Lempelser til Femern-forbindelse splitter regering

Før der kan bygges en fast forbindelse her ved Femern Bælt, skal der gennemføres talrige høringsrunder på den tyske side, hvilken får byggeriet til at trække ud. Arkivfoto.

Lempelser til Femern-forbindelse splitter regering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den slesvig-holstenske koalition er i en slem kattepine, fordi forbundsregeringen med forslag til en ny planlov vil fremme blandt andet det stærkt forsinkede byggeri af en fast forbindelse over Femern Bælt. Det grønne regeringsparti i Kiel er nemlig grundlæggende mod lempelser.

FEMERN: En umådelig omstændelig planlov gør mange projekter syd for grænsen langsommelige - også fordi den folkelige indragelse er meget omfattende med talrige muligheder for indsigelser, der kan gøre såvel større som mindre projekter tidskrævende grænsende til det umulige. Nu vil regeringen i Berlin lempe på betingelserne, så blandt andet det stærkt forsinkede byggeri af den faste forbindelse tværs over Femern Bælt endelig kan komme i gang.

Og hermed står den slesvig-holstenske regering med en udfordring. For på Femern er særdeles mange lokale imod planerne og derfor aktive i modstanden med talrige forsøg på at forhindre tunellen ad lovens vej. Samtidig er koalitionen mellem de konservative fra CDU, det liberale FDP og De Grønne dybt splittede med hensyn til en forenklet planlov.

- Det er et vanskeligt punkt for os. Der er behov for yderligere diskussion, og endnu er det for tidligt at sige, hvordan vi beslutter os, lyder det diplomatiske svar fra De Grønnes trafikekspert i den slesvig-holstenske landdag Andreas Tietze til mediehuset, SHZ.

Der er behov for yderligere diskussion, og endnu er det for tidligt at sige, hvordan vi beslutter os.
Andreas Tietze, medlem af den slesvig-holstenske landdag for De Grønne.

Tilfreds minister

Slesvig-Holstens trafikminister Bernd Buchholz er til gengæld ikke i tvivl om, at enklere regler og hurtigere sagsbehandling er vejen frem.

- Både forbundsrepublikken og delstaterne har jo gennem længere tid beskæftiget sig med, hvordan større byggeprojekter kan fremmes. Ethvert, konstruktivt forslag i den retning må altså grundlæggende hilses velkommen, siger ministeren til SHZ.

Beslutningen i den slesvig-holstenske landdag kan være afgørende for, om regeringen i Berlin kan beslutte lovændringen. Syd for grænsen kan et flertal i forbundsdagen nemlig ikke lovgive på egen hånd. Ændringer skal godkendes af førstekammeret, Forbundsrådet, der består af repræsentanter for delstaterne. Skal der være flertal for en ny planlov i Forbundsrådet, kræver det opbakning fra enten Hessen eller Slesvig-Holsten, hvor De Grønne begge steder indgår i regeringen. Er regeringspartierne i Kiel ikke enige, må Slesvig-Holsten afstå fra at stemme i Forbundsrådet.

Foreløbig tilladelse

I Tyskland må stort set ikke en spade sættes i jorden, før der er udstedt en endelig tilladelse, hvilket kan trække ud i årevis. Forbundsregeringen lægger i stedet op til, at i det mindste forberedende arbejder kan gå i gang, når der er en foreløbig godkendelse.

Lempelser til Femern-forbindelse splitter regering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce