Forening klar til at uddanne lærere i mindfulness

Kari Bjerke fra Sønderborg og Rikke Braren Lauritzen er begge en del af efteruddannelsen i mindfulness for lærere og pædagoger. Arkivfoto: Claus Thorsted

Forening klar til at uddanne lærere i mindfulness

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Center for Mindfulness i Skolen udbyder nu en landsdækkende efteruddannelse, hvoraf det første af i alt tre moduler vil foregå på Ahlmann-Skolen.

SØNDERBORG: Efter længere tids forarbejde søsætter Center for Mindfulness i Skolen nu en efteruddannelse, hvor lærere og pædagoger kan lære at bruge meditationsformen mindfulness til at skærpe børnenes opmærksomhed og velvære. Det første ud af i alt tre moduler kommer til at foregå på Ahlmanns-Skole og handle om Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR).

- Den allerførste forudsætning for at kunne formidle mindfulness er at forstå hvad det er, men som med mange andre ting vi lærer, foregår det ikke med hovedet, men ved at leve og erfare det. Derfor handler det første modul på efteruddannelsen om at få mindfulness ind under huden og gøre det til en praksis vi lever i hverdagen, i arbejdet med børn og i de relationer, vi indgår i, siger Kari Bjerke som sammen med Alice Kjeldsen, står for modulet i Sønderborg.

MBSR er det fundament, som også undervisningsprogrammet Mindfulness i Skolen bygger på. Derfor er det essentielt at kende som formidler af mindfulness-programmet til eleverne. 

 

Mindfulness i Skolen
Center for Mindfulness i Skolen er en almennyttig forening, der arbejder for at opbygge og udbrede viden om mindfulness i skolesammenhæng. På baggrund af et toårigt forsknings- og udviklingsprojekt har den udviklet et omfattende undervisningsmateriale og app til gratis brug i alle skoler. I forlængelse af dette tilbyder Center for Mindfulness i Skolen nu et 9-måneders efteruddannelsesforløb med tre moduler. Efteruddannelsen er et samarbejde mellem den og forskningsenheden på VIA Sundhed AarhusMindfulness har rødder i buddhismen. Det har især fundet vej til Vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress. Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu. Følelser og tanker opleves som de er men vurderes ikke. De observeres blot, hvilket giver en et indblik i, hvorledes man selv er. Mindfulness trænes ved meditation, yoga og opmærksomhedsøvelser.

 

Supplement i undervisningen

Det 8-ugers fyraftenskursus, der begynder 12. oktober, henvender sig til lærere, pædagoger, speciallærere, inklusionslærere, vejledere, AKT-lærere, trivselskonsulenter men også private, som ønsker at forstå, formidle og fordybe sig i mindfulness som pædagogisk og personlig praksis.

- Det er vigtigt at understrege, at vi ikke ser mindfulness som en fast del af skolernes undervisningsplan, men som et muligt supplement til den understøttende undervisning, hvis mål er at understøtte trivsel og læring, forklarer Kari Bjerke.

Undervisningsprogrammet Mindfulness i Skolen og den dertilhørende app er gratis tilgængelig i alle skoler på materialeplatform og på www.mindfulness-i-skolen.nu. Du kan læse meget mere om hele efteruddannelsen på www.mindfulness-i-skolen.dk. Der er plads til 15 i Sønderborg og tilmeldingen skal ske senest den 5. oktober til Alice Kjeldsen på mindful@din-styrke.dk.

Forening klar til at uddanne lærere i mindfulness

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce