Ældgammel strid har udsigt til blød landing

Der er trængsel, og der opstår gentagne gange farlige situationer, når cyklister tvinges ud på kørebanen i morgentrafikken i Strucksallé i Tønder. I baggrunden ses tydeligt hvorfor: Cykelstien ophører lige inden baneoverskæringen. Arkivfoto: Erik Petersen

Ældgammel strid har udsigt til blød landing

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Otte års tvist mellem Tønder Kommune og BaneDanmark om udformningen af jernbaneoverkørslen på Strucksalle i Tønder kan være fortid i marts.

TØNDER: En mere end otte år gammel strid mellem Tønder Kommune og BaneDanmark har langt om længe udsigt til at lande blødt og dermed blive skrinlagt.

- Vi har planlagt ibrugtagning den 8. marts 2019, og vi vil udføre forberedende arbejder mellem 15. februar til 26. februar 2019.

Sådan lyder beskeden fra BaneDanmark til Tønder Kommunes tekniske forvaltning, og det er en besked, der vil vække glæde ude i morgentrafikken ved jernbaneoverskæringen ved Strucksalle i Tønder.

Her har der siden 2010 været uenighed om udformningen af overkørslen. På en ganske kort strækning i østlig kørselsretning mod det såkaldte posthus-kryds tvinges cyklisterne ud på selve kørebanen. Her er der specielt i morgentimerne tæt trafik.

- Der opstår nemt farlige situationer om morgenen, lød det blandt andet fra Anders Andersen, Tønder, da JydskeVestkysten og Ugeavisen Tønder tilbage i 2016 endnu engang stillede skarpt på problemet.

Den uheldige udformning er i alle årene blevet betegnet som "en midlertidig" løsning. Bekymrede forældre har blandt andet i læserbreve udtrykt frygt for et alvorligt uheld. Det er heldigvis udeblevet, men der har været mange "tæt på" og "lige ved"-hændelser.

Bargumsvej
Tønder Kommune og BaneDanmark stod også stejlt over for hinanden i forbindelse med banerenoveringen i 2011.Dengang hævdede jernbaneselskabet, at kommunen som vejmyndighed skulle betale for stibomanlægget på Bargumsvej i Tønder.

Kommunen afviste kravet med henvisning til, at investeringen drejede sig om øget trafiksikkerhed ved overskæringen, og at projektet derfor var BaneDanmarks anliggende.

Denne sag fik Tønder Kommune medhold i fra Kammeradvokaten, inden sagen kom for retten.
Jernbanebroen over Rømøvej nord for Skærbæk blev etableret i 1970 og renoveret i 2011. Regningen sendte BaneDanmark til Tønder Kommune. Men kommunen agter ikke at betale. Parterne mødes i landsretten næste forår. Foto: Uwe Iwersen
Jernbanebroen over Rømøvej nord for Skærbæk blev etableret i 1970 og renoveret i 2011. Regningen sendte BaneDanmark til Tønder Kommune. Men kommunen agter ikke at betale. Parterne mødes i landsretten næste forår. Foto: Uwe Iwersen
Foto: Foto: Uwe Iwersen

Problemet

BaneDanmark ejer selve jernbanesporet og bom-anlægget, og skal derfor give tilladelse til ændringer. Disse tilladelser skal der til, hvis linjeføringen for cykelstien og fortovet skal ændres og forlænges, så cyklisterne ikke længere tvinges ud på kørebanen eller altså bare fortsætter på fortovet. Allerede i 2015 tog BaneDanmark ifølge Tønder Kommune ansvaret for at udføre den nye udformning. Det er altså det arbejde, der nu kan komme igang, hvilket medlemmerne af Tønder Kommunes teknik- og miljøudvalg har taget til efterretning.

Problematikken omkring overskæringen i Strucksalle er i øvrigt ikke det eneste hængeparti, som Tønder Kommune har med BaneDanmark. Tilbage i 2011 renoverede Banedanmark togstrækningen mellem Tønder og Ribe, og i den forbindelse blev også broen over Rømøvej nord for Skærbæk opgraderet. Broen blev blandt andet forsynet med nyt rækværk og forhøjede kantbjælker. Regningen løb op i knap en million kroner, og da den dumpede ind ad brevsprækken på rådhuset, satte både forvaltningen og politikerne hælene i. En million var langt mere end det forventede beløb, og kommunen afviste at betale.

Det endte med en retssag, anlagt af BaneDanmark, som kommunen tabte. Men sagen stoppede ikke der. Kommunen ankede sagen, og anken ved Vestre Landsret er berammet til det kommende forår.

- Det er blevet en principsag om, hvilke udgifter BaneDanmark kan pålægge kommunen. Derfor har vi efter samråd med Kommunernes Landsforening anket dommen, forklarede teknisk direktør i Tønder Kommune, Keld Hansen, efter det første retsmøde.

Ældgammel strid har udsigt til blød landing

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce