Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

VW Golf GTE: Den ægte folkehybrid

Volkswagen slog sig fast ved at tage opgaven seriøst om at bygge en bil til folket. Nu har de gjort det igen - blot med en hybrid. Den overbeviser på teknik, kvalitet og pris.
Foto: Foto: Simon Brix

VW Golf GTE: Den ægte folkehybrid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Volkswagen slog sig fast ved at tage opgaven seriøst om at bygge en bil til folket. Nu har de gjort det igen – blot med en hybrid. Den overbeviser på teknik, kvalitet og pris.

Egentlig er det uden pointe, at jeg fortæller, at denne hybrid er et køb værd. Dens popularitet alene uden journalistiske rygklap har allerede nået et niveau, hvor Volkswagenforhandlerne blot må trække på skulderne, når man siger, man gerne vil købe en. Der er nemlig langt større efterspørgsel på denne spændende model, end hvad produktionsbåndet kan følge med til. Og med god grund, erfarer jeg hurtigt: At skulle skifte fra en konventionel bil til én, der bruger strøm, kræver en del overvejelser, men VW har gjort overgangen nem. Der er nemlig ingen.

En ægte Golf

Det er nemlig første gang, jeg har sat mig i sædet på en hybrid til under en halv million kroner og tænkt, at det her - det fungerer. GTE formår at give alle fordelene uden forbehold - og så krydrer den med mere. Og der er flere forklaringer på, hvorfor det fungerer så godt. Den første er nærmest banal: Det er en Golf. Forstået således, at den her stadig kan alle de ting, som en normal Golf kan. Der er altså ikke kompromiser, og du kan sætte dig til rette uden at have gennemgået et teknikkursus.

Ingen tvangspauser

Den anden gode grund er, at VW har holdt det enkelt. Som udgangspunkt kører den på strøm, når det er en fordel, og benzin, når dét giver mest mening. Du skal altså ikke bekymre dig om at køre batteriet dødt - for der venter stadig en hel tankfuld benzin. Og det er her, at bilen er så gennemført. Har du et dagligt kørselsbehov på omkring 100 kilometer, kan du klare det udelukkende på strøm. Og skal du længere, på ferie eksempelvis, så kører du på samme måde, som du ellers ville have gjort. Der er altså frihed og ikke påtagede pauser, som enhver Tesla-ejer må planlægge efter.

Med en GTI i årene

Det er med andre ord en el-bil, jeg kunne leve med. For det er utrolig nemt at vende sig til den komfort, der ligger i at bevæge sig helt lydløst på ren strøm. Der er pludselig et nyt komfortniveau, og det ændrer også ens kørestil mod det mere økonomiske. Men det langt fra alt, hvad VW ønsker strømmen skal gå til. GTE skal nemlig lede tankerne mod den klassiske GTI model. Og til den opgave giver kombinationen af benzin og el 204 hestekræfter, og præstationerne er også ganske sportslige. Særligt ved motorvejskørsel kan man mærke, at elmotoren leverer kræfterne prompte, og det er i virkeligheden også her, jeg synes, GTE hører bedst hjemme.

Mere GT end GTI

Med en ekstra motor kommer der nemlig også ekstra vægt, og selvom det ligger lavt i bilen, så kan man mærke det. Jeg fik en væsentlig bedre køreoplevelse ved at tænke bilen som en fabelagtig GT, end ved at presse den i kurverne som en GTI. Det afhænger dog af temperament, og vil du køre den som en GTI, kan det sagtens lade sige gøre uden skuffede miner. Det eneste sted, jeg oplevede det, var da jeg ville sætte den til at lade ved min egen husstand. Efter at have forsøgt med tre forskellige stikkontakter, måtte jeg erkende, at man altså ikke bare sætte den til. VW anbefaler dog også, at man får en elektriker forbi for at sikre, at der er et udtag, der kan klare belastningen. For mig er det dog et lille minus, i et ellers fejlfrit regnskab som en tilgængelig hybrid.

Volkswagen Golf VII GTE


Pris: Denne model 354.489 kr.

Men ellers starter priserne ved kr. 210.000 kr.

Motor: 1.398 ccm, 4 cylindre, benzin

Ydelse: 204 hk/4.500 - 6.000 omdr.

Moment: 250 Nm/1.500 - 3.500 omdr.

0-100 km/t: 7,6 sek.

Tophastighed: 222 km/t

Transmission: DSG dobbelt kobling, 6-gear, forhjulstræk

Mål (l/b/h): 426/179/144 cm

Egenvægt: 1.288 kg

Bagagerum: 380 ltr.

Gennemsnitligt forbrug: 66,7 km/ltr.

Gennemsnitlig CO2-udledning: 35 gram/km

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark