Anmeldelse: Udfordrende og spændende version af elsket klassiker

Vellykket opførelse af 'Carmen'. Foto: Den Jyske Opera

Anmeldelse af 'Carmen' opført af Den Jyske Opera og Sønderjyllands Symfoniorkester på Alsion den 5. og 6. oktober.

Sønderborg: Den Jyske Opera havde takket være et fint og mangeårigt samarbejde med Sønderborg Teaterforening valgt at placere premieren på Georges Bizets sensuelle opera, 'Carmen', på Alsion fredag og lørdag. Publikum kvitterede med begejstring.

Operaen havde oprindeligt premiere i 1875. og handlingen foregår, normalt, omkring 1820 i Sydspanien. Instruktøren og scenografen Thaddeus Strassberger havde valgt at flytte handlingen i den aktuelle forestilling op til nutiden.

Det rejste hos undertegnede et voldsomt dilemma omkring aftenens oplevelse. Jeg måtte justere på forventningerne. Jeg holder meget af den traditionelle version af operaen med den inciterende og pittoreske sydlandske stemning tilsat flotte, frække og forførende sigøjnerpiger. Jeg kan ikke stå for de spanske danse udført med temperament og elegance. Vores egen Kasper Holten iscenesatte en sådan version på Bregenz Festival i Østrig i 2017. Med kæmpe succes.

Men samtidig må jeg erkende, at det ville være interessant med en fornyelse. Strassberger har sandelig noget på hjerte med denne moderne version. Og når man lige har vænnet sig til sangernes mobiltelefoner og fjernsyn på bagscenen med billeder af tyrefægtning og spansk fodbold glæder man sig over, at instruktøren har turdet udfordre den elskede klassiker.

Store følelser

Opera er store følelser, bygget op omkring en dramatisk handling tilsat overvældende musik.

Bizets 'Carmen' har stadig alle ingredienser. De dansende sigøjnerpiger er her erstattet af desillusionerede kvinder, der ser ud, som de har været udsat for trafficking. De sælger smuglercigaretter om dagen og deres krop om natten. Vi er fortsat i Sevilla, men smuglerne ligner østeuropæiske mafiosi. Og den lokale deling af soldater ser måske gennem fingre med, hvad der foregår eller beskytter måske ligefrem foretagendet.

Smukke og sensuelle Carmen er en del af smuglerbanden. Hun forfører den lidt vege sergent Don José. Don José er i første omgang ikke interesseret, da han er forlovet med Micaëla, som er Carmens diametrale modsætning - ydmyg og hørende til i fortiden. Don Josés lidenskab vækkes af æggende Carmen. Da hans følelser brænder stærkest, kasserer Carmen ham og nedlægger sit næste bytte, den virile tyrefægter Escamillo. Det voldsomme drama afsluttes med en barsk kamp mellem den jaloux Don José og selvbevidste Carmen. Hvor Carmen normalt bliver dræbt, er man usikker på om det reelt sker her?

De kendte arier vakte både fredag og lørdag tydeligvis genhørets glæde. Følelserne fik frit løb, da Carmen sang sin iørefaldende 'Habanera' om den uforudsigelige kærlighed. Ligeledes Carmens forførende andalusiske 'Segidilla'. Escamillos toreadorsang og Don Josés blomsterarie gik også klart hjem. Sønderjyllands Symfoniorkester, dirigeret af Jérôme Pillement, forløste veloplagt den iørefaldende musik ved de to premiereforestillinger.

Alle roller var besat med fremragende sangere. De bærende roller var om fredagen besat med mezzo-sopranen Francine Vis som Carmen, tenoren Samuel Sakker som Don José, barytonen Lars Møller som Escamillo og sopranen Lone Mohr Villadsen som Micaëla. Også hold to om lørdagen var fremragende: Johanne Højlund som Carmen, Daniel Szeli som Don José, Leif Jone Ølberg som Escamillo og Tanja Christine Kuhn som Micaëla.

Nu drager Carmen på en velfortjent turné i det ganske land.