Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Flere patienter har klaget over uroplaget sygehus

Sygehus Sønderjylland arbejder hårdt på at nedbringe antallet af patientklager, understreger ledelsen. Arkivfoto: Claus Thorsted

Flere patienter har klaget over uroplaget sygehus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sygehus Sønderjylland har haft markant flere patientklager end det nogenlunde lige så store Sydvestjysk Sygehus de seneste år. Direktør peger på, at der er tale om meget få sager i forhold til de mange patienter, som årligt er i kontakt med sygehuset.

Sundhed: De massive problemer på en række af Sygehus Sønderjyllands afdelinger har angiveligt også berørt sygehusets patienter. Det viser en gennemgang af klagerne på de syd- og sønderjyske sygehuse. JydskeVestkysten har fået aktindsigt i patientklager siden 2013, og Sygehus Sønderjylland, som har været præget af stor uro i en årrække, skiller sig ud på flere områder i sammenligning med det nogenlunde lige så store Sydvestjysk Sygehus.

Det sønderjyske sygehus fik i begyndelsen af 2017, hvor hele direktionen blev fyret få dage inde i året, 107 såkaldte serviceklager, der blandt andet dækker over servicen på sygehuset og ansattes adfærd.

Det er et fald fra 124 i 2016, men stadig markant over Sydvestjysk Sygehus, der sidste år fik blot 43 serviceklager. Fra 2015-17 har Sydvestjysk Sygehus fået i alt 107 serviceklager, altså samme antal som Sygehus Sønderjylland alene havde sidste år.

Fra 2014-2016 har Sygehus Sønderjylland i gennemsnit haft 82 klager til Styrelsen for Patientsikkerhed, mens Sydvestjysk Sygehus har haft 48 sager i snit. Styrelsen behandler klager over faglige brist. Sager, der har givet anledning til kritik fra styrelsen, er dog på nogenlunde samme niveau. I gennemsnit har Sygehus Sønderjylland fået kritik i 16 sager årligt, mens tallet for Sydvestjysk Sygehus er 17.

Det meget større Sygehus Lillebælt havde i snit 102 klager til Styrelsen for Patientsikkerhed fra 2014-16.

Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland havde fra 2014-16 nogenlunde lige mange sager ved Disciplinærnævnet samt sager, som medførte kritik ved nævnet. Det behandler klager over navngivne sundhedsprofessionelle.

Fakta
  • Sygehus Sønderjylland har været igennem nogle meget turbulente år.
  • I slutningen af 2016 afdækkede JydskeVestkysten, at en række afdelinger var præget af dårlig kemi mellem ledelse og ansatte, alt for stort arbejdspres, højt sygefravær og manglende tid til patienterne. Samtidig havde de ansattes tillid til direktionen gennem flere år været meget lav.
  • Blandt årsagerne til problemerne var den centerstruktur, som ifølge ansatte gav for lang afstand til ledelsen, som samtidig ikke havde tilstrækkelig føling med dagligdagen på klinikkerne, lød det.Den 4. januar 2017 blev den tre mand store direktion fyret.
  • En ny trådte til, og i maj 2017 viste en større analyse, at centerstrukturen havde været en stor fiasko. Direktionen besluttede at indføre en mere flad struktur, hvor lægerne i ledelsen i højere grad skal være en del af den kliniske behandling i dagligdagen.
  • I slutningen af 2017 fik flere afdelinger i Aabenraa påbud fra Arbejdstilsynet på grund af alt for stort arbejdspres og risiko for vold og trusler fra patienter og pårørende. To afdelinger fik derpå tilført penge til flere ansatte.
  • Interne målinger peger på bedre trivsel på flere afdelinger. Sygehuset har også haft succes med at tiltrække ti procent flere speciallæger.

Mange patientkontakter

I 2017 havde Sydvestjysk Sygehus i alt 72 sager ved Styrelsen for Patientsikkerhed og Disciplinærnævnet, mens tallet for det sønderjyske sygehus var 92.

Sygehus Sønderjyllands administrerende direktør, Peter Fosgrau, mener, at der kan være forskelle i opgørelsesmetoderne bag tallene.

Han hæfter sig ved, at trods den noget større andel af klager på det sønderjyske sygehus i forhold til Sydvestjysk Sygehus, så ligger antallet af sager, hvor patienten fik medhold, på samme niveau.

- Men vi gør alt for at undgå klager. De er jo udtryk for, at patienter eller pårørende har haft oplevelsen af, at noget ikke var i orden, og derfor tager vi klager meget alvorligt, siger Peter Fosgrau, som tilføjer, at der uanset forskelle mellem landsdelens sygehuse er tale om meget få klager ud af de cirka 400.000 patientkontakter om året.

Sygehusdirektøren har ikke umiddelbart et bud på, om den større andel af klager i forhold til Sydvestjysk Sygehus hænger sammen med trivselsproblemerne på det sønderjyske sygehus.

- Det er svært at have et begavet bud på. Det er nærliggende at tro, at der er en årsagssammenhæng, men det er ikke sikkert.

Flere patienter har klaget over uroplaget sygehus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.