Vibeke bliver landsdelens første adfærdsdesigner

Vibeke Lund Arkil har brugt det forgangne år til at lære om adfærdsdesign og fået nye værktøjer til sin tunge værktøjskasse. Foto: Connie Bøgwad Schmidt

Vibeke bliver landsdelens første adfærdsdesigner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vibeke Lund Arkil, der i 10 år har drevet kommunikationsbureauet Aptum Ink har fået et nyt værktøj i sin værktøjskasse. Hun kan nu hjælpe sine kunder med at designe deres kunders adfærd.

HADERSLEV: - Ja, det er det, vi skal igennem her i eftermiddag, smiler Vibeke Lund Arkil og slår hånden ud mod en større stabel bøger på køkkenbordet, men begejstringen i hendes ansigt er ikke til at tage fejl af.

Siden foråret har hun deltaget i et intensivt undervisningsforløb i adfærdsdesign i København to dage om måneden, og har dels tilegnet sig redskaber til at afkode bestemte gruppers adfærd, men endnu vigtigere: også tilegnet sig redskaber til at hjælpe dem med at forandre deres adfærd. Og det er tit de små ting, der skal til.

-Det gælder i bund og grund om at gøre det nemt for folk at gøre det rette og træffe de rette valg, fordi vi mennesker vi gerne gøre det rette, forklarer Vibeke Lund Arkil, og giver en række eksempler:

- Kan du se de glas der, siger Vibeke og peger mod en række hvide plasticbøtter med skruelåg.

- Det er vores vitaminpiller. Førhen stod de inde i skabet, fordi de er jo mildest talt ikke så pæne, men så fik vi ikke lige vitaminpillerne spist. Nu står de på bordet og minder os om at de skal spises, men jeg skal snart finde en ny plads til dem, fordi nu er de blevet en naturlig del af den plads. Forleden stod jeg i et lille supermarked i København, hvor der stod, at det var tyveri, hvis man brugte køkkenrullen på pallen til at tørre sjatter op ved flaskeautomaten. De to ting stod lige ved siden af hinanden, og jeg kom bare sådan til at grine, fordi den bedste måde at ændre den adfærd ville jo være at flytte pallen med køkkenrulle, hvilket der ville være mulighed for, fortæller Vibeke.

Kort om Vibeke
Vibeke Lund Arkil er 45 år,Hun og familien bor i Hoptrup.

Hun er mor til tre døtre på 22, 16 og syv år.

Hun er gift med Kenneth Lund Andersen.

Hun er oprindeligt uddannet journalist, og har de seneste 10 år drevet kommunikationsbureauet Aptum Ink. Inden da var hun kommunikationschef på B&O i Struer.

Målrettet kommunikation

Hun er oprindeligt uddannet journalist, og har 20 år erfaring, men hun kom hurtigt til at arbejde med målrettet kommunikation blandt andet som kommunikationschef på B&O i Struer.

Hun har dog altid interesseret sig for psykologi og den måde folk tænker på, hvilket for år tilbage fik hende til at tage en NLP, Nero Lingvistisk Programming, hvor det er sproget og den måde man bruger det på, der kan skabe bevidste forandringer. Men redskaberne i adfærdsdesign har fuldstændig grebet hende.

-Nu har jeg i 20 år arbejdet med at motivere folk for mine kunder, men det har i virkeligheden været som at slå skruer i med en hammer, og det er først nu, at jeg har fundet skruetrækkeren, smiler Vibeke.

Uddannelsen til adfærdsdesigner har også krævet selvdisciplin og god opbakning fra baglandet, fordi der har været masser af læsestof, men opbakningen har været der, og Vibeke har heldigvis et kærligt forhold til sine bøger, så det har været en gave for hende.

Et af de nye værktøjer er at være bevidst om, at vi mennesker helst vil være som andre og dermed bruge den såkaldte lemminge-effekt i positiv forstand. En effekt, der ellers altid får hug i journalistikkens verden.

At flytte noget

-En britisk forskergruppe, som er nedsat af den britiske regering fik blandt andet til opgave at få flere mennesker til at betale deres restskat. I begyndelsen havde man sendt sure mails ud, men det kom der ikke meget ud af, i stedet sendte man mail ud med, at så og så mange i dit område har betalt sin restskat. Dernæst en mail om at så og så mange i dit område og i din indkomstgruppe har betalt sin restskat, og det fik flere til at betale, fordi man vil nødigt stikke ud, siger Vibeke Lund Arkil, der dog også indskærper, at man skal være bevidst om ikke at "smitte" med negativitet.

- I journalistikken kan det være et dilemma. Fordi for eksempel terror eller selvmord eller lignende kan få en smittende effekt, hvis der tales for meget om det.

Vibeke Lund Arkil agter helhjertet at bruge sine nye redskaber til at gøre det nemmere for folk at træffe de rette beslutninger og gøre de rette ting.

-Jeg synes det her er så spændende, og jeg kommer gerne ud til folk og holder en times oplæg om design af adfærd. Nogle gange er det så lidt der skal til.

skal til.

Vibeke bliver landsdelens første adfærdsdesigner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce