes-taxaer, og min medvirken i flere tv-udsendelser har givet os så meget at lave. Det er helt vildt, så nu spekulerer jeg på, om jeg skal gå på pension, når jeg fylder 80 år.
Søren Sørensen, autohandler.

Bygninger sælges

- Værkstedet og salgsafdelingen med de nyere biler på Industri Vest i Vejen lukker vi ned i løbet af sommeren. Bygningerne med værksted bliver sat til salg. Det bliver ikke vanskeligt, for det er en af Vejens bedste placeringer, siger Søren Sørensen, der allerede har kontakt til en interesseret køber.

Læborg Autohandels afdeling, Veteranladen, med veteranbiler og med adresse på Ådalen fortsætter, for som Søren Sørensen udtrykker det:

- Det er der, mit hjerte er i dag. Vi sælger fire gange så mange klassiske biler som frikørte Mercedes-taxaer, og min medvirken i flere tv-udsendelser har givet os så meget at lave. Det er helt vildt, så nu spekulerer jeg på, om jeg skal gå på pension, når jeg fylder 80 år.

300 Mercedes'er om året

For godt fem år siden købte Søren Sørensen Danmarks største samling af emaljeskilte, og han lægger ikke skjul på, at også det har været en succes.

- Jeg har solgt til restauranter og værtshuse. Jeg har solgt til private, der i stedet for malerier foretrækker at hænge de gamle emaljeskilte på væggen. Senest har jeg solgt en hel del emaljeskilte til Den gamle By i Aarhus, siger Søren Sørensen.

Det er 30 år siden, Søren Sørensen begyndte byggeriet af afdelingen på Industri Vest. Det skulle vise sig at blive en succes.

Da Læborg Autohandel havde allermest fart på salget af frikørte Mercedes-taxaer, havde virksomheden også sit eget kontor med adresse i Valby. Her havde Søren Sørensen i mere end 12 år fast base hver onsdag for at opkøbe de frikørte taxaer. Dengang solgte Læborg Autohandel flere end 300 frikørte Mercedes-taxaer om året, og i afdelingen på Industri Vest i Vejen havde Søren Sørensen syv ansatte på lønningslisten.