Efterskoleelevers alkoholkampagner blev præsenteret

Mai Junker Jørgensen og Tommy Juhl er teamet i misbrugsrådgivningen, der arbejder med børn og unge, som vokser op i familier med misbrug. De er allerede blevet booket med det nye materiale til et besøg i 8. klasse i Toftlund. De ser frem til at tage det nye materiale i brug. Bag dem ses en af kampagnefilmene. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Efterskoleelevers alkoholkampagner blev præsenteret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Højer Designefterskoles 10. klasselinje Innovation og Design har lavet forskellige kampagneforeslag til Tønder Kommune. Tre projekter blev udvalgt og skal nu implementeres i kommunens misbrugsrådgivning. Onsdag eftermiddag blev projekterne præsenteret på rådhuset.

Tønder: I december blev elever i 10. klasselinjen Innovation og Design på Højer Designefterskole bedt om at løse en opgave for kommunen: Kampagnemateriale til brug i arbejdet med børn og unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug.

- Jeg havde håbet på, at der kom færdige og brugbare idéer. Og det er virkelig blevet godt. Det er helt vildt, som de har knoklet. Dét, de har lavet, kræver en ung hjerne. Vi ældre tænker alt for meget i fagudtryk og begreber, sagde Ina Kier Lorenzen, leder af Rådgivningscenter Tønder - Misbrug.

Onsdag eftermiddag blev tre projekter præsenteret på Rådhuset i Tønder. Det blev fejret med taler og snacks.

I alt arbejdede eleverne i syv grupper, men ikke alle forslag var praktisk mulige at løfte. De tre kampagner, der indeholder et virtual reality-spil og et computerspil, der også skal lanceres som app, og to forskellige kampagnefilm, er en del af årets Hope-kampagne. Det er en landsdækkende kampagne, som Alkohol og Samfund står bag.

Men materialet skal ikke kun anvendes i de kommende måneder, kampagnen kører.

- Det her er ung-til-ung-tanken, og det kan jeg rigtig godt lide. Det bliver en fast del af vores materiale, og det passer rigtig godt sammen med de fakta, vi i forvejen har. Jeg synes, vi har manglet dette materiale, forklarede Tommy Juhl, der er den ene halvdel af det kommunale team, der arbejder med børn og unge, som vokser op i misbrugsfamilier.

- Vi kan også bruge materialet til voksne. Det er et rigtig godt middel. Vi havde ikke selv kunnet lave sådan et materiale, tilføjede Mai Junker Jørgensen, der er den anden halvdel af teamet.

Den anden kampagnefilm handler om at bryde tabuet og turde fortælle om, hvad der sker i et hjem med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Den anden kampagnefilm handler om at bryde tabuet og turde fortælle om, hvad der sker i et hjem med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager

Elevers hjælp

Emma Munch, Natashia Engel, Laura Lindkær er eleverne bag den ene kampagnefilm.

- Da vi har fik opgaven, besluttede vi, at vi gerne ville gå i dybden med børn og unges oplevelse af det. Vi har brugt lang tid på at finde den rigtige historie. Vi har tænkt meget over det, og det har virkelig rørt os. Vi hører altid om stofmisbrug, men ikke om alkoholmisbrug, forklarede Emma Munch.

- Historien gjorde virkelig indtryk på os. Man får lidt et chok over, hvor alvorligt det er. Det har været spændende at arbejde med, tilføjede Laura Lindkær.

Zehra Dursun er det ene medlem af arbejdsgruppen på fem elever, der har udviklet computerspil og virtual reality (VR) spil.

- Jeg kender nogle, der har været gennem det, og dem har jeg snakket med om det, for at sætte mig ind i det. Vi ville gerne have noget med flere sanser med, og derfor blev det VR-spil, sagde hun.

Inden de fremmødte kunne nyde snacks og afprøve de forskellige kampagner, var der taler ved borgmester Henrik Frandsen (V), sundhedsudvalgsformand Irene Holk Lund (V) og formand for socialudvalget Peter Christensen (S).

Socialudvalgsformand Peter Christensen (S) ser med på det computerspil om at vokse op i en familie med misbrug. Der er forskellige reaktionsmuligheder og dermed forskellige slutninger i spillet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Socialudvalgsformand Peter Christensen (S) ser med på det computerspil om at vokse op i en familie med misbrug. Der er forskellige reaktionsmuligheder og dermed forskellige slutninger i spillet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager
Zehra Dursun har sammen med sin gruppe udviklet et virtual reality-spil for at få flere sanser i brug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Zehra Dursun har sammen med sin gruppe udviklet et virtual reality-spil for at få flere sanser i brug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager
I denne kampagnefilm læser to unge en historie fra én, der er vokset op i en familie med misbrug, op. Det er en sand historie, og de unge reagerer på den efterfølgende. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
I denne kampagnefilm læser to unge en historie fra én, der er vokset op i en familie med misbrug, op. Det er en sand historie, og de unge reagerer på den efterfølgende. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager
Unge fra Højer Designefterskole har lavet kampagne idéer til brug i årets Hope-kampagne om børn, der vokser op i familier med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Unge fra Højer Designefterskole har lavet kampagne idéer til brug i årets Hope-kampagne om børn, der vokser op i familier med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager
Unge fra Højer Designefterskole har lavet kampagne idéer til brug i årets Hope-kampagne om børn, der vokser op i familier med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Unge fra Højer Designefterskole har lavet kampagne idéer til brug i årets Hope-kampagne om børn, der vokser op i familier med misbrug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard/Michael Bager

Efterskoleelevers alkoholkampagner blev præsenteret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce