Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Europas byer leder efter klimaløsning i Sønderborg


Europas byer leder efter klimaløsning i Sønderborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

400 deltagere fra hele Europa mødes i Sønderborg for at diskutere fremtidens klima- og energistrategi for byer.

Sønderborg: 400 deltagere fra over europæiske 30 byer samles i denne uge på Alsion i Sønderborg i jagten på løsninger på fremtidens klimaudfordringer.

Syddansk Universitet er 4. og 5. oktober vært for den internationale klimakonference "100 % Climate Neutrality", der også markerer 10-året for ProjectZero og målet om at gå i nul med CO2-udledningen inden 2029. Det kræver intelligente løsninger i samspil med borgere og virksomheder.

I den forbindelse er Sønderborg udpeget som modelby i et tværgående netværk af såkaldt smarte byer i EU, kaldet SmartEnCities.

- Byer er en sum af mennesker, økonomi og politik. Det er en spændende udfordring at flytte en by i en bæredygtig retning, fortæller direktør Peter Rathje.

Konferencen skal finde svar på, hvordan byer kan arbejde med klimaudfordringerne og muligheder for grøn vækst. Blandt emnerne er smarte byer, energieffektivitet og det internationale grønne entreprenørskabsforum.

Uundværlige

En af gæsterne er Realdanias adm. direktør Jesper Nygård, der netop er hjemvendt fra FN's klimauge i New York.

- Det er en helt tydelig trend, at det ikke kun er statsledere og regeringer, som kan løfte opgaven. Byerne, virksomhederne og civilsamfundet er uundværlige. Det er her fra retningen og løsningerne kommer i dag, siger Jesper Nygård

- Problemerne er så komplekse, at de kræver komplekse løsninger, hvor alle skal være med ombord. Man skal ikke underkende det at være en frontrunner. Når man ser de initiativer, som er taget i Sønderborg, så giver det en global brandværdi. Det er med til at tiltrække dygtige mennesker og specialiserede arbejdspladser, siger Jesper Nygård.