Trafik. Ikke flere motorveje, tak


Trafik. Ikke flere motorveje, tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Andra Pachai, Vestermarksvej 10E, Jordrup
Billede
Læserbreve. 

Man kan læse om, hvor lykkelige jyske borgmestre og det jyske erhversliv er, når der er udsigt til, at vi kan få flere motorveje. Hvis man skal glæde os jyder, skal man give os endnu en motorvej, som vi kan køre rundt på med vores trailere. Den seneste nye motorvej, vi kan glæde os til, er Hærvejsmotorvejen. Den skal gå fra Hobro over Viborg og Give og krydse Esbjergmotorvejen lige øst for Lunderskov, før den kobles på E45 lige nord for Haderslev.

Trafikministeriet og Vejdirektoratet har arbejdet på projektet længe. De har lavet diverse prognoser og beregninger bistået af erhverslivet. Konklusionen er, at en motorvej vil skabe økonomisk vækst, så det vil være en god forretning for resten af samfundet. Et næsten enigt Folketing har i december bevilget 65 millioner til en VVM-undersøgelse af denne motorvej. Så er alle glade, og politikerne regner med en masse stemmer fra glade jyder.

Trafikministeriet har lavet fine rapporter. De skriver en masse om økonomi og rejsetider. Men de skriver også om alt det, man ødelægger ved at lave en Hærvejsmotorvej. F.eks. skriver de, at det vil få betydning for faunaen og naturen med barrierer for bevægelser for vilde dyr. Hærvejen, som er en af Danmarks ældste veje, forløber i flere spor langs den jyske højderyg. Hærvejsmotorvejen vil krydse Hærvejen flere steder. Store dele af det åbne land er udpeget som værdifuldt landskab. De udpegede områder udgør 20 procent af strækningen. Motorvejen vil passere smukke ådale og tæt forbi Egtvedpigens gravsted. 2-4 procent af motorvejen vil komme til at ligge på eksisterende bebyggelse, idet motorvejen vil passere flere tætbebyggede områder. Motorvejen skønnes at komme til at koste fire gange så meget som Herning-Holstebro-motorvejen. Læser politikerne det, eller skimmer de bare rapporterne og læser kun det, som interesserer dem?

Og det er altså ikke alle jyder, der er glade. Vi er faktisk meget kede af det. Vi elsker ikke motorveje, vi elsker ikke støj og forurening. Vi kan ikke forstå, at det skal være nødvendigt at asfaltere den skønne natur. Desuden er der kun trængsel på E45, fordi der er et stigende antal pendlere. Hvis der ikke var så mange pendlere, ville der være plads nok til erhversfolkene. Vi ved jo, at jo flere veje, der bygges, jo flere vil købe biler og bruge vejene. Til sidst kan man ikke bygge flere veje, og så begynder man at bygge (let-)jernbaner.

Ifølge en undersøgelse blandt 18.000 briter gør det os gladere at bruge offentlig transport til og fra arbejde frem for at køre bil. "Busser og tog giver folk tid til at slappe af, læse og være sociale. Og sa? er det ofte nødvendigt med en ga?tur til stationen eller stoppestedet, som ogsa? gør folk i bedre humør," siger den ledende forsker bag undersøgelsen Adam Martin, Norwich Medical School.

Vi vil gerne foreslå, at vi springer over det med de mange veje og udbygger den offentlige transport nu. Vi elsker ikke at sidde i mange tider i vores biler. Vi vil hellere køre i biler og tog, hvis det ikke tager for lang tid. Vi ønsker pendlerpladser med aflåste cykelskure, så vi i det mindste kan cykle noget af vejen selv. Vi ønsker at starte den grønne omstilling og ikke forurene så meget. Vi vil gerne bidrage til en positiv handelsbalance ved at købe færre biler.

Vi synes, at man skal gøre det billigere og bedre at bruge kollektiv trafik. En person i bil bruger ca. 28 gange så meget vejplads, som en buspassager og 68 gange så meget plads som en jernbanepassager. Dertil kommer parkeringsplads på 22 m2 pr. bil. I fremtiden vil vi sikkert få ny køretøjer, som ikke kræver så meget plads på vejene og mindre vejbelægning.

Vi synes, at man skal satse mere på det offentlige og tro på det. Få DSB til at fungere. Få postvæsenet til at fungere. Det private er ikke bedre end det offentlige. Byg flere jernbaner, tog og busser. Når der kører 80.000 køretøjer over Vejlefjordbroen om dagen, så må der være mulighed for at tjene penge på kollektiv transport. Hvordan kan man overhovedet overveje at bruge 23 milliarder kroner på at bygge en motorvej, når man ikke har penge til så meget andet? Hvordan kan man finde på at bruge 65 millioner kroner på en VVM-undersøgelse? Skal vores skattekroner ikke bruges bedre?

Det er altså ikke alle jyder, der er glade. Vi er faktisk meget kede af det. Vi elsker ikke motorveje, vi elsker ikke støj og forurening.

Trafik. Ikke flere motorveje, tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce