Kritisk ministerie: Arriva-aflysninger er ikke tilfredsstillende

- Arriva har i sommerperioden haft flere aflysninger end normalt for Arriva, hvilket ministeriet ikke finder tilfredsstillende. Derfor pågår der p.t. en dialog med Arriva om aflysninger. Ministeriet afventer p.t., at Arriva vender tilbage med yderligere oplysninger i sagen, fortæller Transportministeriet via sin kommunikationsafdeling. PR-Foto: Arriva

Kritisk ministerie: Arriva-aflysninger er ikke tilfredsstillende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportministeriet er gået i dialog med Arriva om sommerens mange aflysninger, som kaldes for "ikke tilfredsstillende". Når ministeriet har fået en redegørelse fra togselskabet, vil det besvare kritikken fra Rådet for Bæredygtig Trafik.

Tog: Arrivas mange aflysninger af tog i Syd- og Vestjylland i løbet af sommeren medfører nu kritik fra Transportministeriet, der kalder det private togselskabs mange aflysninger for "ikke tilfredsstillende".

Ministeriet fortæller, at det nu afventer en redegørelse fra Arriva, inden han det går videre med sagen. Kritikken kommer efter, at Rådet for Bæredygtig Trafik mandag bad transportminister Ole Birk Olesen (LA) gribe ind over for Arriva, hvor sommerens dårligere togdrift kulminerede den 16. august med hele ni aflysninger.

- Det er korrekt, at Arriva i sommerperioden har haft flere aflysninger end normalt for Arriva, hvilket ministeriet ikke finder tilfredsstillende. Derfor pågår der p.t. en dialog med Arriva om aflysninger. Ministeriet afventer p.t., at Arriva vender tilbage med yderligere oplysninger i sagen. Når disse oplysninger foreligger, vil ministeriet besvare henvendelsen fra Rådet for Bæredygtig Trafik, fortæller transportministeriet i en skriftlig kommentar via sin kommunikationsafdeling til JydskeVestkysten.

Arriva har i sommerperioden haft flere aflysninger end normalt for Arriva, hvilket ministeriet ikke finder tilfredsstillende.
Transportministeriet, om Arriva-aflysningerne.
Arriva
Arriva kom ind på det danske togmarked i 2003 efter at have vundet danmarkshistoriens første togudbud: udbuddet af den regionale togtrafik i Midt- og Vestjylland. Arriva genvandt kontrakten i 2009 og står således for togdriften frem til 2020, hvor strækningerne skal sendes i udbud igen.Arriva kører tog på strækningerne Aarhus-Skjern, Aarhus-Struer, Struer-Thisted, Struer-Skjern, Esbjerg-Skjern, Esbjerg-Niebüll og på Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel.I løbet af denne sommer har passagerne på Arrivas strækninger været plaget af flere aflysninger end normalt - især fordi lokoførerne afvikler ferie, hvilket går selskabet sårbar.

Punktlighedsbod

Transportministeriet tilføjer, at ministeriet løbende følger Arrivas drift for at sikre sig, at Arriva lever op til kravene i kontrakten mellem ministeriet og Arriva.

- Hertil benyttes målet "operatørpunktlighed", hvormed forstås den procentdel af togtrafik, som ikke er påvirket af forsinkelser eller aflysninger, der skyldes forhold for hvilke operatøren er ansvarlig. Arrivas tilskud bliver desuden reguleret i et bod/bonus-system med seks trin, opgjort ved operatørpunktligheden, således at en operatørpunktlighed over 97,6 procent udløser en punktlighedsbonus, mens en operatørpunktlighed under 96,7 procent, udløser en punktlighedsbod, fortæller ministeriet og tilføjer:

- Arrivas operatørpunktlighed lå i årets første fire måneder på mellem 99,4 og 99,6 procent, hvilket betyder, at Arriva har været ansvarlig for mellem 0,6 og 0,4 procent af forsinkelserne og aflysningerne af den planlagte trafik i den pågældende periode. Arriva har samtidig i den periode opnået den højest punktlighedsbonus. Operatørpunktligheden faldt herefter i perioden fra maj til juli i 2017 til mellem 98,7 og 99,2 procent, hvilket udløser punktlighedsbonus på næsthøjeste niveau, fortæller ministeriet og tilføjer, at Arrivas og DSB's punktlighedsmål ikke kan sammenlignes direkte, da der benyttes forskellige opgørelsesmetoder.

Kritisk ministerie: Arriva-aflysninger er ikke tilfredsstillende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce