15-årig esbjergenser mestrer fire instrumenter: Nu vil jeg være sanger

Jaroslaw Kalas begyndte med at spille på blokfløjte, men skiftede senere til klarinet. Foto: Søren Svenstrup

15-årig esbjergenser mestrer fire instrumenter: Nu vil jeg være sanger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For 15-årige Jaroslaw Kalas fra Esbjerg har ti år på Esbjerg Kulturskole betydet en både musikalsk, men især en menneskelig udvikling. Nu drømmer han om at blive klassisk sanger.

Drømmen om at kunne leve af musikken er for alvor blevet skabt for Jaroslaw Kalas, der til daglig går på Vitaskolen Bohr. Han startede for ti år siden på skolen med blokfløjteundervisning, men siden blev det til undervisning i klaver, trompet og senest klarinet for syv år siden. Nu er fokus kun på klarinetten.

Det var oprindeligt på forældrenes foranledning, at Jaroslaw startede til musikundervisning, men han blev hurtigt grebet af det, og i dag ser han med glæde tilbage på beslutningen om at starte til blokfløjte. Én ting er den musikalske udvikling, men også som person ser han, at musikken har udviklet ham.

- Jeg blev hurtigt fanget af det. Det var sjovt at øve. Nogle synes, at det er hårdt, men jeg synes, at det var sjovt, for man kunne se sin udvikling og man møder mange mennesker ved at spille musik. Det har også været en personlig udvikling. Når man spiller sammen med folk, lærer man at anerkende dem, og når man spiller selv, bliver man mere selvsikker. Jeg har også lært, at man laver fejl, men dem lærer man af, siger Jaroslaw og fortsætter.

- Når man spiller musik, møder man også andre kulturer. Det giver en forståelse af andre mennesker og deres kultur.

Jaroslaw Kalas peger selv på flere områder, hvor han føler, at han har udviklet sig personligt, samtidig med at han er blevet en bedre musiker.

- Man lærer at formidle noget med en sang eller et stykke musik. og man er ikke bange for at fremlægge eller præsentere noget foran andre mennesker, for det er noget, man øver på scenen. Alle kigger på dig og lytter til dig. Så der er rigtigt mange ting, man kan tage med videre fra musikken, siger Jaroslaw der både får soloundervisning i klarinet og spiller med i flere orkestre.

De mange timer med musik har også betydet, at Jaroslaw Kalas nu håber og drømmer om en fremtid inden for musikken. Måske en dag som sanger inden for klassisk musik. Og her kan Jaroslaw Kalas få gavn af de mange koncerter, han har været på både i ind- og udland.

- De mange muligheder på kulturskolen betyder, at jeg kan se en fremtid inden for musik. Jeg ved, at jeg gerne vil lave noget inden for musikken, men hvad det skal være, ved jeg ikke helt præcist. Lige nu vil jeg gerne på konservatoriet som sanger, så forhåbentlig har Esbjerg Kulturskole været en trampolin ud i sangen, siger Jaroslaw Kalas, som tidligere også har sunget i kor.

Eleverne klædes på til resten af livet

For Esbjerg Kulturskole er det vigtigt, at eleverne får mere med i rygsækken end undervisningen i en af linjerne inden for musik, billedkunst, teater og ballet.

Og det kommer helt naturligt gennem undervisningen inden for kunst og kultur, at eleverne får andre kompetencer med sig end det faglige, mener afdelingsleder Winnie Martinussen.

Mange af redskaberne fra kunsten kan nemlig overføres til senere i livet, påpeger hun.

- Vi vil gerne give dem værktøjer til resten af deres liv. For eksempel det at være uden for ens komfortzone, at turde optræde, eksperimentere og turde lave fejl. Vi vil give eleverne evnen og viljen til at samarbejde og være kreative, lyder det fra Winnie Martinussen som uddyber:

- Samtidig lærer man at behovsudsætte, fordybe sig og være vedholdende. Det er alle kompetencer, som gør, at eleverne kan mestre andre ting resten af deres liv. Det går langt ud over det at mestre at kunne tegne eller spille musik. Det betyder noget for børn og unges livsglæde, at de indgår i fællesskab.

Børn og unge i dag møder konstant krav og forventninger om, at alt gerne skal være perfekt. Karaktererne i skolen skal være gode, udseendet skal være rigtigt, og man skal mene det rigtige. Men det at kunne udfolde sig kunstnerisk kan være meget gavnligt for børns udvikling og fremtid.

- Vi kommer ind som en aktivitet, hvor voksne danner rammer, som de unge kan agere inden for. På den måde skaber man et frirum eller et frikvarter, påpeger Winnie Martinussen.

Hun understreger, at det at kunne skabe i fællesskab er større end det at få 12-taller i alle fag.

- Samfundet efterspørger mennesker i dag, som kan sætte sig ud over deres egne rammer og turde være kreative. Det er de kompetencer, man efterspørger, og det er det, vi også gerne vil give eleverne, slutter Winnie Martinussen, som også understreger vigtigheden af den relation, som eleverne på skolen får med deres undervisere.

Sponsoreret af Kulturskolen Esbjerg

Skal dit barn gå på Esbjerg Kulturskole?
Tilmelding til næste sæson fra d. 19/2-2018.

Undervisningstilbud i Esbjerg, Ribe og Bramming: Musik, Ballet, Billedkunst og Teater.

Se mere på hjemmesiden

Esbjerg Kulturskole kan opleves ved følgende arrangementer i foråret:

Skolefestival 5.-9.februar

Minikorkoncert 17. marts på Esbjerg Gymnasium

Forskoledage 11.april på Tobakken og 19.april i Musikhuset.

Kulturskolefestival med temaet "Havnejubilæum" 30.april-3.maj

Balletgalla 29.maj I Musikhuset.

Om sponsoreret indhold på vores nyhedssites

Sponsorerede artikler laves i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle native-afdeling og en annoncør.

Ved artikler markeret med "Sponsoreret indhold", har annoncøren betalt for artiklen og har indflydelse på det emne, artiklen beskæftiger sig med, mens Jysk Fynske Mediers journalister på native-redaktionen står for bl.a. idéudvikling, vinkling, billedvalg og tekst.

Sponsorerede artikler bringes side om side med almindeligt redaktionelt indhold, og skal leve op til de samme kvalitetsstandarder samt til den værdi, stil og tone, læserne kender fra Jysk Fynske Mediers øvrige indhold. Den ansvarlige native-redaktør har til enhver tid fuld redigeringsret over det native-indhold, der publiceres hos Jysk Fynske Medier.

15-årig esbjergenser mestrer fire instrumenter: Nu vil jeg være sanger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.