Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Banedanmark ændrer køreplan efter dødsulykke

I midten af august blev 15-årige Kasper Bloch Lange dræbt af et gennemkørende tog på Tjæreborg Station. Siden har der været kritik af sikkerheden på stationen. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard

Banedanmark ændrer køreplan efter dødsulykke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er slut med krydsninger på Tjæreborg Station, når den nye køreplan træder i kraft søndag den 10. december. Ændringen kommer efter, at der i midten af august blev dræbt en 15-årig dreng på Tjæreborg Station. Ændringen vækker glæde hos Bent Bendorff Andersen, som siden dødsulykken har været talsperson for familien til den dræbte 15-årige.

Dødsulykke: Med den nye køreplan, der træder i kraft søndag den 10. december, er det slut med de livsfarlige krydsninger på Tjæreborg Station.

- Vi kan ikke sidde overhørrigt, at der var så stor en risiko for, at nogen ville komme til skade på en af vores stationer, siger Martin Harrow, der er områdechef for kvalitet og sikkerhed ved Banedanmark.

Det kommer efter, at 15-årige Kasper Bloch Lange i august blev dræbt af et gennemkørende tog på Tjæreborg Station.

- Der var 15 krydsninger på Tjæreborg Station, og det får vi nu ned på nul. Det er klart, at det kan ændre sig ved forsinkelser eller andre problemer, siger Martin Harrow.

Siden dødsulykken i midten af august har Banedanmark standset gennemkørende tog, når et andet tog har holdt ved stationen. Denne procedure bliver nu ændret.

- Vi har fået det til at gå op, så der ikke kommer til at være ankomst og afgang i samme minuttal, som et tog skal passere stationen, siger han.

Tidligere har Martin Harrow og Banedanmark ellers forklaret, at det ikke kunne lade sig gøre at undgå krydsninger på Tjæreborg Station.

- Køreplanen er et stort puslespil, som skal gå op. Det handler både om, hvor materiellet skal hen, hvad personalet skal bagefter og lignende. Vi har nu valgt, at vi vil have en ekstra binding, så togene ikke skal krydse hinanden, siger Martin Harrow.

Banedanmark vurderer sikkerheden på farlige stationer
Dødsulykken i Tjæreborg
I august døde en 15-årig dreng på Tjæreborg Station, da han blev ramt af et gennemkørende tog. Blot to uger tidligere var det samme sket for en 17-årig dreng på Bred Station på Fyn.


De to dødsulykker fik transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at kræve en redegørelse fra Banedanmark. Den viste, at der de sidste fem år havde været 105 lignende nærvedhændelser.


Flere har efterlyst større sikkerhed på stationer, hvor passagerer skal igennem perronovergange. Blandt andet sendte borgmester i Esbjerg Kommune, Johnny Søtrup (V), et brev til Banedanmark på vegne af hele byrådet.


Banedanmark havde fra starten meldt ud, at sikkerheden var i orden. Men blot et par dage efter brevet fra Esbjerg satte Banedanmark yderligere skiltning op og ændrede på køreplanen, så der ikke var gennemkørende tog og passagerudveksling samtidig.

Glad familie

Familien Bloch Langes talsperson, Bent Bendorff Andersen, er glad for, at der nu bliver lavet om i køreplanen.

- Det er dejligt, at de farlige krydsninger nu er væk. Det var lidt som om, at der var sat en fælde op tidligere, siger han.

Selvom talspersonen er glad for, at der nu ikke længere er krydsninger på Tjæreborg Station, håber han dog på, at man en dag kan krydse stationen uden at skulle krydse sporene.

- Det er aldrig godt, at sporene skal krydses. Det burde efter min mening slet ikke være muligt, siger Bent Bendorff Andersen.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark