Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

750.000 kroner skal få skolerne til at lege mere

Der er for lidt bevægelse i skolen, mener politikerne. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

750.000 kroner skal få skolerne til at lege mere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mere leg, bevægelse og udenhus-aktiviteter skal med i undervisningen på kommunes folkeskoler. Tre skoler er valgt til at gå forrest.

Billund Kommune: Undervisningen på Billund Kommunes folkeskoler er ikke helt så alsidig eller "legende" som ønsket. Der er for eksempel ikke så mange aktiviteter ud af huset eller så meget bevægelse i undervisningen, som der blev lagt op til med skolereformen.

Det er årsagen til, at politikerne nu investerer 750.000 kroner i et projekt, der skal få den "legende tilgang" ind i klasselokalerne og gøre ambitionerne i både skolereformen og Børnenes Hovedstad til virkelighed.

- Det er et projekt, vi hilser velkomment. Det bliver spændende, siger Klara Lyskjær Noer (V), formand og børne- og kulturudvalget.

Det betyder rigtig meget, at børnene er inddraget, så de bliver innovative og kreative.
Klara Lyskjær Noer

Tre skoler er udvalgt

Tre skoler er udvalgt til forsøget, der skal gøre skolereformens visioner til virkelighed: Vorbasse Skole, Vestre Skole og Sdr. Omme Skole. 

- Det er tre forskellige skoler, der kommer på opgaven. De vil derfor formentlig tænke i forskellige scenarier for at løse opgaven, men det er det, man nu skal i gang med, siger Klara Lyskjær Noer.

- Det handler om ikke kun om visionerne i skolereformen, for i Billund Kommune har vi som noget ekstra også den "legende" tilgang til læring, som det er tanken i Børnenes Hovedstad. Vi skal se, hvordan vi kan få den "legende, lærende og inddragende" tilgang til læring ført ud i praksis. Den viden, skolerne får, kan vi give videre til de andre skoler, og det er rigtig vigtigt, så vi får bredt ideen i Børnenes Hovedstad ud i hele kommunen, tilføjer hun.

 

 

Børn inddrages

Det bliver de tre enkelte skoler, som nu skal prøve at finde løsninger. Politikerne lægger dog op til, at det ikke bare er ledere, lærere og pædagoger, som kommer med ideer, men i høj grad også børnene selv.

- Det betyder rigtig meget, at børnene er inddraget, så de bliver innovative og kreative, og de kommer med særdeles gode input, siger formanden.

Projektet går i gang nu og strækker sig over det næste år.