Dagligvareindkøb fra sofaen hitter hos syddanskerne

Syddanskerne handler mere og mere på nettet. Også når det kommer til dagligvarer og måltidskasser, er der klar fremgang. Arkivfoto

Dagligvareindkøb fra sofaen hitter hos syddanskerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Onlinesupermarkeder og måltidskasser leveret til døren har også gjort sit indtog hos syddanskerne. JydskeVestkysten har foretaget en rundspørge hos aktørerne på markedet, og de melder alle om tydelig fremgang.

Indkøb: Blot et par klik med musen, og så er aftensmaden til hele næste uge sikret og bliver leveret lige til hoveddøren. Derefter kræver det kun en beskeden tid til tilberedning, og der er meget mere tid til alt muligt andet.

Det lyder nemt, og det synes syddanskerne tilsyneladende også. En rundspørge hos 20 firmaer bag onlinesupermarkeder og måltidskasser viser en klar tendens på området: Syddanskerne handler i stigende grad ind fra sofaen. 10 ud af 11 melder nemlig om vækst.

Onlinesupermarkedet nemlig.com leverer i JydskeVestkystens område kun til borgere i Kolding, Almind og Viuf, men har her oplevet en vækst på 42 procent over det seneste år. Et andet stort firma er Coop.dk Mad, der også melder om en fremgang på over 20 procent i det seneste år. Økovejen, der leverer økologiske dagligvarer, har haft 93 procent flere transaktioner i JydskeVestkystens område i forhold til året før.

Sådan har vi gjort
Vi har henvendt os til 20 aktører på markedet, der enten leverer dagligvarer og/eller måltidskasser til hoveddøren og har spurgt dem, hvordan deres udvikling har været på markedet i JydskeVestkystens dækningsområde fra januar 2018 til januar 2019. Ikke alle har villet oplyse tal på grund af forretningshemmeligheder. 11 virksomheder er vendt tilbage, og kun et enkelt firma har ikke haft fremgang.
  • Osuma: Vækst
  • Nemlig.com: Vækst på 42%
  • Coop.dk MAD: Vækst på over 20%
  • Økovejen: 93% flere transaktioner
  • Sundtakeaway.dk: Knap 80% vækst
  • Simple Feast: Vækst
  • Den Grønne Asparges: Støt vækst
  • Rema1000 - VIGO: Vækst på mere end 100%
  • Kokkens Hverdagsmad: Vækst
  • Salt & Peber: Har droppet markedet, da der var for store omkostninger
  • MenuBoxen: Vækst

Kun toppen af isbjerget

Rema 1000 med VIGO-konceptet skiller sig lidt ud, da det er kunderne selv, som handler ind for hinanden og bringer det ud. Det har dog også været en stor succes, og direktør for VIGO, Jesper Bove-Nielsen, fortæller, at de oplever en stor interesse over hele landet.

- Vi havde regnet med, at hovedstaden ville være kæmpestor, men vores marked er langt mere jævnt fordelt, end vi havde forventet. Der er stor interesse for at handle dagligvarer online i hele landet. Danskerne har virkelig taget det til sig, siger Jesper Bove-Nielsen.

Direktør i Coop.dk Mad, Morten Viktor, tror kun, at det er toppen af isbjerget, vi har set, i forhold til hvad der er af muligheder i markedet. Den mulige tidsbesparelse og det stress, man undgår, gør det langt mere bekvemt at handle ind online. Der er dog stadig en stor udfordring i at ændre kundernes vaner.

- Når vi spørger tidligere kunder, hvorfor de ikke længere handler hos os, har de faktisk oftest været glade for det. De fortæller, at de bare lige er kommet fra det. Det tager noget tid at lave om på. Vaner ændrer sig ikke med det samme. Der skal tre-fire køb til, før at folk bliver hængende. Efter tredje køb ser vi et signifikant løft i loyaliteten, siger han.

Online og offline skal spille sammen

Nogle af firmaerne sender varerne fra et centrallager og hiver dermed omsætning ud af de fysiske butikker, mens andre sender afsted fra deres varehuse, der også fungerer som en fysisk butik. Direktør i Coop.dk Mad ser dog ikke udviklingen som en afvikling af de fysiske butikker.

- Dagligvarehandlen online udgør stadig en meget lille del, og vi har i Danmark lige nu butikker til at brødføde cirka 16 millioner mennesker, og derfor tror jeg, at der bliver færre butikker i fremtiden. Men det bliver ikke drevet af, at onlinehandlen lukker dem. Jeg mener, at vi har et aktiv i de fysiske butikker, som vi skal bruge. Det handler om at få online og offline til at spille sammen, siger Morten Viktor.

Dagligvareindkøb fra sofaen hitter hos syddanskerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce