Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Syd- og sønderjyske borgmestre fravælger de sociale medier

Mens Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) igennem årevis har opbygget en stor skare af borgere og vælgere, der følger ham på Facebook, viser JydskeVestkystens kortlægning, at halvdelen af de syd- og sønderjyske borgmestre og topkandidater til kommunal- og regionsrådsvalget har fravalgt at profilere sig på de sociale medier. Foto: Søren Gylling

Syd- og sønderjyske borgmestre fravælger de sociale medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Halvdelen af de syd- og sønderjyske borgmestre og topkandidater til kommunal- og regionsrådsvalget fravælger de sociale medier i kampen om vælgerne, viser JydskeVestkystens kortlægning. Til gengæld mener den anden halvdel, at specielt kampen for at kapre vælgere på Facebook kan være afgørende.

Politik: Mens der vil være dobbelt så mange vælgere som for fire år siden, der bruger Facebook til at orientere sig under valgkampen, har halvdelen af de syd- og sønderjyske borgmestre og topkandidater fravalgt de sociale medier til at profilere sig på.

Det viser en kortlægnings, som JydskeVestkysten har lavet blandt d e 11 syd- og sønderjyske borgmestre og topkandidater i den kommunale og regionale valgkamp.

- Jeg er mere komfortabel på de traditionelle platforme. Hvis jeg skulle gøre som mine yngre kolleger, så skulle jeg skrive, at "nu har jeg været ude og fodre hestene eller hente min søn i lufthavnen". Og jeg kan ikke se mig selv i det billede, siger Vejens borgmester, Egon Fræhr (V), om sit fravalg.

Tønders borgmester, Henrik Frandsen (V), har også fravalgt de sociale medier:

- Jeg hører ikke til dem, der mener, at det er den vej, man skal kommunikere med befolkningen. Folk går ofte til yderlighederne på Facebook. Der er jeg mere til personlig direkte kontakt, fortæller han.

 

 

 

  

Facebook-borgmesteren
 
 

Effektiv og god måde

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) og Koldings bogmester Jørn Pedersen (V) er to af de lokale toppolitikere, der har de største fanskarer og politiske aktivitet på deres Facebook-profiler. De mener begge, at politikere kan have stor gavn af aktiviteten på de sociale medier:

- Facebook er en ret effektiv måde at komme i kontakt med folk på. Mange borgere i regionen er på de sociale medier, og for mig er det en god måde at fortælle de gode historie, fastslår Stephanie Lose således.

En opgørelse foretaget af YouGov i år viser også, at vælgerne i stigende grad bruger Facebook op til valget. Således var der 11 procent af vælgerne for fire år siden, der brugte mediet til at finde ud af hvem de skulle stemme på. Denne gang er tallet fordoblet til 21 procent.

Tallet overrasker ikke forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jakob Linaa Jensen, der er ekspert i sociale medier.

- Effekten af sociale medier bliver mere og mere effektiv. Spørger man vælgerne, mener flere og flere, at internettet er vigtigt, og med internettet mener de især sociale medier. Det har en stigende betydning, og ja, man kan helt sikkert flytte noget på de sociale medier, fastslår han. 

 

 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark