Åbent og ærligt vejarbejde


Åbent og ærligt vejarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbreve. 

Læserbrev: Poul Andersen, formand for Hærvejskomiteen, skriver den 7. juni 2017 i JydskeVestkysten om et "Åbent og ærligt vejarbejde."

Under denne overskrift skriver han om lobbyorganisationens arbejde for Hærvejsmotorvejen. Hærvejskomiteen blev stiftet i 2011 og en række kommuner samt Region Syddanmark er medlemmer.

Vi betvivler ikke legitimiteten af partsindlægget i debatten om Danmarks infrastruktur, men vi vil gerne rejse tvivl om den kommunale finansiering af Hærvejskomiteens arbejde. Poul Andersen skriver, at komitéen har et beskedent budget på ca. 400.000 kr. om året, heraf 20.000 kr. i kontingent og en særbevilling på 30.000 kr. fra Vejle Kommune. Af lobbyisternes hjemmeside fremgår det, at følgende er medlemmer af Hærvejskomitéen: Vesthimmerland, Viborg, Ikast-Brande, Billund, Kolding, Haderslev, Vejen, Varde, Tønder og Region Syddanmark foruden Vejle Kommune. Ingen virksomheder er nævnt, dog er i styregruppen adm. direktør Kjeld Zacho Jørgensen, Billund Airport og vognmand Jørgen Egeskov. Hvis de andre kommuner bidrager med kontingent og særbevilling til komitéen i samme størrelsesorden som Vejle Kommune, så må Hærvejskomiteen ifølge Poul Andersens oplysninger anses for at være et kommunalt støttet foretagende. Det virker ikke åbent og ærligt.

For almindelige borgere er 400.000 kr. ikke et beskedent årligt budget. Hærvejskomiteen har haft budget til at få foretaget undersøgelser udført af fx COWI og Niras. Med de store konsekvenser det har for fx velfærd og tab af natur- og landskabsværdier, er det vigtigt at den på alle måder vigtige og dyre beslutning træffes på netop et oplyst grundlag. Derfor bør rapporter og forskning, der ikke er enige i Hærvejskomiteens holdninger og ønsker, også komme til orde. Vores forening gør et stort arbejde ud af netop at afdække rapporter og forskning om motorvejkonsekvenser og alternativer til motorveje, og ja, et årligt budget på 400.000 kr. ville være en gevaldig hjælp til at fremme udbredelse af disse. Vores arbejde er 100 procent frivilligt arbejde.

Vores demokratifølelse bliver alvorligt udfordret, når kommunale skattekroner går til en ensidig fremstilling af motorvejens fordele.

Som det fremgår af afsender, så er vi ikke enige med Poul Andersen og Hærvejskomiteen om behovet for Hærvejsmotorvejen.

Vi er vilde med begge parters ret til at være uenige, men det bør foregå under samme økonomiske muligheder.

 

Åbent og ærligt vejarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce