Hver anden syd- og sønderjyde: Papirreklamer? Nej tak!

Reklamer og tilbudsaviser dumper ind af postkassen hver uge, hvis ikke man har meldt sig fra. Det har hver anden syddansker dog efterhånden. Arkivfoto: Nils Meilvang/Scanpix Ritzau

Hver anden syd- og sønderjyde: Papirreklamer? Nej tak!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Knap hver anden husstand i Syd- og Sønderjylland siger nej tak til reklamer og ugeaviser på papir. Andelen har ligget nogenlunde stabilt over de seneste år. Forbrugerekspert forudser dog, at behovet for trykte reklamer vil falde.

Tilbud: Hakket oksekød til 20 kroner, en bakke æg til 15 kroner eller kaffe til 30 kroner. De husstandsomdelte reklamer flyder over med tilbud på alt lige fra dagligvarer, til maling og havestole, når de bliver lagt i postkassen en eller to gange om ugen.

Mange syd- og sønderjyder har dog valgt reklamerne fra. Næsten hver anden husstand har mærket "nej tak til reklamer og ugeaviser" på postkassen. Det viser tal fra FK Distribution, der formidler digitale tilbud, trykte reklamer og ugeaviser til samtlige danske husstande.

Det er dog kun lidt mere end hver femte husstand, der slet ikke modtager nogen former for trykte reklamer. Ordningen "NejTak+" blev nemlig introduceret i 2014, hvor husstanden selv kan vælge, hvilke slags reklamer den vil modtage, og det gør cirka halvdelen af dem, der siger nej tak til reklamer og ugeaviser brug af.

Den nye ordnings indtog er en afgørende forklaring på, at andelen af husstande med nej tak til reklamer og ugeaviser er steget fra 22,4 procent i 2014 til de nuværende 46,8 procent i 2019, hvilket svarer til knap hver anden husstand i Syd- og Sønderjylland.

Tallene fra FK Distribution
JydskeVestkysten har bedt FK Distribution om tal for firmaets forskellige nej tak-ordninger, og FK Distribution har trukket tallene ud for postnumre i de ti kommuner i JV-land.

Husstande med nej tak til reklamer og ugeaviser
  • 2013: 18,4 %
  • 2014: 22,4 %
  • 2015: 33,3 %
  • 2016: 44,0 %
  • 2017: 49,0 %
  • 2018: 44,9 %
  • 2019: 46,8 %


Husstande med NejTak+
  • 2014: 2,2 %
  • 2015: 12,2 %
  • 2016: 22,3 %
  • 2017: 26,7 %
  • 2018: 23,7 %
  • 2019: 24,3 %

Reklamer målrettes forbrugeren

Ifølge Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved Institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, passer det godt sammen med den generelle udvikling, hvor flere reklamer bliver målrettet den enkelte forbruger.

Det kan blandt andet ske igennem apps på mobiltelefoner, som Ole Storm Jørgensen vurderer, at flere og flere bruger til at søge efter tilbud, og de apps vil med tiden vippe de trykte reklamer ud over afgrunden.

- Når disse apps bliver mere avancerede, og de gennem AI (kunstig intelligens, red.) lærer den enkelte forbruger at kende, må det forventes, at de trykte reklamer vil blive mindre attraktive. Det oplevede behov for trykte reklamer vil yderligere komme under pres og afviklingstempoet sættes op, når apps bliver endnu mere bekvemme, da adgangen altid er i lommen, siger han.

CO2-aftryk er under en procent

Ifølge DTU Miljø modtager en almindelig husstand i gennemsnit 60 kilo reklamer om året, og der vil være 140 kilo CO2 at spare årligt per husstand, hvis husstanden sagde nej tak til at modtage reklamer.

Ole Storm Jørgensen vurderer dog, at det i det store billede ikke har den store betydning, om folk modtager trykte reklamer eller ej. I et regnestykke med udgangspunkt i, at der bor omkring 2,2 personer per husstand, og at hver dansker skaber 9000 kilo CO2 om året, svarer de 140 kilo CO2 fra trykte reklamer nemlig til under en procent af husstandens samlede CO2-aftryk.

- Husstandsomdelte reklamers CO2-aftryk per husstand i cirka 15 år svarer eksempelvis til en tur til New York, eller hvis du reducerer dit madspild med fem procentpoint, eller du kører 1000 kilometer mindre om året. Omvendt er det også en uproblematisk måde at spare på sit CO2-aftryk, siger Ole Storm Jørgensen.

Hver anden syd- og sønderjyde: Papirreklamer? Nej tak!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce