Danmarks nye kampfly skyder skævt

De første af Danmarks 27 nye F-35-fly forventes at lande i Danmark i foråret 2023. Foto: Free/Master Sgt. John Nimmo, Sr.

Danmarks nye kampfly skyder skævt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maskinkanonen på Danmarks nye kampfly, F-35, skyder skævt. Det er ét af flere udestående problemer med flyet, påpeger Pentagons testchef.

Flyets kanon har svært ved at ramme plet.

Det er blot et af de problemer, som stadig plager udviklingen af F-35-kampflyet, der er udset til at afløse F-16 som Danmarks kampfly, skriver Altinget.

Problemerne remses op i den årlige redegørelse om det amerikanske forsvars udviklingsprojekter, som det amerikanske forsvarsministerium Pentagons særlige kontrollør af udviklingsprojekter Robert F. Behler i sidste uge afleverede til den amerikanske kongres.

En af de ting, der ikke fungerer, er flyets maskinkanon. Den er ikke præcis nok, og det er uacceptabelt, fastslår Robert F. Behler i sin redegørelse, som Altinget har læst.

Problemerne med at ramme præcist er ikke noget nyt. Det var også et problem, som Behler påpegede i sidste års redegørelse. Han opfordrer flyets producent, Lockheed Martin, til at finde ud af, hvorfor kanonen ikke er præcis nok, og implementere en løsning på problemet.

Behler peger også på, at en række huller i F-35-flyets forsvar mod cyberangreb, som Lockheed Martin tidligere er blevet gjort opmærksom på, stadig eksisterer. Mere end 300 fly er produceret, og adskillige værn og lande har taget de første fly i brug. Processen er imidlertid skruet sådan sammen, at færdigudviklingen af flyet foregår parallelt med produktionen og leveringen af de første flere hundrede fly.

Derfor arbejdes der stadig med at udvikle flyet og få tingene til at fungere.

Problemer med software

Et andet tilbagevendende problembarn er den software, teknikerne skal bruge til at diagnosticere flyene. Den fungerer fortsat langtfra optimalt og det tager ofte længere tid for U.S. Air Force at få gjort et F-35-fly klar til at gå i luften end et fjerdegenerations-fly som eksempelvis F-16 eller F-15.

Desuden er under 60 procent af flyene klar til at gå i luften på et givent tidspunkt. Rådighedsprocenten har været omtrent den samme i de sidste tre år. Programmet har iværksat tiltag for at forbedre rådigheden, men de er stadig ikke slået igennem, påpeger Robert F. Behler.

Danmarks nye kampfly skyder skævt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce