Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Bare man leger, kan man sagtens forstå hinanden

Benjamin Meldgaard havde taget det pæne tøj frem i dagens anledning. For man skal være velklædt, når der kommer gæster. Foto: Christian Baadsgaard

Bare man leger, kan man sagtens forstå hinanden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

43 elever fra Spjald Skole, besøgte tirsdag Skjernåskolen for at lære noget om, hvilken hverdag, børn med handicap har.

SKJERN-SPJALD: Nogle ting tænker man ikke på, før man får dem ind på livet.

For Kirsten Vesterbæk, lærer på Spjald Skole, blev det en øjenåbner, da hendes niece, der i dag er 11 år, kom til verden. Niecen har et handicap, og inden da havde Kirsten Vesterbæk aldrig spekuleret over, hvordan hverdagen ser ud for et barn med et handicap. Men det fik hun et indblik i, og da Spjald Skole, som er rettighedsskole under UNICEF, skulle have en temauge over FNs Børnekonvention, kiggede Kirsten Vesterbæk på de forskellige artikler i konventionen, som eleverne i hold skulle arbejde med. Da hendes øjne strejfede artikel 23 - at et handicappet barn bør have et indholdsrigt og menneskeværdigt liv - skyndte hun at skrive sig på, for her var noget, hun havde kendskab til.

Hun kontaktede Skjernåskolen, om 43 elever fra Spjald Skole måtte besøge dem. Og det måtte de gerne.

- Det er fedt, at andre skoler vil interessere sig for os. Alle lærere var med på ideen, men der var også elever, som måtte trække sig, fordi de ikke kan magte så mange indtryk. Vi snakkede også om, hvad vores børn kunne lære af det, og det var noget med at være vært for andre, fortæller Dorthe Bjerg Nielsen, der er lærer på mellemtrinet på Skjernåskolen.

Kirsten Vesterbæk og kollegaen Lene Kamp tog til møde på Skjernåskolen, og snakkede alt igennem med lærerne her, for der kan både være muligheder og faldgruber i, at to vidt forskellige elevgrupper mødes. For dem begge var det vigtigste, at det foregik med værdighed. Kirsten Vesterbæk og Lene Kamp holdt oplæg for Spjald-elever, hvor de snakkede med dem om, at de skulle huske, at det var andre mennesker, de skulle møde.

- Der har da også været Spjald-børn, der var utrygge, fordi det er noget ukendt for dem, forklarer Kirsten Vesterbæk.

- Men for dem kan alt blive så selvfølgeligt, at de eksempelvis glemmer at være taknemmelige over at kunne spille fodbold, tilføjer hun.

Fandt hurtigt sammen

Mødet blev en succes ud over alle grænser. I små grupper skulle de mødes med hinanden, og der gik ikke lang tid, før at alle forstod, at handicap ikke er en hindring for at kunne lege med hinanden. Således opstod der spontan leg på legepladsen, hvor børnene hjalp hinanden. Flere af børnene fra Spjald lærte at sige deres navn med tegnsprog.

- Der var en, som der havde svært ved at snakke, men så viste han bare billeder, fortæller William Tang Filsø, der går i 2. klasse på Spjald Skole.

Værtskabet havde fået Benjamin Meldgaard, der går i 6. klasse på Skjernåskolen til at tage det pæne tøj frem fra skabet. Iklædt en rødternet skjorte, en smart butterfly og en mørk jakke, viste han stolt sin skole frem.

- Det er fint nok at have besøg af dem. Jeg har været hjælpelærer i dag. Jeg har ikke leget med dem, men jeg har holdt øje med dem, smiler han.

Eller som Kirsten Vesterbæk konstaterer:

- I dag har bare været en helt særlig dag.