Se billederne af togtossens remise i Tønder

Et gammelt skilt omgivet af rust.
Foto: Martin Franciere

Se billederne af togtossens remise i Tønder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

NØRD: I udkanten af Tønder går en mand rundt og er glad.

Det er togtossen alias Peter Malmqvist, som er i Tønder for at arbejde på remisen.

Det er tanken, at remisen med tiden skal danne rammen om et togmuseum med op til 13 lokomotiver. Herfra skal der også køre ægte damplokomotiver ud på skinnenettet med vognene fulde af turister.

- Tønder er et ideelt udgangspunkt. Her er billigt og der er masser af turister. Det skal nok blive et trækplaster, forudser Peter Malmqvist.

Den i Norge bosatte danske læge købte remisen for 600.000 kroner for henved fem år siden. Han bruger ferierne på at rydde op og begrænse de skader, der nu engang er på bygningerne, hvoraf den ældste stammer fra 1887.

Inderst inde håber Peter Malqvist på, at remisen er klar om fem år, men som han bliver ved med at sige:

- Jeg har ikke nogen tidsplan. Det vigtigste er, at den bliver færdig.
Peter Malmqvist bruger sine ferier i Tønder. Normalt er han læge i Bergen, Norge. Her ses han foran det gamle E 987, som han har erhvervet, for at køre veterantogture. Men det bliver ikke med det første. Remisen skal først sættes i stand.
Peter Malmqvist bruger sine ferier i Tønder. Normalt er han læge i Bergen, Norge. Her ses han foran det gamle E 987, som han har erhvervet, for at køre veterantogture. Men det bliver ikke med det første. Remisen skal først sættes i stand.
Foto: Martin Franciere
Et gammelt skilt, står hengemt i smedien.
Et gammelt skilt, står hengemt i smedien.
Foto: Martin Franciere
En skinnecykel kan der altid være brug for. Her ses remisens bagmang med det gamle E 987-lokomotiv i baggrunden.
En skinnecykel kan der altid være brug for. Her ses remisens bagmang med det gamle E 987-lokomotiv i baggrunden.
Foto: Martin Franciere
Det gamle aftræksrør hænger stadig i remisens loft. Her stod de gamle damplokomotiver og varmede op, før de blev sat ind i drift. Det tog mindst 14 timer, at gøre et damptog køreklart.
Det gamle aftræksrør hænger stadig i remisens loft. Her stod de gamle damplokomotiver og varmede op, før de blev sat ind i drift. Det tog mindst 14 timer, at gøre et damptog køreklart.
Foto: Martin Franciere
Landets velnok bedste udsigt fra en MYer. Fra førerhuset ses en gammel E 987.
Landets velnok bedste udsigt fra en MYer. Fra førerhuset ses en gammel E 987.
Foto: Martin Franciere
Inde i det gamle E 987-tog oser der af atmosfære og kul. Det er meningen, at toget en dag skal køre som veterantog, fortæller Peter Malqvist.
Inde i det gamle E 987-tog oser der af atmosfære og kul. Det er meningen, at toget en dag skal køre som veterantog, fortæller Peter Malqvist.
Foto: Martin Franciere
I remisens smedie ligner alt noget fra et 1900-tals museum.
I remisens smedie ligner alt noget fra et 1900-tals museum.
Foto: Martin Franciere
Værktøjet hænger ved essen.
Værktøjet hænger ved essen.
Foto: Martin Franciere
Tønder Syd står der på skiltet, der dog ikke er så gammelt, som det kunne se ud til.
Tønder Syd står der på skiltet, der dog ikke er så gammelt, som det kunne se ud til.
Foto: Martin Franciere
Sådan skal de ælste af remisens bygninger gerne se ud igen. Tegningerne er stemplet i Berlin i 1886. Året efter var remisen opført i Tønder.
Sådan skal de ælste af remisens bygninger gerne se ud igen. Tegningerne er stemplet i Berlin i 1886. Året efter var remisen opført i Tønder.
Foto: Martin Franciere
De gamle maskiner står stadig klar. Klodserne på gulvet ligger til tørre. Gulvet består nemlig af egeklodser, som bevirkede, at hvis man tabte noget glødende materiale på gulvet, så sprang det ikke i stykker, fortæller Peter Malmqvist.
De gamle maskiner står stadig klar. Klodserne på gulvet ligger til tørre. Gulvet består nemlig af egeklodser, som bevirkede, at hvis man tabte noget glødende materiale på gulvet, så sprang det ikke i stykker, fortæller Peter Malmqvist.
Foto: Martin Franciere
Peter Malmqvist er uforbedrelig optimist. Han er overbevist om, at remisen om ikke så længe kan blive en turistattraktion i Tønder.
Peter Malmqvist er uforbedrelig optimist. Han er overbevist om, at remisen om ikke så længe kan blive en turistattraktion i Tønder.
Foto: Martin Franciere
Mere rustent værktøj.
Mere rustent værktøj.
Foto: Martin Franciere

Se billederne af togtossens remise i Tønder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce