Færdselsstyrelsen opruster til kontrol af lastbilsparkering

Per 1. december har Færdselsstyrelsen ansat syv nye medarbejdere til at varetage kontrollen af 25-timers-reglen. Arkivfoto

Færdselsstyrelsen opruster til kontrol af lastbilsparkering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færdselsstyrelsen har ansat en række nye medarbejdere som forberedelse på, at den i det nye år overtager kontrollen af 25-timers-reglen for lastbilschauffører. Opgaven har hidtil været Vejdirektoratets ansvar.

Ansættelser: Når Færdselsstyrelsen fra 1. januar overtager ansvaret for at håndhæve 25-timers-reglen på rastepladserne i Danmark, så bliver det med en række nye medarbejdere på lønningslisten.

Reglen betyder, at chauffører på de danske veje maksimalt må parkere på offentlige rastepladser i 25 timer ad gangen, og fra den trådte i kraft den 1. juli tidligere i år, har Vejdirektoratet i samarbejde med Parkeringskontrol Nord (P-Nord) varetaget opgaven.

Færdselsstyrelsen har per 1. december ansat syv nye medarbejdere som p-vagter i forbindelse med den nye opgave. Styrelsen holder til i Ribe, men de nye medarbejdere er geografisk fordelt rundt i landet, da hele motorvejsnettet skal dækkes, og vagterne hver især kommer til at have base og køre ud fra deres private bopæl.

- Parkeringskontrollen vil få sit primære fokus på at kontrollere overholdelse af tidsbegrænsningen på 25 timer, men der vil derudover også blive kontrolleret i forhold til øvrige parkeringsforseelser som for eksempel parkeringer uden for de afmærkede båse og parkering på pladser reserveret til bestemte køretøjstyper, skriver kontorchef ved Færdselsstyrelsen Jesper Høgh Bach til JydskeVestkysten, da styrelsen har ønsket at svare skriftligt.

Ville ramme udenlandske chauffører

I løbet af december bliver de nye vagter oplært teoretisk og praktisk til at varetage kontrollerne. Oplæringen bliver primært forestået af P-Nord, som i øjeblikket kontrollerer rastepladserne.

- På denne baggrund er vi overbeviste om, at vi fra og med nytår vil være i stand til at varetage opgaven på faglig forsvarlig vis, skriver Jesper Høgh Bach.

Intentionen med reglen, som regeringen og Dansk Folkeparti står bag, var at ramme især udenlandske lastbilschauffører, som opholder sig i Danmark i længere perioder.

Foruden 25-timers-reglen bliver det fra 1. januar 2019 væsentligt dyrere at parkere ulovligt. Bøderne for parkering på rastepladser bliver hævet fra 510 kroner til 2000 kroner, mens de på til- og frakørselsramperne bliver hævet fra 1000 kroner til 3000 kroner.

Færdselsstyrelsen opruster til kontrol af lastbilsparkering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce