Anmeldelse: Opera i børnehøjde

"Hug en hæl og klip en tå" er opera for børn. Foto: Kåre Viemose

Anmeldelse: Opera i børnehøjde

Den Jyske Opera underholdt børn med en anderledes Askepot-forestilling.

Sønderborg: Så sad vi der i salen - endelig - for tiden føles lang, når man venter og glæder sig til, det skal begynde. Jeg skulle se børneopera med mine tre ældste børnebørn, der glædede sig til det der med sangen.

Tilbage til salen hvor vi så ind i en slags soveværelse med himmelseng, hvor der ikke var sparet på sløjfer og draperier. Fin idé med den åbne scene, for så var der noget at snakke om og forestille sig. Med den titel måtte det have noget med Askepot at gøre. På scenen var der en akkordeonspiller og en skuespiller, og sidstnævnte lavede en lille introduktion, inden spillet kunne begynde, så børnene var klar over, at vi havde en Tanne som Askepot, hendes søstre Trille og Trunte, den skrappe mor og en meget lille person, der viste sig at være en mus.

Naturligvis havde vi Askepot på nethinden, men med twist, for det var ingen slavisk opsætning af hverken Grimms eller Perraults udgave. Musikken vekslede med Rossini og Branco Djordjevic, hvilket var et fint greb, idet Rossini understregede det klassiske og balkantonerne den moderne udgave.

Stedmoderen var jo skurken i den gamle historie. Hun havde ødelagt sine døtre med overdreven forkælelse og urealistisk selvvurdering. I eventyret er verden sort/hvid og personerne gode eller onde. I denne operaudgave valgte man en tolkning, der stadig pegede på moderen som den styrende og dominerende figur, der meget nemt kunne have ødelagt sine tre døtre i sine ambitiøse bestræbelser på at forme dem i sit billede.

Det lykkedes de tre søstre at vikle sig ud af de fastlåste mønstre og opdage, at de havde helt andre ønsker for deres liv. Tanne "Askepot" ville i virkelighede det, moderen havde ønsket for de to andre, nemlig synge opera og føle glæden ved at optræde, mens Trille og Trunte ikke havde den fjerneste lyst til et liv på en scene.

Virkelig sjov og spektakulær var omklædningsscenen, hvor Trunte forvandler Tanne til en virkelig diva. Søsteren viste sig som en sand kreatør, idet toiletbord, pudebetræk og sengeforhæng blev til det prægtigste operakostume. Vi taler ikke om æstetik, men effekter - og det virkede! Det var både morsomt og kreativt tænkt. "Askepot" var nu omformet til en sand operadiva. Al den operakærlighed bundede jo i moderens uforløste operadrømme. Hun havde blot ikke set, hvilken af hendes døtre, der havde evnerne og lysten.

Der blev uddelt masker, og ingen tvivl om, at mange børn nu skulle hjem og lege teater. Så kan man ikke forlange mere af 45 minutter. Dejligt at børn får den ægte vare med de professionelle sangere og den gode musik. Hvor giver godt teater anledning til gode samtaler og sætter fantasien i gang. Samtaler med os voksne, men også indbyrdes. Der blev sunget og snakket meget på bagsædet på vejen hjem.

I øvrigt fik børnene lejlighed til at hilse på skuespillerne/sangerne efter forestillingen. Hvor ofte får man lov til at se det hele fra scenesiden og mærke på de blomstrede stoffer? Som det vist fremgår af ovenstående, så var Hug en hæl og klip en tå en meget positiv oplevelse, selv om den 8-årige syntes, der var for lidt blod.

"Hug en hæl og klip en tå". Den Jyske Operas børneopera opført i Sønderborg Teaterforening 15. oktober 2017.

Anmeldelse: Opera i børnehøjde