Men jøder må man gerne forbyde


Men jøder må man gerne forbyde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbreve. 

Læserbrev: I Lutheråret er det rystende at læse, hvad jubilaren fik skrevet om jøderne. I forordet til sit skrift "Om jøderne og deres løgne" nævner han ellers, at han ikke havde tænkt sig at kommentere jøderne yderligere. Det skulle han have holdt fast ved! For i stedet sendte han en elendig skrivelse på gaden, som siden er blevet citeret under den ene jødeforfølgelse efter den anden, når en pøbel skulle hidses op. Her agiterer Luther for, at jøder bør miste deres frihedsrettigheder og tvinges ud af landet.

Det mærkelige er, at Luther nogle år forinden havde udgivet et andet skrift om jøderne, som var helt anderledes positivt. Her argumenterede han for, at de skulle have frihed til at udøve deres religion og ikke måtte forulempes.

Et synspunkt, der dengang var ganske usædvanligt, da resten af samfundet var stærkt præget af antisemitisme. Bl.a. udspredte man ondsindede løgne om blodtørstige jøder, der skar i spædbørn og drak deres blod. På den måde overbeviste man sig selv om, at det var okay at fratage dem deres rettigheder.

Det ser ud til, at Luther i tiden mellem de to skrifter er bukket under for omverdenens pres. I hvert fald overtager han ret snart den gængse antisemitisme, og ender selv med at bidrage til jødehadet.

I JydskeVestkysten den 19. oktober kommer chefredaktør Peter Orry til at gøre det samme.

I lederen "Men drenge må man godt skære i" agiterer han som tidligere for, at omskæring af drenge og piger er ét og det samme (sådan!) og beklager, at jøderne stadig må udøve deres religion ved at klippe en hudlap af deres drengebørn. Det skal de forbydes at gøre, for man må heller ikke amputere en hunds hale, lyder det.

Hvad der gås let hen over, er, at et forbud mod jødisk omskæring er et forbud imod at være jøde. Omskærelsen er jo for jøden, hvad dåben er for en kristen. Så i stedet for den svulstige overskrift om at "skære i drenge", burde lederen rent ud have haft titlen: "Men jøder må man gerne forbyde".

Som i Luthers tilfælde er det trist at se kristent frisind infiltreret af antisemitisme.

Men jøder må man gerne forbyde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce