Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Politikere griber ind over for langtidsparkering på rastepladserne

Den trængte cafeteriaejer Kim Hansen fra rastepladsen Hylkedal Øst ved Kolding vakte stor opsigt sidste uge, da det kom frem, at han var nødt til at blokere parkeringen for udenlnadske lastbilchauffører, der ulovligt parkerede på rastepladsen og var ved at ødelægge hans forretning. Nu er der yderligere hjælp på vej til ham. Foto: Jacob Schultz

Politikere griber ind over for langtidsparkering på rastepladserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maksimalt 25 timers parkering på de danske rastepladser. Sådan lyder forslaget fra et flertal af politikere i Folketinget, der vil hjælpe trængte cafeteriaejere som Kim Hansen fra Hylkedal Øst ved Kolding.

HYLKEDAL: Der er nu yderligere hjælp på vej til trængte cafeteriaejere som Kim Hansen fra motorvejsrastepladsen Hylkedal Øst ved Kolding, der efter lang tids tovtrækkerier med myndighederne i sidste uge fik lov til at blokere for udenlandske lastbilchauffører, der ulovligt langtidsparkerede foran hans forretning.

Et nyt politisk makkerpar på Christiansborg, Dansk Folkeparti og SF, er nemlig gået sammen om at foreslå en række opstramninger over for de udenlandske lastbilchauffører, og forslaget har allerede politisk flertal, da det får opbakning i store træk fra Socialdemokratiet.

Et af forslagene, der vil hjælpe de trængte cafeteriaejere, er kravet om, at lastbilchaufførerne maksimalt må parkere 25 timer på de danske rastepladser. Forslaget skal sammen med en stribe andre initiativer være med til at sætte ind over for den sociale dumping og omfattende cabotagekørsel i transportbranchen, hvor en ny optælling fra brancheorganisationen ITD sidste uge viste, at der aldrig nogensinde før har været flere lastbiler på udenlandske nummerplader, som kører for danske vognmænd.

De to partier vil derfor blandt andet stramme kravene til at køre cabotagekørsel i Danmark, indføre permanente nummerpladescannere ved grænserne og indføre registrering af alle udenlandske firmaer, som kører med gods i Danmark.

- Der er brug for politisk handling nu, hvis den danske vognmandsbranche skal overleve. Med dette forslag tager vi et stort skridt i kampen mod social dumping og unfair udenlandsk konkurrence. Jeg håber på bred politisk opbakning til forslaget, siger social dumping-ordfører for Dansk Folkeparti, Claus Kvist Hansen, og hans SF-kollega tilføjer:

- Gode, seriøse danske vognmænd og chauffører er pressede og i nogle tilfælde truet på eksistensen, når de skal konkurrere mod firmaer, som underbetaler deres ansatte og lader dem bo og arbejde under primitive forhold. Vores forslag vil fungere som en kæp i hjulet på social dumping i transportbranchen, siger social dumping-ordfører for SF, Karsten Hønge.

20 mio. kr. skal fjerne østeuropæerne fra danske rastepladser
Politikernes forslag
Det fælles beslutningsforslag fra Dansk Folkeparti og SF, der allerede har et flertal med opbakning fra Socialdemokratiet, rummer disse punkter:Stramning af kravene til at opnå ret til cabotagekørsel i Danmark.

Indførelse af permanente nummerpladescannere ved grænsen og på udvalgte transportknudepunkter.

Højere bøder til speditører og vognmænd for deres chaufførers overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Max 25 timers parkering på rastepladser.

Klamping, hvor trækker og trailer/anhænger kun udleveres, når bøden er betalt, eller uregelmæssighed er bragt i orden.

Registrering af alle udenlandske transportører, som transporterer gods i Danmark, i RUT-registret.

Ophævelse af kombi-direktivet, således at kørsel til og fra havn/station på hjemlandets løn- og arbejdsvilkår fjernes.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark