Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny på Trapholt: Så er den krøllede hjerne tilbage i byen

I løbet af udstillingen kan man blandt andet møde Kirstine Reopstorff til et kunstnermøde den 21. februar. Hun kommer også på museet i løbet af udstillingen for at føje mere til et af værkerne, som altså vil forandre sig undervejs. Foto: Søren Gylling

Ny på Trapholt: Så er den krøllede hjerne tilbage i byen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

45-årige Kirstine Roepstorff er tilbage i byen. Sidste år var hun Danmarks repræsentant ved Biennalen i Venedig, men nu behøver man blot køre på Trapholt for at se hendes værker.

Kolding: Hos Kirstine Roepstorff er det ikke studenterhuen, der trykker. Det lyder måske uforskammet at nævne, men sådan er det bestemt ikke ment. Sagen er bare den, at selv om Kirstine rent faktisk tog sin eksamen på Kolding Gymnasium, så var det aldrig den boglige vej, der lokkede hende.

- Jeg var ikke interesseret i at gå i skole, og jeg var slet ikke modtagelig for den almindelige type skoleundervisning. Derfor var det også en stor åbenbaring for mig, da jeg efter gymnasiet kom på Holbæk Kunsthøjskole og opdagede, at der var andre, der tænkte som mig selv, som havde krøllede hjerner, og som strikkede verden sammen på deres egen måde.

Nu er Kirstine Roepstorff tilbage i Kolding. Med krøllet hjerne og det hele. Hun er nemlig det nye navn på Trapholt, som viser en udstilling af hendes værker frem til udgangen af 2018.

Kirstine Roepstorff
Kirstine Roepstorff (født 1972) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hun bor og arbejder i dag i hjemmet mellem Skærbæk og Snoghøj.Hun har haft en række soloudstillinger på blandt andet Künstlerhaus Göttingen og Kunstpalais Erlangen i Tyskland, Kunstmuseum Basel i Schweiz, Nasjonalmuseet og Taxispalais i Østrig.

I de senere år har Kirstine Roepstorff skabt flere offentlige kunstprojekter, herunder "Kolding Hospital" på Sygehus Lillebælt i Kolding (2017) og "Gongen" til Dokk1 i Aarhus (2015).

Udstillingen Edicius&Lilith kan ses på Trapholt frem til årsskiftet. Se mere på www.trapholt.dk

Kæmpestort at flytte

Og her er noget at se på. På flere måder. For det første er de fleste værker både store og imponerende, og for det andet har kunstneren en masse på hjerte om både samfund, mennesker og vores plads i verden. Flere af billederne har "balance" som tema. Lys og mørke. Mand og kvinde. Kaos og orden. Fra yderpunkt til yderpunkt. Kirstine minder os om, at tingene tipper, hvis vi ikke forsøger at favne hele skalaen.

Både privat og professionelt har hun mærket på egen krop at gå fra den ene yderlighed til den anden. Efter 15 år i den buldrende metropol Berlin - og før det New York - er familien flyttet til en plet på landkortet mellem Snoghøj og Skærbæk, hvor hun voksede op.

- Det har været kæmpestort at flytte fra en storby til ud på landet. Det har været 100 gange vildere end forskellen på ikke at have børn og til at få børn, siger billedkunstneren.

Et scoop

For Trapholt er udstillingen et scoop. Det er ikke kun museet, der har opdaget, at Kirstine Roepstorff er en yngre samtidskunstnere med mest gennemslagskraft. Da hun blev udvalgt til i 2017 at stå for det danske bidrag på den prestigefyldte Venedig Biennale, lød begrundelsen fra Statens Kunstfond: "Kirstine Roepstorff står som kunstner for noget helt særligt og unikt, ikke bare i en dansk, men også i en international kontekst".

- Der er både nogen, der skriver pænt om mig, og nogen der ikke gør. Uanset hvad så er man nødt til at lade det sive igennem, så man ikke som kunstner bliver påvirket af det. Jeg vil næsten sige, at jo mere, der bliver skrevet om mig, jo mindre forholder jeg mig til det, siger Kirstine Roepstorff.

De kender hende ikke blot i Venedig. Kirstine Roepstorff udstiller på det største gallerier og museer i verden. Og nu også på Trapholt. Her i byen er der mange, som kender hendes unikke udtrykt ganske glimrende, for hun har lavet udsmykning til Kolding Sygehus.

- Da var mine børn misundelige, fordi jeg fik lov at tegne på væggene, smiler hun.

Kirstine Roepstorff var også repræsenteret, da Trapholt í 2015 viste udstillingen "10.000 timer", hvor museet gik på jagt efter, hvordan talent udvikler sig og folder sig ud.

- Jeg føler næsten, at jeg blev kunstner ved en tilfældighed. Sådan er det selvfølgelig ikke, for der er altid nogle usynlige tråde, man godt kan få øje på bagefter.