Danfoss ser stort potentiale i færgefart

Færgen her i havn på Ærø. Arkivofot: Andrea Bisgaard

Danfoss ser stort potentiale i færgefart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Verdens kraftigste elfærge sættes efter planen i fart mellem Ærø og Als i begyndelsen af 2019. Det sker med halvandet års forsinkelse, og prisen er også steget løbende. Danfoss har store forventninger til elektrificering til søs. Ikke mindst på færger.

Sønderborg: Historien om verdens kraftigste elfærge M/F Ellen er også en fortælling om en række forsinkelser og budgetoverskridelser.

I denne uge kom der et forlig i hus mellem Ærø Kommune og Søby Værft på Ærø, og dermed skal den lille ø-kommune betale yderligere 8,4 millioner kroner for det prestigefyldte projekt, der er støttet af EU med 125 millioner kroner. Med den seneste værftsregning runder Ærø Kommunes andel 100 millioner kroner - og da der kun bor cirka 6000 på øen, ville det svare til, at Sønderborg Kommune investerede 1,3 milliarder kroner i et transportprojekt.

Så det er ikke en ubetydelig satsning for den lille kommune, men det er også et projekt, Danmarks største industrivirksomhed Danfoss ser store perspektiver og et enormt potentiale i.

- Ellen er et eksempel på fremtiden for elektrisk transport. Det er renere, grønnere og mere effektivt. Vi vil være med til at ændre verden og skabe mindre forurening. Folk vil forstå, at tingene er nødt til at ændre sig. At det eneste, der kan standse den globale opvarmning er at elektrificere. Folk er måske ikke overbeviste om, at det rent faktisk kan betale sig, men det vil vi bevise med Ellen, siger Kimmo Rauma, der er vicepræsident for Danfoss Editron.

Forskellen på den gamle M/F Skjoldnæs og M/F Ellen er som at gå fra en gammel dieselbil til en Tesla.

Ellen vil vise, hvordan det bør være, og hvordan det kommer til at blive.
Kimmo Rauma, vicepræsident Danfoss Editron
Ærøfærgerne
  • Ærøfærgerne er et kommunalt rederi, der sejler på ruterne Søby-Fynshav, Søby-Faaborg og Ærøskøbing-Svendborg
  • De fragter årligt cirka 635.000 passagerer, 182.000 personbiler (heraf de små 30.000 mellem Als og Fyn), 13.000 lastbiler og andre store køretøjer, 18.000 cykler, mc og knallerter.
  • Til sammenligning fragter færgen mellem Bøjden og Fynshav cirka 130.000 personbiler.
  • El-færgen M/F Ellen er af Realdania og Sustania, der står bag Klima100, de 100 bedste klimaprojekter i Danmark, har udpeget færge-projektet til et af de bedste projekter.
Sådan ser færgen ud, når den er klar til at sejle i 2019. Foto: Zoom Film
Sådan ser færgen ud, når den er klar til at sejle i 2019. Foto: Zoom Film

Ærø-færgen sætter kursen

Danfoss leverer netop elmotorerne og det elektriske styresystem, der skal drive færgen frem mellem Søby på Ærø og Fynshav. I første omgang var planen, at færgen skulle sejle fra sommeren 2017. Det blev dog hurtigt ændret, og siden er der sket forsinkelse på forsinkelse, og nu forventer det kommunalt ejede rederi Ærøfærgerne, at færgen tidligst bliver sat i fart i første kvartal 2019. Senest er det leverandøren af batterierne - det franske selskab Leclanché, der har meddelt, at det først kan levere de sidste batterier kort før jul. Derefter skal der trænes og testes, før færgen kan sættes ind på ruten.

Der er i Danmark alene mere end 50 kystnære færgeruter, hvor mindre færger sejler til småøer. Mange af færgerne er bygget for mere end 40 år siden, og derfor står de overfor en udskiftning i de kommende år. Her kan elfærger være fremtidens løsning. Fordi teknologien er ved at være så udviklet, at det kan svare sig at omlægge fra tung og stærkt forurenende marinegasolie eller heavyfuel oiil, der udleder en masse CO2, men også andre sundhedsskadelige stoffer.

- Ellen vil vise, hvordan det bør være, og hvordan det kommer til at blive, siger Kimmo Rauma.

M/F Ellen er blevet forsinket flere gange - og også noget dyrere end først budgetteret. Arkivfoto: Andrea Bisgaard
M/F Ellen er blevet forsinket flere gange - og også noget dyrere end først budgetteret. Arkivfoto: Andrea Bisgaard

Danfoss ser stort potentiale i færgefart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce