Niels har levet livet på vingerne: - I dag er det at flyve næsten som at køre i bus

For Niels Sundberg er luftfart meget mere end et job. Det er en passion. En livsstil. Han har det bedst med at arbejde, selvom alderen retfærdiggør, at han kunne gå på pension. Lørdag den 19. maj fylder han 70 år. Arkivfoto.

Niels har levet livet på vingerne: - I dag er det at flyve næsten som at køre i bus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Niels Sundberg har levet et liv inden for luftfart. Han er stadig aktiv i Sun-Air, hvor han ejer 90 procent af aktierne, for han duer ikke til at være pensionist. Lørdag den 19. maj fylder han 70 år.

Billund: Job og interesse har alle dage hængt uløseligt sammen for Niels Sundberg. Lørdag den 19. maj fylder han 70 år, og i langt de fleste af dem har han beskæftiget sig med luftfart. Selvom han i fjor overlod direktørstolen i Sun-Air of Scandinavia til sin søn, er Niels Sundberg, som fortsat ejer 90 procent af selskabet, stadig meget aktiv inden for branchen.

- Jeg kan ikke lade være. Jeg plejer at bruge ordet aviator om mig selv. Det er et menneske, som er vild med luftfart og hvis hjerte brænder for det. Sådan er jeg, og det stopper ikke, før mit hjerte holder op med at slå, fortæller Niels Sundberg, som stadig har titel af accountable manager.

Det betyder, at det fortsat er ham, som har det operationelle ansvar over for myndighederne.

Reception 18. maj
Fredag den 18. maj er Sun-Air of Scandinavia vært ved en reception, hvor det bliver markeret, at det nu er 40 år siden, at virksomheden blev stiftet. Ved samme lejlighed bliver der indviet en ny bygning.

Receptionen begynder klokken 13, og den foregår på Cumulusvej 10 ved Billund Lufthavn.
Niels Sundberg stammer fra København, og som ung vaskede han fly i Københavns Lufthavn. I stedet for løn fik han flyvetimer, så han kunne få papirerne i orden til at flyve. Arkivfoto.
Niels Sundberg stammer fra København, og som ung vaskede han fly i Københavns Lufthavn. I stedet for løn fik han flyvetimer, så han kunne få papirerne i orden til at flyve. Arkivfoto.
Foto: Joan Karlsen

Ingen pension

Det med at gå på pension er ikke noget for Niels Sundberg. Han har engang forsøgt at skrue ned for tempoet ved at flytte til Himmerland, men det holdt ikke længe.

- Da jeg var 55, troede jeg, at jeg skulle være sådan en, der holdt fri og spillede golf og sejlede og nød konen og børnene. Men der gik ikke ret lang tid, inden jeg fandt ud af, at det kunne jeg ikke holde til. Sådan er jeg slet ikke bygget. Jeg vil hellere arbejde. Jeg skal ikke på sådan en slags pension, hvor jeg bare sidder på havnen med min pibe. Det er ikke mig. Jeg har det bedst, når jeg er ude at netværke og møder nye mennesker, siger Niels Sundberg, som stadig har masser af rejseaktivitet.

Som ejer bliver han desuden på ugentlige møder orienteret om tilstanden i den virksomhed, der nu bliver styret af hans søn, Kristoffer Sundberg, der selv er opvokset med og i Sun-Air.

- Det har været forberedt længe, at Kristoffer skulle ind. Lige siden han var lille, har han elsket fly. Han har fløjet med mig, og han var ikke mere end 23 år, da han selv blev pilot, siger Niels Sundberg.

Niels Sundberg
- Fylder 70 år den 19. maj.

- Uddannet pilot og fik sit første job hos Beldringe Air Charter. Da selskabet lukkede, blev han i stedet direktionssekretær i speditionsfirmaet Schenker & Co.

- Blev i 1970'erne ansat som salgsdirektør i Business Jet Flight Center i først Stockholm og fra 1976 i Billund. Da selskabet gik konkurs, valgte Niels Sundberg at etablere sig eget flyselskab, som fik navnet Sun-Air of Scandinavia. Selskabet har i dag cirka 190 medarbejdere.

- Har de seneste 11 år boet i Bredballe ved Vejle, men planlægger at flytte retur til Billund.

- Har fire børn og ni børnebørn.
Niels Sundberg overlod i fjor pladsen som administrerende direktør til sønnen Kristoffer Sundberg. Niels Sundberg ejer fortsat 90 procent af aktierne i firmaet, hvor han fortsat er meget aktiv.
Niels Sundberg overlod i fjor pladsen som administrerende direktør til sønnen Kristoffer Sundberg. Niels Sundberg ejer fortsat 90 procent af aktierne i firmaet, hvor han fortsat er meget aktiv.

Flyvetimer i stedet for løn

Oprindeligt stammer Niels Sundberg fra København, hvor han helt fra barnsben gik efter drømmen om at blive pilot. Han droppede gymnasiet i 2.g. og fik i stedet job hos Avis Biludlejning i Københavns Lufthavn. Sideløbende havde han et bijob hos Den Danske Flyveskole i Dragør, hvor han vaskede fly.

- Så fik jeg flyvetimer i stedet for at få løn. På den måde fik jeg det første certifikat, og så gik det slag i slag, fortæller Niels Sundberg.

I midten af 1970'erne blev Niels Sundberg ansat som salgsdirektør i Business Jet Flight Center - først i Stockholm og fra 1976 i Billund. Året efter gik selskabet imidlertid konkurs, og derfor valgte Niels Sundberg at forsøge at stable sit eget flyselskab på benene.

- Der var en af de andre medarbejdere, Arne Jørgensen, som var en rigtig klassisk socialdemokrat - men derfor var han nu god nok alligevel. Han fik overbevist de andre medarbejdere om, at hvis de skulle bevare et job i Billund, skulle de bakke op om mit nye selskab. Det gjorde de så, og Arne Jørgensen arbejder faktisk stadig i Sun-Air, fortæller Niels Sundberg ikke uden stolthed i stemmen.

Konkurs startede det hele

Sun-Air of Scandinavia blev skudt i gang 1978, og siden har det udviklet sig meget.

- Jeg kom i gang, og det er så gået fra at være flyvning med små taxafly til flyhandel. I begyndelsen måtte vi ikke flyve rutefly, men det kom i 1990'erne, siger Niels Sundberg.

Siden 1996 har Sun-Air fløjet franchise for British Airways til deres destinationer rundt omkring i Europa.

- Det er en meget svær branche, og i øjeblikket bliver vi angrebet i Århus af SAS, som flyver med lave lønninger og lave omkostninger. Men derfor kan vi godt klare den, fortæller Niels Sundberg.

Næsten som at køre bus

Er det blevet lettere eller sværere at drive et luftfartsselskab i løbet af de 40 år?

- Det har gjort det sværere, at vi i Danmark har et system, som har et forholdsvist højt omkostningsniveau sammenlignet med østlandene og dem, der lever i skattely rundt omkring. Dem er det altså svært at konkurrere med. Men på den anden side er det blevet bedre, fordi luftfarten har udviklet sig så eksplosivt, at markedet nærmest er 50-doblet siden dengang, siger Niels Sundberg, som gennem årene har oplevet, hvordan det at flyve er blevet langt mere almindeligt.

- I dag er det at flyve næsten som at køre i bus. Man tænker ikke så meget over det. I gamle dage var det en stor beslutning at planlægge og købe en flyrejse, men sådan er det ikke længere, siger han.

Flyver stadig svævefly

Det er fem år siden, at Niels Sundberg senest har fløjet med betalende passagerer - den slags må man nemlig ikke længere, når man har rundet 65 år. Det afholder ham dog ikke helt fra at gå i luften.

- Jeg flyver stadig konkurrenceflyvning med svævefly. Det er der ikke mange 70-årige, som gør. Så jeg giver ikke op. Jeg er fyldt med energi, siger han.

Privat har Niels Sundberg i de seneste 11 år boet i Bredballe ved Vejle, men muligvis rykker han snart tættere på sit elskede flyselskab.

- Jeg har planer om at flytte ned i mit gamle hus i Billund. Min kone har lidt dårlige knæ, og der er lidt for mange trapper i vores hus i Bredballe. Det er også meget bekvemt at kunne køre hjem fra lufthavnen på 5 minutter, siger Niels Sundberg.

Niels har levet livet på vingerne: - I dag er det at flyve næsten som at køre i bus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce