Efterskoleelev storsatser på motorsporten

Efterskoleåret på Sine i Løgumkloster danner rammen om sæsonforberedelserne for Mathias Lund. At man er i topform, er en forudsætning for at være med fremme. For Mathias har fitness allerede betydet meget i motorsportskarrieren. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Efterskoleelev storsatser på motorsporten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Han har endnu ikke et kørekort til bil - men er godt på vej til at tage et stort spring i motorsportens verden. I år skifter 16-årige Mathias Lund fra Sportsefterskolen Sine i Løgumkloster nemlig tilværelsen som gokartkører ud med at køre i Danmarks største bilserie, Super GT Danmark.

LØGUMKLOSTER/VEJEN: 16-årige Mathias Lund er 10. klasses-elev på Sports- og Idrætsefterskolen Sine i Løgumkloster, men i øjeblikket er det måske ikke efterskolelivet og lektierne, der står øverst. Teenageren kom nemlig til efterskolen med et alenlangt CV i gokarts, og har netop fået planerne for 2019-sæsonen på plads.

Det er nemlig tid til at rykke op i motorsportens hieraki, og derfor satser racerkøreren fra Vejen stort. Han skal nemlig køre i det, der bliver Danmarks førende motorsportsklasse, Super GT Danmark. I runde tal betyder oprykningen fra gokart til bil, at der nu er cirka ti gange så mange hestekræfter - 330 i alt - gemt under speederen, når sæsonen begynder i slutningen af april på Padborg Park.

Samtidigt er Mathias Lund med sine 16 år blandt feltets absolut yngste kørere:

- Vi kom godt ind på Super GT gennem seriens promotor Tom Pedersen, så ad den vej endte vi med at få en aftale i hus. Jeg var sammen med min far ved at se på mulighederne for 2019, og indså hurtigt, at interessen for at komme over i bil var ved at veje tungere end at fortsætte i karting, forklarer han og fortsætter:

- Vi fik et godt oplæg og en god præsentation af mulighederne, så nu er jeg en del af Team Jørgen Hansen Biler fra Skærbæk i Super GT. Det bliver godt at være der, og jeg glæder mig meget til at komme i gang. Jeg er der for at lære en masse, og jeg håber, det bliver til et godt samarbejde.

Der er stor forskel på karting og Super GT i forhold til sponsorater. Det er en kæmpestor post at tage selv, så det betyder meget, at vi får nogle sponsorer med. Og det er jeg sikker på, at vi får - men der skal kæmpes for det.
Mathias Lund, kommende racerkører i Super GT Danmark
Mathias Lund fra Vejen bliver langt fra den eneste sønderjyde på startgridden. I Super GT bliver han en del af det sønderjyske Team Jørgen Hansen Biler, der har sidste års sølvvinder i mesterskabet, Ole Petersen, på holdet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Mathias Lund fra Vejen bliver langt fra den eneste sønderjyde på startgridden. I Super GT bliver han en del af det sønderjyske Team Jørgen Hansen Biler, der har sidste års sølvvinder i mesterskabet, Ole Petersen, på holdet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Knivskarp form

Lige nu er hverdagen på Sportsefterskolen Sine i fokus for Mathias Lund, for den optimale form skal rammes, inden sæsonen begynder. Skolen har ikke en linje, der som sådan er specialiseret i motorsport, men valget faldt alligevel på Sine med baggrund i fitness. Det er samtidigt den linje, som Mathias går på. Og det er ingen tilfældighed, mener det unge racertalent:

- Træningscentret har betydet meget for mig i de seneste år. I slutningen af 2014 fik jeg mig en personlig træner i Nicolai Kristensen, og han gjorde en stor forskel. Jeg var ret stor dengang. Jeg tabte 20 kilo, så det fik virkelig fitness ind i billedet for mig. At valget lige er faldet på Sine nu, kom af, at mine forældre gerne ville have mig på efterskole - men jeg var afvisende, for jeg ville jo bare køre ræs, smiler Mathias. Han tilføjer:

- Så fandt vi det her. Skolens store fokus på sport har givet mig meget, og jeg har fået et virkelig godt indblik i, hvilke resultater træning i det hele taget kan give.

Det gav efterårets to testkørsler i Super GT-raceren på Padborg Park også et vidnesbyrd om, vurderer han:

- Indtil nu har jeg testet bilen to gange, og det er gået over al forventning. I første hug var jeg tre sekunder fra banerekorden, og der er naturligvis masser at arbejde med fortsat. Men træningen viste også sit værd, for jeg kørte 30 minutter i ét pas og svedte ikke engang, da jeg kom ud af bilen igen. Det er en vigtig forskel.

Det kan måske virke knapt så oplagt, at tunge vægte i træningslokalet hænger sammen med hurtige omgangstider på banen. Men det gør det - og ude på banen giver det ekstra udholdenhed. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Det kan måske virke knapt så oplagt, at tunge vægte i træningslokalet hænger sammen med hurtige omgangstider på banen. Men det gør det - og ude på banen giver det ekstra udholdenhed. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Pengejagten

Tilbage står det, der altid er et springende punkt i motorsporten: økonomien.

Mathias Lund er fast besluttet på, at han i 2019 er at finde ved samtlige syv løbsweekender i serien, men først skal de sidste sponsorer lige på plads:

- Der er stor forskel på karting og Super GT i forhold til sponsorater. Det er en kæmpestor post at tage selv, så det betyder meget, at vi får nogle sponsorer med. Og det er jeg sikker på, at vi får - men der skal kæmpes for det, siger han.

En af grundene til, at Mathias Lund er fortrøstningsfuld, er seriens nye TV-aftale med 6'eren. Det gør sponsorjagten lidt lettere, vurderer han:

- At der kommer TV på, er super godt. Det gør det lidt nemmere at finde sponsorer, tror jeg. Og så er dækningen jo en helt anden end i karting. Der vises det meste på YouTube, og der er selvfølgelig familie og venner, der kigger med der. Men på TV er der jo et helt andet publikum til løbene, og det ser jeg frem til at blive en del af, fortæller Mathias Lund.

Der er premiere på Super GT Danmark på Padborg Park søndag den 28. april.

Klassen Super GT Danmark hed indtil årsskiftet Danish Supertourisme Turbo. Serien køres i 2019 kun på danske baner. I alt er der syv løbsweekender - tre på Padborg Park, to på Ring Djursland, en enkelt på Jyllandsringen og en ved Copenhagen Historic Grand Prix i København. Foto: Pro-Plan
Klassen Super GT Danmark hed indtil årsskiftet Danish Supertourisme Turbo. Serien køres i 2019 kun på danske baner. I alt er der syv løbsweekender - tre på Padborg Park, to på Ring Djursland, en enkelt på Jyllandsringen og en ved Copenhagen Historic Grand Prix i København. Foto: Pro-Plan
Mathias Lund skifter direkte fra gokarts til en fuldblods racerbil i Super GT Danmark. Den 16-årige kører har i de seneste år slået sine folder helt i spids for Rotax' gokartklasser i Tyskland og på europæisk plan for RS Competition. Foto: Pro-Plan.
Mathias Lund skifter direkte fra gokarts til en fuldblods racerbil i Super GT Danmark. Den 16-årige kører har i de seneste år slået sine folder helt i spids for Rotax' gokartklasser i Tyskland og på europæisk plan for RS Competition. Foto: Pro-Plan.

Efterskoleelev storsatser på motorsporten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce