Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

24-årige Tine bruger en million på at blive fly- og helikopterpilot

24-årige Tine Bonde har snart investeret en million kroner i at forvandle en drøm at blive pilot til virkelighed. Den sidste del af uddannelsen kommer i hus hos GreyBird i Aarhus Lufthavn. Foto: Kim Haugaard

24-årige Tine bruger en million på at blive fly- og helikopterpilot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som barn dagdrømte Tine Bonde om at blive pilot. Nu har den 24-årige sønderjyde snart licens til at sidde i cockpittet i en flyvemaskine, og derefter skal der også et helikoptercertifikat i hus. Det kræver hårdt arbejde og en million kroner.

Tirstrup: Det begyndte på en mark i Sønderjylland.

På marken nær Flyvestation Skrydstrup hjalp Tine Bonde sin far med at samle sten, og den tjans på familiens landbrug var hun mildest talt ikke vild med.

Hun var til gengæld vild med synet af flyvestationens F16-fly på den blå himmel over marken. Fascinationen af flyene blev til en drøm om at blive pilot, og nu er den godt på vej til at blive virkelighed.

Til oktober er 24-årige Tine Bonde uddannet pilot med licens til at sidde i cockpittet i flyvemaskiner. Derefter bygger hun videre på uddannelsen ved også at erhverve et certifikat til helikopter. Det giver hende en titel som hybridpilot.

- Det er på en eller anden måde ufatteligt, at min store drøm og ambition bliver til virkelighed. Men for mig rummer tilværelsen som pilot de elementer, som jeg gerne vil opleve og arbejde med. Det er eksempelvis fart, frihed, flotte udsigter og stort ansvar, forklarer Tine Bonde.

Sejlivet drøm

Det er en almindelig hverdag med hektisk aktivitet i pilotskolen GreyBird i Aarhus Lufthavn.

Tine Bonde siger goddag til avisen med et viljefast håndtryk, og hun begynder straks at fortælle om drømmeuddannelsen.

- Jeg ville faktisk begynde på pilotuddannelsen lige efter gymnasium. Men mine forældre syntes, at det var en dårlig idé. Derfor brugte jeg tre år på at være værnepligtig, gaderobepige, arbejde på en pølsefabrik og prøve alle mulige andre ting. Men ingen af jobsene fangede mig. Til sidst tog jeg uden mine forældres viden optagelsesprøven til pilotuddannelsen og gik i banken for at låne pengene. Heldigvis overbeviste det mine forældre om, at en uddannelse til pilot er det rigtige for mig, fortæller Tine Bonde.

Den 24-årige kommende pilot begyndte i august 2015 uddannelsen på en pilotskole i Billund.

Men Tine Bonde var ikke begejstret for skolen, så siden juni i år har GreyBirds lokaler i Aarhus Lufthavn været hjemsted for hendes uddannelse.

Kostbar uddannelse

Der er gnistrende energi i Tine Bondes øjne.

Energien må da også siges at være en nødvendighed for den vordende pilot, der knokler som blandt andet stewardesse for at finansiere uddannelsen. Desuden driver Tine Bonde en blog på Internet om sin uddannelse til pilot.

Hele molevitten kommer til at koste omkring en million kroner. Pengene kommer fra børneopsparing, gemte konfirmationspenge, egen opsparing fra diverse jobs og lån fra blandt andre forældrene.

- Jo, det er rigtigt mange penge. Men heldigvis har jeg et helt arbejdsliv til at tjene investeringen hjem, understreger Tine Bonde med optimisme i stemmen.

Foden skal plantes

En stor del af de studerende hos GreyBird bosætter sig i omegnen af lufthavnen.

Tine Bonde bor nogle af ugens dage i Rønde, men i efteråret går turen retur til kæreste og Sønderjylland.

I øjeblikket er Tine Bonde i fuld gang med at søge arbejde. Det kniber dog med faste jobs til nyuddannede piloter, så hun arbejder med flere scenarier.

- Det optimale er oplagt et fuldtidsjob som pilot. Men ellers er det vigtige at få foden indenfor hos et flyselskab, hvor jeg kan arbejde som eksempelvis stewardesse. På den led kommer jeg bedre i betragtning ved ledige pilotjobs i selskabet. Du ser faktisk rigtigt mange nyuddannede piloter, der begynder med den type arbejde. Det kan også være en nyuddannet pilot, der fylder brændstof på flyet, fortæller Tine Bonde.

I efteråret vil Tine Bonde også bruge tid på at flyve helikopter.

- Til oktober består jeg teorien som helikopterpilot. Men jeg mangler stadig flyvetimer for at blive færdiguddannet, og de skal i hus, forklarer hun.

Lego lokker

Henrik Ask heas@stiften.dkHenrik Ask heas@stiften.dkHenrik Ask heas@stiften.dkHenrik Ask heas@stiften.dkTine Bonde er vant til at arbejde meget og sove lidt.

Den tilværelse regner hun med at fortsætte efter afslutningen af uddannelsen til pilot.

Tine Bonde satser på i løbet af en årrække at blive pilot for forretningsfolk, musikere og andre med behov for at komme hurtigt på kryds og tværs af landsdele, landergrænser og verdenshave.

Hun har ingen ambitioner om at flyve turister fra Billund til Mallorca.

- Som pilot på buissnesflyvninger har du mulighed for at komme tæt på tankning, ruteplanlægning og alt det andet omkring en flyvning. Det vil jeg rigtigt gerne. Mit ultimative slutmål er at blive pilot for Lego-familien. De har nemlig brug for en hybridpilot, der kan flyve både almindelig flyvemaskine og helikopter. Og det er mig, smiler Tine Bonde.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark