Det er nærværet, der tæller

Nostalgi ligger ikke til Anne Linnet. Hun er langt mere nysgerrig efter det, der venter end det, der er sket: - Det er vigtigt for mig, at jeg holder sit sind åbent for indtryk og åbent for andre måder at se tingene på. Der er en spændstighed i det, som ikke stivner. Det at have børn - specielt når de har samme interesser og et højt fagligt niveau - er også med til at forhindre, at man stivner i en bestemt måde at se eller gøre tingene.
Foto: Carsten Lauridsen

Det er nærværet, der tæller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tiden kalder igen på fællesskabet, mener Anne Linnet, der har indspillet sin nye plade live i studiet for at få den menneskelige varme med.

B lusen er blå som forårshimlen, og det samme er øjnene, da hun rejser sig fra cafebordet og hilser med det umiskendeligt århusianske tonefald, der virker endnu kraftigere, når baggrundsmusikken er stemmer fra de mange københavnere, der i solskinnet har fundet ud langs Christianshavns kanal og bænket sig med øl og kaffe.

Vejret er passende, for Anne Linnets nye plade "Alle Mine Drømme Til Dig" er lys og let i tonen, selvom teksterne handler om store emner som "kærlighed, brud, afsavn og nærvær", som der står i pressemeddelelsen fra pladeselskabet.

Iørefaldende popmelodier har fået plads sammen med akustiske guitarer i modsætning til hendes foregående album, der var mere elektronisk, og så er sangene blevet indspillet live i studiet.

- Vi snakkede meget om, hvad de forskellige årtier har kunnet. I 70'erne og 80'erne var det hele ikke så digitaliseret, og der kom den menneskelige varme i den måde, musikerne spillede på, til at betyde noget for en sangs udtryk. Det besluttede vi på et tidligt tidspunkt, at vi gerne ville have med, for det er ligesom gået tabt fra 90'erne og frem. Det giver en ekstra dimension. Når man prøver at udtrykke nogle følelser, så vil man gerne have det medmenneskelige med, og vi synes ikke altid, at computerskabt lyd kan det. Jeg var selv med i front i digitaliseringen med Marquis de Sade og elskede også at bruge computeren, men man skal bare huske, at det er et værktøj. I 90'erne begyndte det at blive lidt for koldt og klinisk. Det var den der higen efter, at enhver var sin egen lykkes smed. Man glemte lidt fællesskabet i det.

Her kunne man måske få den tanke, at Anne Linnet er i gang med et nostalgitrip, men det er ikke tilfældet, understreger hun, selvom hun taler med varme om fællesskabet omkring Shit & Chanel og festivalkoncerter i de første årtier efter den hippietid, som hun selv var lidt for ung til, men oplevede gennem sine ældre brødre, der stod med hash og flower-power.

Værdier i fællesskabet

Tværtimod ser hun tegn på, at hun ikke er alene, men at vi generelt har fået øjnene op for, at der er værdier i fællesskabet som et svar på moderne udfordringer.

- Jeg synes, jeg kan mærke, at der er et behov for det, som er ved at vende tilbage. Et behov for også at give udtryk for følelser til hinanden. At man måske indser, at indkapslingen af det enkelte individ ikke er nok, hvis man ikke har nogen at dele sine følelser, sine oplevelser og sit liv med. Det kan jeg også mærke, når jeg er ude at spille: At publikum, der ellers ikke kender hinanden, har en fællesskabsoplevelse. Når de går ud til pausen, går de rundt og snakker med hinanden, og når man kommer ind til andet sæt, er fornemmelsen af fællesskab blevet lidt større, siger hun og nævner som eksempel, at kollektiver også kan være på vej til en revival.

- Jeg tror, at folk får lyst til at bo sammen med andre. Ikke nødvendigvis fordi det er mennesker, man er følelsesmæssigt involveret i, men mennesker, man har et fælles liv med. Det kunne jeg godt forestille mig kommer til at ske. Der er nye familiemønstre, som er helt accepterede og som måske også ville have godt af, at der var større fællesskaber. Det er måske det, der er ved at komme nu, en ny tid med nye måder at have sin familie på og nye måder at søge varmen og fællesskabet.

Men det bliver ikke noget med at finde batikfarven frem igen?

- Nej, den tid er forbi!

En følelsesmæssig snegl

Apropos nye familiemønstre er Anne Linnet selv blevet skilt, siden hun sidst udgav en plade.

Det er imidlertid ikke det, pladen handler om.

- Den har intet med det at gøre, men den har måske noget at gøre med det følelsesmæssigt. Jeg tror jo på, at vi får nye måder at leve sammen på. Tessa, som er den biologiske mor til mine to yngste, bor lige ved siden af mig, så det med børnene har vi fået til at fungere rigtig godt. Vi ses stadig som kærester, men lever altså også hver vores liv, og det er en ny måde at leve og leve sammen på, som jeg tror ville fungere bedre for mange mennesker.

Langsom følelsesmæssigt

Man ville heller ikke kunne lave en biografisk læsning af ordene på pladen, selvom man kendte den private Linnet godt og kunne sige, at den ene tekst handler om den person og den anden om den person.

- Du ville tænke, at den måske handlede om det og det, men du ville ikke være sikker på det. Nogle følelser har jeg en klar adresse på, men mange af dem er noget, jeg bare mærker. Jeg er frygteligt langsom følelsesmæssigt.

- Jeg mærker ting meget stærkt, men det tager lang tid, før det går op for mig. Det skal tit ligge og rode rundt meget længe, før det får et udtryk. Nogle mennesker ved, hvad de føler lige med det samme, siger hun og understreger med et knips.

- Sådan har jeg det slet ikke. Det tager tid, men så er jeg til gengæld også sikker på, hvad jeg føler, og det får så et udtryk. Da jeg for eksempel var med i X Factor følte jeg stort ubehag ved det, men jeg var ikke helt klar over det selv, da det foregik. Bagefter kunne jeg så mærke, at jeg havde følt det ubehag. At jeg i virkeligheden havde følt, at det var ubehageligt, at der foregik sådan en slags ?voksenmobning kan man sige. Nogle gange har jeg det sådan, at hvis jeg er ubehageligt til mode eller sammen med mennesker, hvor det ikke spiller, så klapper jeg bare i, hvorimod jeg fint kan snakke, hvis jeg har det godt. Og tit er jeg ikke selv klar over det før bagefter, hvor jeg kan se hvorfor jeg måske har været lidt ved siden af mig selv.

Det overrasker mig egentlig lidt ...?

- Hvorfor?

Fordi du har fremstået som et menneske, der var meget klart og bevidst i sine valg. "Det er det, jeg vil, og det kan jeg mærke i maven"?

- Det er jeg også med musik. Der ved jeg med det samme, hvad jeg kan lide og ikke kan lide, men følelsesmæssigt er det noget helt andet. Der er jeg langsom som en snegl.

En enlig satellit

Nærvær er som sagt et hovedtema for pladen. Det er det alle mennesker dybest set ønsker sig, mener hun, både i forhold til kærester, familie, børn og venner.

- At man kan være nærværende, er jo det, der tæller, og der er jo meget i nutiden, der gør, at mennesker kan flygte fra nærværet. Det er superfedt, at man på Facebook kan finde folk, som er rejst andre steder hen i verden og ud af ens liv, og få en god kommunikation igen, men det er jo også et faktum, at mange både unge og ældre bruger Facebook som en måde at være social et par timer om aftenen, men i virkeligheden har de bare siddet med sig selv og deres mobiltelefon. Hvis de nu ikke havde den, ville de måske tage hen til en af deres venner og drikke te og være virkeligt nærværende. Det er noget andet, når man sidder over for hinanden og ser mimikken, siger hun og pointerer, at Facebook også er et sted, hvor det er nemt at lave om på virkeligheden.

- Det er der mange, der gør. Det kan man vælge at synes er sjovt, men det er også lidt tragisk. Et eller andet sted er det nok vigtigt at holde fast i, at man i hvert fald forsøger at være virkeligt nærværende. At man sætter pris på virkeligheden og opsøger den i stedet for den lidt mere falske udgave. Det gælder også følelseslivet. Det bliver fattigt, hvis man ikke kan være en rigtigt nær. Så bliver individet afskåret, isoleret og ensomt som en enlig satellit.

Fakta
Anne Linnet

  • Anne Linnet er født i 1953 i Åbyhøj ved Århus.


  • Student fra Århus Statsgymnasium og uddannet på Det Jyske Musik-konservatorium.


  • Hun har været med i bandene Tears, Shit & Chanel, Anne Linnet Band og Marquis de Sade og har udgivet adskillige


soloplader, herunder »Kvindesind« (1977), »Barndommens Gade« (1986), »Jeg er jo lige her« (1988), som solgte over en halv million eksemplarer, »Akvarium« (2007) og »Kalder længsel« (2012)

  • Anne Linnet har desuden skrevet kammeroperaen »Thorvaldsen«, tekster til den danske version af ABBA-musicalen


Mamma Mia! og har udgivet flere bøger, blandt andet digtsamlingen »Glimt« fra 1983 og erindringsbøgerne »Hvor kommer drømmene fra« (2000) og »Testamentet«(2012).

  • Anne Linnet har i alt syv børn, blandt andre sønnen Marcus, som hun fik med jazzsaxofonisten Holger Laumann.


Marcus har produceret hendes seneste album.

Fakta
Ny plade og turné

  • Anne Linnets nye plade "Alle Mine Drømme Til Dig" udkommer


den 27. april.

  • Til efteråret tager Anne Linnet på danmarksturné, og det fører hende blandt andet til Esbjerg Musikhus den 30. oktober, Vejle Musikteater


7. november og Sønderborghus

30. november.

Det er nærværet, der tæller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce