Flere patienter kan komme hurtigere til

Portør Bjarne Blendgaard har været med i processen, der allerede nu har ført til at portørnene har ændret flere arbejdsgange.
Foto: Claus Thorsted

Flere patienter kan komme hurtigere til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Systematisk jagt på spildtid betyder, at Sygehus Sønderjylland kan behandle flere patienter på samme tid. Sammedagskirurgisk Center vil f. eks kunne operere fem i stedet for fire patienter - om dagen.

SØNDERBORG: Om kort tid begynder Sammedagkirurgisk Center på Sønderborg Sygehus at operere fem i stedet for fire patienter - om dagen.

Det svarer til omkring 200 patienter flere om året, når ferier og weekender er trukket fra.

Efter amerikansk forbillede er sygehusene i Sønderborg og Aabenraa i gang med at luge ud i spildtid og uhensigtsmæssige arbejdsgange.

- Det handler om at gøre tingene nemmere. Udstyr skal være, hvor der er brug for det, så personalet ikke spilder tid på at hente noget. Og patienterne skal være gjort klar til operation på samme tidspunkt, som rengøringspersonalet forlader operationstuen, og sygeplejersker og læger står klar til den næste. Ellers står der fem-seks personer og venter, forklarer Karsten Bech.

Han er nyansat chef for Forbedringsmodellen, som Sygehus Sønderjylland har døbt den proces, alle afdelinger vil komme igennem de kommende år. Her skal ansatte følge deres kolleger for at tage tid på de enkelte handlinger. Patienter skal interviewes, og personalet skal selv finde nye, hensigtsmæssige arbejdsgange.

- Vi har arbejdet med forbedringer gennem mange år. Men alligevel kan vi allerede nu se, at vi kan spare tid, fortæller Janne Graversen, klinikleder på Urinvejskirurgisk Klinik.

En del af hendes personale brugte en uge i foråret på at analyse arbejdsgangen fra en nyopereret køres ud fra operationsstuen til den næste patient køres ind. En proces, der involvere både læger, sygeplejersker, portører, rengøringspersonale og sekretærer.

Målet er at kunne behandle flere patienter og gøre det bedre, uden at det belaster de ansatte, siger Karsten Bech.
Målet er at kunne behandle flere patienter og gøre det bedre, uden at det belaster de ansatte, siger Karsten Bech.
Foto: Claus Thorsted
Portør Bjarne Blendgaard og lederen af Lean-projektet, Karsten Bech, fremhæver begge, at at det ikke handler om
Portør Bjarne Blendgaard og lederen af Lean-projektet, Karsten Bech, fremhæver begge, at at det ikke handler om
Foto: Claus Thorsted
Processen på væggen her og i andre afdelinger har foreløbig ført til 70 store og små forslag til forbedringer.
Processen på væggen her og i andre afdelinger har foreløbig ført til 70 store og små forslag til forbedringer.
Foto: Claus Thorsted
Karsten Bech er nu på fuld tid beskæftiget med at lede Sygehus Sønderjylland gennem Lean-projekterne.
Karsten Bech er nu på fuld tid beskæftiget med at lede Sygehus Sønderjylland gennem Lean-projekterne.
Foto: Claus Thorsted
Næste patient køres ind. Der opereres efter stram tidsstyring på Sammedagskirurgisk Center på Sønderborg Sygehus.
Næste patient køres ind. Der opereres efter stram tidsstyring på Sammedagskirurgisk Center på Sønderborg Sygehus.
Foto: Claus Thorsted
Læge Kirstin Kristjansdottir konstaterer, at det har været en komprimeret, men også meget givende proces at dokumentere alle handlinger.
Læge Kirstin Kristjansdottir konstaterer, at det har været en komprimeret, men også meget givende proces at dokumentere alle handlinger.
Foto: Claus Thorsted
Foto: Claus Thorsted
Gevinsten for medarbejderne er, at det også er lykkedes at forbedre arbejdsmiljøet ved at ændre på f. eks arbejdsgangen, når patienter skal løftes, fortæller Janne Graversen, der er klinikleder på Urinvejskirurgisk Klinik.
Gevinsten for medarbejderne er, at det også er lykkedes at forbedre arbejdsmiljøet ved at ændre på f. eks arbejdsgangen, når patienter skal løftes, fortæller Janne Graversen, der er klinikleder på Urinvejskirurgisk Klinik.
Foto: Claus Thorsted
Sådan har arbejdsgangen hidtil været. Snore er trukket mellem de opgaver, der involverer opkald til andre personalegrupper. F. eks når en portør skal tilkalde for at hente eller bringe en patient.
Sådan har arbejdsgangen hidtil været. Snore er trukket mellem de opgaver, der involverer opkald til andre personalegrupper. F. eks når en portør skal tilkalde for at hente eller bringe en patient.
Foto: Claus Thorsted
Fakta
Virginia Mason

Aftalen med Virginia Mason Institute løber over tre år, og Region Syddanmark investerer ca. 22 millioner i projektet.

Sygehus Sønderjylland, Sygehus Lillebælt og Sydvestjysk Sygehus er længst fremme med arbejdet, mens Psykiatrien lige er kommet med. Senere udbedres det til regionens øvrige sygehuse.

Flere patienter kan komme hurtigere til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce