Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gør-det-selv-Kjeld: Min bil er blevet semi-hybrid ...

Til hver bilmodel findes en specieltudviklet motorvarmer - denne monteres i en ?frostprop? direkte i blokken - og ?

Gør-det-selv-Kjeld: Min bil er blevet semi-hybrid ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis du forvarmer bilen, inden du starter den en kold vintermorgen for at køre til bageren, sviner den ikke nær så meget.

I sidste uge forklarede Jan Pedersen her i spalterne, hvorfor man er nødt til at lade sin akkumulator op med jævne mellemrum, hvis den skal holde sig i topform hen over vinteren - der er tre hovedproblemer:

1 - ofte kører vi simpelthen for korte ture til, at bilen har en fair chance for at holde batteriet i fornuftig ladestand.

2 - moderne biler bruger af forskellige årsager mere strøm, end de gjorde i gamle dage.

3 - designet af moderne bilers ladesystemer handler om at klemme ekstra kilometer ud af hver eneste liter, men det sker på bekostning af batteriets ladetilstand.

Resultatet er batterier med for lidt strøm på og med en kort levetid. Løsningen er den enkle, at du jævnligt sætter en lader til bilen - hjemme i indkørslen skal du hver eller hver anden uge hale forlængerledningen frem og sætte den gamle blikkasse af en lader til.

Eller du kan købe en moderne intelligent lader af den slags, som er beregnet til fast montering direkte i motorrummet - stikket sidder i kølergrillen, så du skal bare knalde forlængeren på - og huske at tage det ud igen, inden du kører på arbejde i morgen!

Det kunne eksempelvis være en Defa-lader - så bliver Jan Pedersen glad, for han lever af at sælge disse norske ladere. Men det skal i sandhedens tjeneste siges, at der findes andre ladere, som er rimeligt intelligente og også kan klare opgaven.

Oliefyr

Nå, men ham Jan snakker og røven går, som vi siger på jysk - og da han var færdig med at forklare om de intelligente laderes velsignelser, sprang han direkte og uden pause til et nyt og spændende emne: Elektriske motorvarmere og kabinevarmere - som kan styres med mobilen!

- Jeg tør jo eksempelvis godt at vædde på, at du er sådan en, som har et stort og modbydeligt diesel-fyr i din vulgære 4-hjulstrækker - har jeg ret?

- Øh, delvist - jeg har haft indtil flere herlige dieselfyr, og lige for tiden har jeg et monteret i båden ...

- Ja, der kan du bare se. Og jeg må indrømme, at jeg selv har et diesel-fyr i min dejlige Volvo - men det er fordi, den er så gammel, at jeg endnu ikke havde hørt om Defa ...

- Nu holder du op - vi gider ikke at høre mere Defa-snak!

- Okay, men hør nu her: Enhver motor har godt af at blive varmet igennem, før man starter en iskold morgen. Det er almindeligt anerkendt, at det ikke er de mange kilometer, men de mange koldstarter, der tager livet af en moderne motor - for ikke at tale om den dyre katalysator, som simpelthen bliver ødelagt, hvis den ikke når at blive ordentligt varm.

- Luksus-løsningen har i mange år været, at man køber et oliefyr, som tænder automatisk og varmer motoren godt igennem, medens du drikker din morgenkaffe - så er motoren gennemvarm, når du drejer nøglen, og hvis du har en rigtig smart udgave, har den også selv tændt for blæseren, så ruderne er tøet op, og kabinen er dejligt varm.

- Det er den rene luksus, men der er et problem, forklarer Jan.

El-motorvarmer

- Motoren har godt af at blive forvarmet, og det modvirker både gigt og lumbago - men har du nogensinde prøvet at sætte næsen hen til udstødningen fra fyret?

- Ja, det oser og stinker - jeg ved det godt, og jeg har virkeligt dårlig samvittighed ...

- Det er nemlig rigtigt - man plejer at sige, at den slat olie, man brænder af i fyret, tjener man ind igen, fordi motoren kører mere økonomisk de første 5-10 minutter, når den er varm. Og det skal nok passe.

- Men det er s'gu da tude tosset, at man står på hovedet og hopper på tungen for at få en moderne bil til at grise så lidt som overhovedet muligt - og så monterer man et fyr, som pulser skidt og lort og møg lige ud i luften.

- Hvis man i stedet monterer en elektrisk motorvarmer - det er faktisk bare en lille dyppekoger - så får du både en varm motor, som holder længere, du får hurtigt varme i kabinen, OG motoren griser 70 pct. mindre i løbet af de første kritiske 10 minutter, indtil den er helt varm.

- Ja, det koster lidt strøm, men det er meget renere end diesel, og du sparer det så rigeligt ind igen, fordi motoren er varm fra første øjeblik og derfor bruger mindre brændstof - og griser mindre - ægte økologi hele vejen rundt!

- Vores motorvarmere hæver temperaturen 30 grader i forhold til omgivelserne - det er lige, hvad motoren har brug for, men det er ikke nok til at varme kabinen, og derfor sælger vi små elektriske varmeblæsere ...

Hele pakken

Og her blev telefonforbindelsen meget-meget dårlig - bye-bye Pedersen. Men jeg har nu monteret en komplet vinterpakke og kan fuldføre forklaringen:

Først monterer man en lille vandtæt lader i motorrummet, og du forbinder den med et vandtæt kabel, som du gør fast i kølergrillen - det ender i et stik, som passer til den medfølgende forlængerledning - grøn og økologisk!

Nu har du altid strøm på bilen, og det er godt - men hvis der stadig er penge på kontoen, investerer du lidt ekstra i en motorvarmer. De findes i hundredevis af faconer til alverdens forskellige biler - den specielle ledning klikkes fast i det ledige stik på laderen, og så kører vi: Nu har du altid strøm på bilen, OG motoren er varm - brum-brum ...

Og hvis du stadig har lidt gryn at rutte med, køber du en kabine-varmer - det er en lille kompakt (fladtrykt) varmeblæser på 1400 watt beregnet til at montere under handskerummet - strøm hentes i laderens andet ledige stik, og nu har du strøm, varm motor OG varme i kabinen - samt lavvande i pengekassen ...

Men vi er ikke færdige endnu - for hvordan styrer man dette show?

Yes - rigtigt gættet: Med en app!

Ved siden af laderen monterer du en lille boks - en Bluetooth-hub. Med en særlig app på mobilen kan du nu styre og overvåge dit fantastiske vindmøllestrøm-vinterkomfort-øko-varmesystem - medens du skændes med fruen og ungerne over morgenkaffen. Spørg mig ikke hvordan, men det kan man altså - hightech for viderekomne.

Således har de rige og magelige mange fornøjelser - de er ikke bare klogere, smukkere og sundere end os andre, nu er de fandeme også mere miljørigtige ...

Gør-det-selv-Kjeld: Min bil er blevet semi-hybrid ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.