Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Læringslokomotiv skal sende elever med fagligt efterslæb videre

Det handler ikke kun om at sikre mindst et 2-tal i dansk og matematik, så eleverne har mulighed for at blive optaget på en ungdomsuddannelse. Læringslokomotivet har også fokus på kompetencer som selvkontrol, engagement, vedholdenhed og social intelligens, fordi det er vigtige egenskaber, der skal hjælpe eleverne med at nå målet. Foto: Timo Battefeld

Læringslokomotiv skal sende elever med fagligt efterslæb videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aabenraa Kommune deltager i projektet Læringslokomotivet, der skal sikre, at flere elever bliver klar til at tage en ungdomsuddannelse. De første 15 elever er i gang, og der kan allerede ses en positiv udvikling.

Aabenraa: Næsten hver fjerde danske folkeskoleelev får stemplet "ikke uddannelsesparat" i midten af 8. klasse. Det giver halvandet år til at arbejde på, hvordan de alligevel efter 9. klasse vil være klar til at gå videre på en ungdomsuddannelse.

Det kræver en lille indsats for nogle, for andre en noget større. For dem vil det allerede i den tidlige skolegang stå klart, at de får det svært.

De har nu fået en ekstra håndsrækning. Aabenraa Kommune er som en af 12 kommuner udvalgt til at deltage i Ungdomsskoleforeningens initiativ "Læringslokomotivet", der økonomisk er støttet af Egmont Fonden.

Efter tre ugers intensiv undervisning: Fra 00 til et 4-tal
Læringslokomotivet kører i to år
"Projektet tilsigter, at de deltagende elever opnår et markant fagligt løfte samt udvikler evner til at tage ansvar for egen læring på kort og lang sigt", lyder det blandt andet i projektbeskrivelsen.Læringslokomotivet er et treårigt projekt. Kommunerne blev udvalgt allerede i 2016, og det første turboforløb er netop afsluttet. Der kommer et nyt i efteråret 2018.

På længere sigt er målet, at erfaringerne fra Læringslokomotivet skal spredes, så flere elever kan få glæde af fordelene ved intensive læringsforløb.

En omvæltning

15 elever fra 7. og 8. klasse, der har et fagligt efterslæb, og som også i nogen grad har mistet troen på sig selv, har netop været igennem tre ugers intensivt forløb, hvor de har været samlet fra 8 til 19 hver dag og har måttet lægge alt andet til side.

- Det er lidt af en omvæltning, men forskningsmæssigt har det fra andre, lignende forløb vist, at det virker. Det skal være fuldt fokus på for at få en ændring, forklarer projektleder Gitte Marie Schultz Iversen fra Aabenraa Ungdomsskole.

Og den intensive undervisning med to lærere og kun dansk og matematik på skemaet har givet pote. Eleverne, der kom fra seks forskellige skoler, blev testet både inden og efter de tre uger.

- Vi kan se, de alle har flyttet sig. Nogle endda markant, siger Gitte Marie Schultz Iversen.

De skal mødes igen

Det er dog ikke gjort med tre ugers fokuseret indsats. For at det for alvor batter noget, skal der følges op, og det bliver der gjort. Alle deltagerne får otte samtaler med deres lærer, der skal sikre, at den gode udvikling fortsætter.

- Det er så vigtigt, at de ikke står alene med deres læring, som projektlederen forklarer, og derfor er der også planlagt, at de 15 elever fem-seks gange i løbet af skoleåret igen skal mødes. Der er simpelt hen oprettet et Læringslokomotiv-hold i ungdomsskolens regi.

- Og så håber vi, at de er uddannelsesparate i 9. klasse, siger Gitte Marie Schultz Iversen.