Lærere klager over deres høje antal timer

Undervisningsminister Karin Prien sætter spørgsmålstegn ved, om lærerene arbejdsbelastning er højere end alle andre tjenestemænds. Foto: Landesregierung/Frank Peter.

Lærere klager over deres høje antal timer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Slesvig-Holstens lærere kræver markante nedsættelser af undervisningstiden. De arbejder hver uge flere timer end kollegerne i for eksempel nabolandet Niedersachsen.

KIEL: Slesvig-Holstens lærere er utilfredse med delstatens undervisningsminister Karin Prien fra det konservative CDU.

- Vores arbejdstider spiller desværre ikke den tilstrækkelige, politiske rolle, konstaterer Astrid Henke, der er formand for delstatens lærerforbund.

Hun fik tirsdag foretræde for det udvalg i landdagen, der behandler borgerforslag. Det skete, efter forbundet har indsamlet 5300 underskrifter fra borgere med krav til bedre ansættelsesforhold for lærerne.

Konkret ønsker lærerforbundet, at timetallets nedre grænse bliver reduceret i alle skoleformer. For eksempel har de slesvig-holstenske gymnasielærere to timer mere om ugen end kollegerne i nabolandet Niedersachsen. I grundskolerne er forskellen mellem Slesvig-Holsten og Niedersachsen endda 2,5 timer om ugen.

I første omgang kræver lærerne, at det minimale timetal bliver reduceret med en time om ugen. Men på sigt, skal der skæres betydelig mere.

Det påvirker både vores sundhed og undervisningens kvalitet i betydeligt omfang.
Astrid Henke, lærerforbundet.

Vil koste millioner

Ønsket er dyrt. Delstaten har flere end 23.000 lærere. Bliver der skåret blot en enkelt time, svarer det til 960 fuldtidsstillinger og ekstra omkostninger på knap 50 millioner euro.

- Så en nedsættelse af timetallet kan desværre ikke lade sig gøre i den nuværende, økonomiske situation, forklarede Ines Strelau, der repræsenterer De Grønne i udvalget for borgerforslag .

Lærerne henviser til, at timetallet er fastlagt efter en fuldstændig forældet model. Efterhånden udgør undervisning kun omkring en tredjedel af lærernes arbejdstid. I stedet lægger blandt andet samtaler med forældre og myndigheder beslag på stadig mere tid.

- Alligevel bliver vi løbende pålagt nye opgaver. Det påvirker både vores sundhed og undervisningens kvalitet i betydeligt omfang, forklarede forbundsformand Astrid Henke.

Hun baserer sine krav på flere undersøgelser af lærernes arbejdsmiljø. Samtlige rapporter viser, at lærernes timetal i samtlige skoleformer er for højt.

Minister afviser

Undervisningsministeriet fastholder, at arbejdsbelastningen for lærere ikke er højere end for andre tjenestemænd.

Lærere klager over deres høje antal timer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce