Als-Fyn broen bør være en realitet om ti år


Als-Fyn broen bør være en realitet om ti år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbreve. 

Læserbrev: En fast forbindelse mellem Als og Fyn har længe været i tankerne, og der er foretaget adskillige undersøgelser af både offentlige og private initiativer som viser, at det kan give god mening at lave en fast forbindelse over sundet. Men desværre er der for tiden i Danmark, uanset hvilket infrastrukturprojekt, der tales om, ingen penge til infrastrukturen. Det er dybt beklageligt, at vi i Danmark er kommet så langt bagud og ikke har taget højde for investeringer i infrastrukturen, som er en samfundsmæssig værdiskabelse.

Når der så tales om OPP-projekter i infrastruktur, som her i JydskeVestkysten søndag for en fast forbindelse Als-Fyn, så er det beskæmmende, at det med det samme bliver skudt ned af professor Mogens Fosgerau. Men os, der kender Mogens Fosgerau, er ikke forbavset over hans holdning til OPP-projekter. Det er ikke første gang han taler imod sådanne investeringer. Det er muligt, at staten kan låne og finansiere billigere end OPP-projekter. Det er det politikerne forholder sig til, og nu også Mogens Fosgerau.

Hvad hjælper det hele, når staten ikke formår at skaffe midler til vigtige infrastrukturprojekter, så glemmer man at tage med i kalkulationerne og beregningerne, hvad det koster erhvervslivet, hvor der mangler infrastrukturløsninger for at få produkterne frem til kunderne. Det næste er, at der er mangel på arbejdskraft overalt i Danmark, og for at få en fleksibel arbejdskraft, så er pendling et væsentligt element, og her kommer så igen infrastrukturens vigtighed på tale. Derfor har jeg tidligere, og gør det endnu engang opfordret af såvel professorer som politikere til at tage et bredere syn på investeringerne i infrastruktur, og ligeledes indkalkulere industrien, pendling, turisme, alle de faktorer er så afhængige af en optimal infrastruktur, så jeg er overbevist om, at når disse forhold indregnes, så vil det langt opveje den ene eller 1,5 procent, som staten påberåber sig kan finansiere infrastrukturprojekter billigere end OPP-projekter. Vi så det tydeligt med OPP-projektet på motorvejen mellem Aabenraa og Sønderborg, som både blev billigere, var hurtigere færdig og dermed en gevinst for erhvervslivet, pendling, ja for hele området her i det sønderjyske.

Så jeg håber, at sund fornuft og god kalkulation vil gøre, at der hvor staten ikke umiddelbart kan bidrage til finansiering, at man da accepterer OPP-projekter.

Als-Fyn broen bør være en realitet om ti år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce