Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Engelen har fået en arbejdsgruppe

Der findes ikke konstruktionstegninger af Engelen, men samtidige beretninger fortæller, at det var en kravel som den, Bent Aasand her har tegnet. Arkivfoto: Søren Gylling

Engelen har fået en arbejdsgruppe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre mænd arbejder nu på at dokumentere Sønderborgs tidligste skibsbyggeri og på længere sigt at bane vejen for et oplevelsessted.

SØNDERBORG: Engelen hed et orlovsskib, som kong Hans lod bygge i 1509-11. Da det løb af stabelen, var det Nordeuropas største krigsskib med en besætning på 600-700 mand.

Engelen har nu fået en projektgruppe, der skal arbejde på at indsamle beviser på, at skibet blev bygget i Sønderborg.

- Lige nu er vi ved at bore os dybt ned i historisk materiale, og vi har kontakter til Nederlandene og Spanien, hvor skibet senere kom hen, fortæller Bent Aasand, aktiv i Hjortspringbådens Laug og Den Maritime Arv, der er en sammenslutning af museer og historiske foreninger i Sønderjylland/Slesvig.

For en måned siden i JydskeVestkysten efterlyste Bent Aasand andre, der ville være med til at sætte fokus på, hvilken stor betydning Sønderborg havde som skibsværftsby allerede i 1500-tallet. Det fik Christian Bo Bojesen og Allan Wresnack til at melde sig til projektgruppen.

Fakta
 1 1511 var Engelen på hærgningstogt mod den nordtyske kyst og mod Øland i Sverige. Samme år 9. august deltog den i et søslag mod den lybske flåde syd for Bornholm, der sluttede uafgjort. Senere har skibet sejlet den tyske kejser Karl 5. til Spanien.

Skibstypen var en karavel, som blev udviklet i Portugal i 1300-tallet, og de næste to århundrede var udbredt i Middelhavsområdet.

En pleje er klar

De tre mænd har nu fremstillet en pjece om Engelen, og planen er på længere sigt et samarbejde med kommunen og museet, når det er lykkes at skaffe flere beviser på, at skibet rent faktisk blev bygget i Sønderborg.

I projektbeskrivelsen nævner mændene f. eks et oplevelsessted, der kan formidle historien om, hvordan datiden kunne bygge så stort et skib, og hvilken betydning arbejdet fik for det omkringliggende samfund.

- I første omgang tænker vi på en udstillingsplade på havnen, hvor skibet formentlig er blevet bygget. Senere måske et oplevelsessted. Vi vil gerne, at byen får glæde af vores arbejde, så det ikke ender på en støvet hylde, siger Bent Aasand.