Kommunen gør et tredje forsøg på at krydse banen ved Engdraget

Der er her ved Hjertingvej, at Varde Kommune siden 2013 forgæves har ledt efter en passage over jernbanen. Foto: Henrik Reintoft

Kommunen gør et tredje forsøg på at krydse banen ved Engdraget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Varde Kommune bruger nu en kvart million kroner på en projektering af en sikret overgang over jernbane fra Engdraget til Hjertingvej.

Varde: På sjette år forsøger Varde Kommune at finde plads til en overgang over jernbanen fra Engdraget til Hjertingvej. En i mange år ønsket passage fra Sydbyen, hvis borgere har handlet ulovligt ved at gå over jernbanen for at skyde genvej. Op til 200 om dagen. I dag er der opsat et højt stålhegn, som flere gange er blevet brækket op.

Både en tunnelløsning og en bro over jernbanen har været undersøgt. Men nu forsøger Varde Kommune sig med en sikret overgang. Det vil sige en overgang, hvor man kan gå, cykle eller køre over på cykel på tværs af jernbanen.

- Vi skal lave et forprojekt, før Banedanmark vil tage stilling. Det ville have været rart med en forhåndsgodkendelse, siger Preben Friis-Hauge (V), der er formand for plan og teknik.

Et forprojekt til en kvart million kroner. Og Preben Friis-Hauge krydser alt hvad han kan, for at det denne gang lykkes at krydse jernbanen.

Den sikrede overgang koster mellem 4 og 4,5 millioner kroner, hvoraf de to millioner kroner er til selve sikringen og overvågnings- og signalsystemer.

Om selve den nye, sikrede overgang, siger Preben Friis-Hauge:

- Det, synes jeg, er positivt, at vi nu alligevel får de handicappede med.

For den seneste, undersøgte broløsning var i første omgang uden en elevator eller kæmpe rampe.

Sagen kort
Byrådet besluttede i 2013, at der skulle laves en gangtunnel under jernbanen fra Hjertingvej til Engdraget. En tunnelløsning måtte opgives, da jernbanen det pågældende sted står på et betonfundament.Der er også undersøgt flere forskellige broløsninger, som også er forkastet. Og en tunnelløsning har været vendt endnu en gang. Der er bevilget 4,25 millioner kroner til en gangbro, hvoraf der er brugt 530.000 kroner til COWI og Banedanmark.

Et nyt forprojekt til en sikret overgang i samme niveau som jernbanen koster 250.000 kroner.
Ud over at man selv udsætter sig for en fare ved at passere skinnerne, så er det også et stort usikkerhedsmoment for lokomotivførerne. Foto: Henrik Reintoft
Ud over at man selv udsætter sig for en fare ved at passere skinnerne, så er det også et stort usikkerhedsmoment for lokomotivførerne. Foto: Henrik Reintoft
Foto: FOTO:HENRIK REINTOFT

Fatter ikke en brik

Formand for Handicaprådet i Varde Kommune Poul Rosendahl er skeptisk over løsningen med tanke på, at Banedanmark jo netop lukker den ene overskæring efter den anden.

- Det fatter jeg ikke en brik af, og jeg har selv ikke tænkt den tanke og foretrækker en tunnelløsning, siger Poul Rosendahl.

En tunnelløsning som ikke inden for en bare nogenlunde økonomisk ramme kan lade sig gøre. For selve jernbanen ind mod Varde Banegård er understøttet af en betonbro. Og derfor kan en sænketunnel ikke lade sig gøre medmindre en del af betonbroen fjernes og genetableres.

Men han tager ja-hatten på med tanke på de handicappede.

- Hvis det bliver muligt for de handicappede at komme over, så hilser vi det velkommen, siger Poul Rosendahl.

Kommunen gør et tredje forsøg på at krydse banen ved Engdraget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce