S er positiv over for at udvide hovedvej 11: Vi bliver rigere af at løfte infrastrukturen

Enhedslistens Henning Hyllested (tv.) finder, at vi er en nation af pendlere, hvilket for ham er et problem i sig selv. Vi skal i højere grad arbejde, hvor vi bor. Han flankeres af Lennart Damsbo-Andersen (S), der er formand for Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg. Foto: Henrik Reintoft

S er positiv over for at udvide hovedvej 11: Vi bliver rigere af at løfte infrastrukturen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg besøgte onsdag Varde for at se på hovedvej 11, som både erhvervslivet og kommunen gerne ser udvidet til 2+1-vej.

Varde: Siden kommunesammenlægningen i 2008 har borgmestrene i Varde Kommune haft et stort og inderligt ønske. At få udbygget hovedvej 11 fra Varde til Korskro til en 2+1-vej. Porten til Vardes virksomheder og til turistmekkaet på Vestkysten i både Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner. Og ifølge socialdemokratiets Rasmus Prehn, der sidder i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, så har Varde en god sag.

- Infrastrukturen skal løftes og have en større del af investeringen. Vi bliver rigere af det, og I skal hjælpe med at tale det op, siger Rasmus Prehn.

Ordene lød i forbindelse med udvalgets tredagestur, som onsdag ramte Varde og emballagevirksomheden Sky-Light med 130 medarbejdere. Indehaver Søren Kjær Larsen plæderer for en udbygning af hovedvejen af to årsager.

- Mine transporter er blevet dyrere, og transport er afgørende, når folk skal på arbejde, siger Søren Kjær Larsen.

Men som Vardes borgmester, Erik Buhl (V), så vedgår han, at problemet bortset fra om lørdagen ikke er voldsomt.

Problemet med strækningen er ifølge Vejdirektoratets planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen snarere, at der er så mange til- og afkørsler på vejen mellem Korskro og Varde.

Korskro - Varde
Der kører i gennemsnit 7.900 køretøjer på strækningen mellem Varde og Korskro hver dag.En rapport lavet af COWI i 2012 og bestilt af Varde Kommune konkluderede, at det samfundsøkonomisk kan betale sig at udvide vejen til en tresporet 2+1-vej, hvis det kan gøres for mellem 200 og 350 millioner kroner.
Fabrikant Søren Kjær Larsen fra Sky-Light i Varde oplever, at transportudgifterne stiger i takt med, at trafikken øges. Foto: Henrik Reintoft
Fabrikant Søren Kjær Larsen fra Sky-Light i Varde oplever, at transportudgifterne stiger i takt med, at trafikken øges. Foto: Henrik Reintoft
Foto: FOTO:HENRIK REINTOFT

En nation af pendlere

Det lokale folketingsmedlem, Troels Ravn (S) fra Vejen, og medlem af udvalget kender om nogen til hovedvej 11.

- Når jeg kommer til Korskro, så lægger jeg et kvarter til. En udbygning vil hjælpe Varde og hele regionen, siger Troels Ravn.

Enhedslistens folketingsmedlem, Henning Hyllested fra Esbjerg, har en helt anden tilgang til problematikken. Især med tanke på de mange pendlere, der benytter vejene.

- Sagen er, at Danmark er ved at blive en nation af pendlere. Det kan ikke blive ved med at gå. Vi skal tiltrække og fastholde folk, siger Henning Hyllested.

Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg besøgte onsdag Sky-Light i Varde for at bese hovedvej 11. Fra venstre ses Villum Christensen (LA), formand Lennart Damsbo-Andersen (S), Henning Hyllested (EL), Troels Ravn (S) og borgmester Erik Buhl (V) fra Varde Kommune. Foto: Henrik Reintoft
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg besøgte onsdag Sky-Light i Varde for at bese hovedvej 11. Fra venstre ses Villum Christensen (LA), formand Lennart Damsbo-Andersen (S), Henning Hyllested (EL), Troels Ravn (S) og borgmester Erik Buhl (V) fra Varde Kommune. Foto: Henrik Reintoft
Foto: FOTO:HENRIK REINTOFT

Omvendt eksport

Så folk skal bo, hvor de arbejder. Men det løser ikke problemet for de hundredtusinder sommerhusgæster, hvoraf de 69 procent kommer fra Tyskland. Vel og mærke i bil.

- Turisterne opfatter vi som omvendt eksport. Kunderne kommer her og lægger eksportkronerne, siger erhvervschef Lars Buch fra ProVarde i Varde Kommune.

For at sætte tingene i perspektiv har Varde og Ringkøbing-Skjern kommuner tilsammen flere overnatninger end København. 7,98 millioner mod 7,64 millioner overnatninger i København i 2017.

Fra venstres ses Villum Christensen (LA), Troels Ravn (S), Rasmus Prehn (S) og Lennart Damsbo-Andersen, der som medlemmer af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg onsdag besøgte Varde for at se på hovedvej 11. Henning Hyllested (EL) var også med på turen. Foto: Henrik Reintoft
Fra venstres ses Villum Christensen (LA), Troels Ravn (S), Rasmus Prehn (S) og Lennart Damsbo-Andersen, der som medlemmer af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg onsdag besøgte Varde for at se på hovedvej 11. Henning Hyllested (EL) var også med på turen. Foto: Henrik Reintoft
Foto: FOTO:HENRIK REINTOFT

S er positiv over for at udvide hovedvej 11: Vi bliver rigere af at løfte infrastrukturen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce