Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sådan kan det gøres: Fra røde til sorte tal på bundlinjen


Sådan kan det gøres: Fra røde til sorte tal på bundlinjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers Bryghus har vendt nedgang til fremgang.

Specialøl er populære i Danmark som aldrig før. Af samme årsag er flere danske mikrobryggerier dukket op, der indbyrdes må kæmpe om pladsen på hylderne i supermarkederne.

Blandt dem er Randers Bryghus, der siden bryghuset fik ny ejerkreds i 2012 langsomt, men støt har forøget sine indtægter - fra røde tal på bundlinjen i 2012 til sorte tal på samme i 2016 - og som netop har landet en stor ordre hos det norske Vinmonopolet, der er eneste salgssted, hvor nordmænd lovligt kan købe drikkevarer med et alkoholindhold på over 4,75 procent

Her fortæller de, hvordan det er lykkedes dem.

1
Martin Frederiksen står for den daglige drift hos Randers Bryghus. Pressefoto: Dennis Poulsen

Produktet skal være i orden. Hos Randers Bryghus er øllet, der brygges, upasteuriseret og ufiltreret, da det giver øllet mere kant og en helt særlig smag. Og det stiller helt særlige krav til hygiejnen, hvor øllet bliver brygget.

- Hvis man ikke er helt vildt skarp på sin hygiejne, så bliver øllet kasseret. Det er en meget almindelig udfordring, som flere mikrobryggerier står med. Sidste år måtte vi hælde et par badge i vasken, fordi øllet blev dårligt, før vi hældte det på flasker. Men det er vi kommet helt til livs nu, efter vi har haft ansat en rumænsk medarbejder, der er uddannet fødevareteknolog, og som er helt vildt skarp på hygiejne og rengøring, fortæller Martin Frederiksen, der varetager den daglige drift og sammen med bestyrelsesformand for bryghuset, Søren Erik Bach, har det overordnede strategiske ansvar for bryghuset.

2

Den gode historie baner vejen frem. På Randers Bryghus er alt øl håndbrygget. Det eneste automatiserede på stedet er således deres tappelinje, hvor øllet bliver hældt på flasker. Og netop den fortælling er også et led i virksomhedens branding.

- Den gode historie er uvurderlig. For når du skal sælge dit produkt, sælger du ligeså meget din virksomhed på dens historie som på selve produktet, fortæller Martin Frederiksen.

3

Netværk er guld værd. Takket være det store forretningsnetværk, som bestyrelsesformand Søren Erik Bach har gennem sine andre forretninger, landede Randers Bryghus sin første ordre hos det norske Vinmonopolet. Og takket være Agro Business Park i Aarhus, der arrangerer flere relevante netværksarrangementer, heriblandt Danish Drink for Distribution, har bryghuset netop fået kontakt til en ungarsk og en engelsk distributør, der muligvis kan være med til åbne op for nye markeder for det lille bryggeri.

4

Udgifter og indtægter skal hænge sammen. Derfor har bryghusets ledelse taget tid ud til at gennemgå, hvad de bruger af penge fra øllet bliver brygget til det bliver kørt ud fra bryggeriet og hen til kunden. Her fandt de ud af, at selvom prisen for øllet var lidt højere på at sælge direkte til kunden, var omkostningerne ved at bringe øllet ud tilsvarende større, end hvis de sælger til en mellemmand - en distributør - der betaler mindre for øllet, men som til gengæld påtager sig ansvaret for at køre rundt til de enkelte steder og levere øllet.

5

Ny viden giver forspring. Siden slutningen af 2016 har Randers Bryghus brygget øl for flere af de såkaldte fantombryggerier - bryghuse, der ikke brygger egen øl, men sender opskriften til et bryggeri i stedet. De brygger for eksempel øl til Syndikatet, Røde Port, Bies Bryghus og Holbæk Bryghus. Udover at det betyder, at bryggeriet slipper for døde perioder, hvis efterspørgslen på deres egne øl er lav, betyder samarbejdet med fantombryggerierne også, at bryggerne på stedet bliver beriget med ny viden om ølbrygning løbende.

- Det gør blandt andet, at vi kan være på forkant med nye tendenser, fortæller Martin Frederiksen. 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark