Rig på reaktioner: Borgmesteren er overrasket over slogan-debat

Borgmester Henrik Frandsen har været i mange landsdækkende medier henover weekenden, efter Vækstråd Tønders nye slogan "Rig på tur" blev offentliggjort i sidste uge. Foto: André Thorup

Rig på reaktioner: Borgmesteren er overrasket over slogan-debat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er kommet bag på borgmesteren, at Vækstråd Tønders 250.000 kroner dyre "Rig på tur"-slogan har skabt så meget omtale i den landsdækkende presse. Han havde forventet, at sloganet ville skabe debat, men ikke at det ville afføde så mange kommentarer.

Tønder: - Endnu engang tak for at gøre kommunen til grin i hele Danmark.

Det er blot en af de kommentarer, der har stillet spørgsmålstegn ved Vækstråd Tønders brug af 250.000 skattekroner på sloganet "Rig på Tur".

Siden sloganet kom frem i sidste uge, har historien spredt sig langt ud over kommunegrænsen og fået internettet til at koge over med kommentarer, hvor hovedparten har ytret sig negativt.

- Jeg havde da foretrukket, at alle havde klappet i hænderne over sloganet. Når det er sagt, så havde jeg forventet en debat, men ikke i det omfang, vi nu har set. Man skal huske på, at det typisk er dem, der synes, at det er en dårlig idé, der skriver kommentarer på de sociale medier, siger Henrik Frandsen (V), der er formand for Vækstråd Tønder og borgmester i Tønder Kommune.

Jeg havde da foretrukket, at alle havde klappet i hænderne over sloganet. Når det er sagt, så havde jeg forventet en debat, men ikke i det omfang, vi nu har set.
Henrik Frandsen, borgmester i Tønder Kommune.

Vist Tønder frem

Den massive omtale i flere af de landsdækkende medier er borgmesteren glad for, selvom han havde håbet, at omtalen var mere positiv.

- Selvom jeg godt kunne have tænkt mig, at omtalen var mere positiv, så har vi fået en lejlighed til at vise Tønders gågade frem i et langt nyhedsindslag lørdag aften på TV2 og været med i en lang række andre landsdækkende medier. Dermed ved Danmark nu noget om os, opgaven bliver så fremadrettet at vise, hvilke tur-oplevelser, folk kan få i kommunen, siger Henrik Frandsen (V).

Erhvervs- og udviklingsdirektør i Vækstråd Tønder, Lene Grønning, der har været med til at bestille sloganet og det bagvedliggende arbejde, mener ikke, at dækningen i den landsdækkende presse har haft nok nuancer.

- Jeg kan godt se, at det er en god overskrift, at vi har brugt 250.000 kroner på tre ord, men de har ikke nogen indsigt i, hvad vi har fået for de penge. Det lyder som om, at vi kun har fået en mail med tre ord, og det synes jeg er unuanceret. Vi har derimod fået en masse bagvedliggende arbejde og en stor platform, som skal rulles ud, men det har der ikke været nogle journalister, der har spurgt ind til, siger hun.

Glad for debat

Den store omtale af slogannet har fået mange til at brygge deres egne kreative slogans til kommunen.

- Besøg os, så bli'r du Tønder, skrev Martin Skafte Møller.

- Kommunalbestyrelsen har været på druktur. Det er godt nok en nedtur af en røvtur. De fortjener en rusketur uden gårdtur, skrev Ketil Wathne Rasmussen.

Sådan lød nogle af kommentarerne på de sociale medier.

Borgmesteren i Tønder Kommune er godt tilfreds med, at nogle af de kritiske kommentarer på de sociale medier har taget slogannet til sig.

- Det er positivt at se, at kritikerne har forholdt sig til sloganet. Jeg er glad for, at mange mennesker selv har valgt at digte videre på sloganet og kommer med deres egne bud på, hvad en tur kan være, også selvom det ikke nødvendigvis er i en positiv sammenhæng, siger borgmester Henrik Frandsen (V).

Det er skatteborgerne i Tønder Kommune, der har finansieret det nye slogan, og det er endnu ikke besluttet, om kommunen har tænkt sig at gøre brug af det. Det er noget, der bliver besluttet af kommunalbestyrelsen, hvor punktet er på dagsordenen den 25. oktober.

Rig på reaktioner: Borgmesteren er overrasket over slogan-debat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce