Efter omstridt parkeringsregel: Lastbiler kan stadig ikke finde ledige pladser på rastepladserne

Ud fra tilbagemeldingerne fra brancheorganisationen ITD's medlemmer, har 25-timers-reglen haft en negativ effekt. Arkivfoto: Claus Thorsted

Efter omstridt parkeringsregel: Lastbiler kan stadig ikke finde ledige pladser på rastepladserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kapacitetsmanglen på de danske rastepladser er kun blevet større med 25-timers-reglen for lastbilschauffører. Det er de tilbagemeldinger, som brancheorganisationen ITD har fået fra sine medlemmer knap et halvt år efter, reglen trådte i kraft. Caféejer på en rasteplads ved Kolding er enig i kritikken.

Parkering: Det er ikke blevet nemmere for lastbilschauffører at finde ledige parkeringspladser på de danske rastepladser. Det er brancheorganisationen for vejgodstransport, ITD's, klare indtryk knap et halvt år efter, at den omdiskuterede 25-timers-regel trådte i kraft den 1. juli 2018.

Reglen betyder, at chauffører på danske veje maksimalt må parkere på offentlige rastepladser i 25 timer ad gangen, men ifølge politisk chef ved ITD, Jørn-Henrik Carstens, så har den ikke virket efter hensigten. Udover at kontrollere, om 25-timers-reglen bliver overholdt, så bliver andre parkeringsregler i samme ombæring nu også kontrolleret hyppigere end tidligere, fortæller han, at organisationens medlemmer beretter.

Rastepladsernes parkeringsbåse er typisk så store, at de kan rumme et såkaldt modulvogntog på 25 meter. Ifølge Jørn-Henrik Carstens har chaufførerne derfor i mange år løst kapacitetsproblemet ved at parkere to lastbiler på tværs af båsene, hvis et sættevognstog på 17 meter har optaget en bås og efterladt plads bag sig. Men dette risikerer de nu at få bøder for.

- Det gør ondt værre, for så er der endnu færre pladser. Så længe de holder inden for det område på pladsen, som er markeret af til lastbiler, så ser vi ikke noget problem i, at de holder på tværs af båsene. Selvfølgelig skal man holde i båsene. Men når der ikke er mere plads, så har de løst det på den måde. Det har de egentlig altid gjort, uden at det var en udfordring, men det er det blevet nu, siger Jørn-Henrik Carstens.

25-timers-reglen
  • Siden den 1. juli har lastbilchauffører på danske veje været underlagt en regel om, at de maksimalt må parkere på offentlige danske rastepladser i 25 timer ad gangen.
  • Intentionen med reglen var at ramme særligt de udenlandske chauffører, som opholder sig i Danmark i længere perioder.
  • Foruden 25-timersreglen bliver det fra 1. januar 2019 væsentligt dyrere at parkere ulovligt. Bøderne for parkering på rastepladser bliver hævet fra 510 kroner til 2000 kroner, mens de på til- og frakørselsramperne bliver hævet fra 1000 kroner til 3000 kroner.
  • Reglerne er besluttet af regeringen og Dansk Folkeparti.
  • Vejdirektoratet har ansvaret for kontrollen frem til årsskiftet, hvor Færdselsstyrelsen tager over.
Jørn-Henrik Carstens, politisk chef ved ITD, mener ikke, at det vil gøre kapacitetsmanglen på rastepladserne mindre, at bøderne for ulovlig parkering i det nye år bliver markant dyrere. Pressefoto
Jørn-Henrik Carstens, politisk chef ved ITD, mener ikke, at det vil gøre kapacitetsmanglen på rastepladserne mindre, at bøderne for ulovlig parkering i det nye år bliver markant dyrere. Pressefoto

Håber på flere kontroller i 2019

Kim Hansen, som ejer caféen på rastepladsen Hylkedal Øst ved Kolding, er enig med ITD i, at reglen ikke har virket efter hensigten.

- Jeg står ikke og holde øje, men jeg tror, at jeg har set dem kontrollere her to gange. Og uden at overdrive kan jeg godt fortælle, at jeg er på arbejde i mange timer om dagen. Jeg talte med vagterne den ene gang, og der havde de godt nok travlt, fordi de skulle videre mod andre rastepladser, siger han.

Ifølge ham er personbilernes parkeringspladser ofte fyldt med lastbiler om natten. Også på ramperne til og fra rastepladsen holder chaufførerne parkeret på grund af pladsmanglen, siger Kim Hansen. Her er det politiets opgave at udskrive afgifter, mens det på selve rastepladsen er Vejdirektoratet i samarbejde med Parkeringskontrol Nord, som har ansvaret for at kontrollere.

Fra årsskiftet overgår den opgave til Færdselsstyrelsen, og Kim Hansen håber på, at det vil betyde flere kontroller.

Valg mellem to overtrædelser

Fra 1. januar 2019 stiger priserne for at parkere ulovligt på rastepladser og til- og frakørselsramperne. Politisk chef ved ITD, Jørn-Henrik Carstens, forventer ikke, at det vil gøre problemet med pladsmangel mindre. Chaufførerne holder ikke parkeret ulovligt, fordi de har lyst til at få en bøde på hverken 500 eller 2000 kroner, lyder det.

- Chaufførerne får lidt et valg mellem to overtrædelser. Enten overtræder de køre- og hviletidsbestemmelserne, eller også overtræder de parkeringsreglerne. Hvis de kører videre til næste rasteplads, kan de heller ikke være sikre på, at situationen er bedre der. De kører ikke ind, fordi de skal hygge sig, siger han.

25-timers-reglen blev besluttet af regeringen og Dansk Folkeparti.

Efter omstridt parkeringsregel: Lastbiler kan stadig ikke finde ledige pladser på rastepladserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce