Jubel i Andeby: 70 år med Anders And & Co.

Den evigt uheldige an(d)tihelt Anders And og hans ukuelige gåpåmod inspirerede i 1975 Dan Turell til at skrive en kronik i Politiken, hvor digteren hyldede Anders som ?vor tids Odysseus?: ?Uanset hvor skidt det går, uanset hvor langt du er nede med nakken, uanset hvor mørkt det ser ud - så kommer der en ny tirsdag, og så har du en ny chance, og så er det op og stå og i gang igen. Der kan være mange nederlag, ja - men der kommer altid en ny tirsdag og en ny chance for revanche?. Foto: Disney/Egmont

Jubel i Andeby: 70 år med Anders And & Co.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I marts 1949 blev danskerne introduceret for Walt Disneys Anders And & Co. 70 års med- og modgang senere udkommer Danmarks mest sejlivede tegneserieblad stadig hver uge.

Anders And: "God dag! Her kommer jeg!" sagde Anders And og lettede på den blå matroshue, da han fik sit eget tegneseriehæfte på dansk 1. marts 1949.

Efterkrigsårenes restriktioner på papir havde forsinket danmarkspremieren på Anders And & Co. med et år. Til gengæld lovede forlaget Gutenberghus, at det nye månedsblad indeholdt "mere sprængstof end alverdens atombomber".

Det første nummer kostede 75 øre. På bagsiden af bladet henvendte Anders sig personligt til de unge, potentielle købere: "I kan roligt bede jeres mor om pengene, for det er sund og god læsning, og hun vil sikkert synes lige så godt om det, som I vil".

Ingen anså dengang kulørte hæfter som lødig lekture, men tidens mangel på populærkultur til børn var med til at sikre succesen. Forlaget understregede, at bladet var redigeret af pædagoger, og at Walt Disneys talende dyr fra det kulturimperialistiske Amerika ikke ville sætte griller i hovedet på de kære poder.

- Gutenberghus indrykkede en helsidesannonce i ugebladet Hjemmet, hvor man beskrev Anders And & Co. som god og lødig læsning, der vil fremme barnets læseforståelse, oplyser Disney-nørden Laila Jerming Graf.

Hun er formand for Dansk Donaldist-Forening og samler på alt, der er udgivet på dansk med figurerne fra Andeby. Hver torsdag køber hun troligt det nye nummer af Anders And & Co., der med 70 udgivelsesår i rap er Danmarks mest sejlivede tegneserieblad. Egmont, det tidligere Gutenberghus, har end ikke ændret budskabet i reklamekampagnerne siden 1949. Laila Jerming Graf fortæller, at hun for nylig faldt over en reklame i et dameblad med ordlyden: "Lær dit barn at læse via Anders And".

Kvaliteten toppede

Indholdet i Anders And & Co. bestod dengang som nu af korte, humoristiske gag-serier og længere historier om indbyggerne i Andeby. Gutenberghus opgraderede i 1959 hæftet til ugeblad. Men da Disney-tegneserier traditionelt har været mere populære i Europa end i hjemlandet USA, betød den øgede frekvens, at udgiverne hurtigt løb tør for amerikansk produceret materiale.

Mange af Andeby-historierne fra de sidste 50 år er derfor sat i søen af redaktører i København. Udvalgte skandinaviske og engelske forfattere leverer manuskripterne, og tegnestuer i blandt andet Spanien sætter billeder til.

- Bladets popularitet toppede i 1960'erne og 70'erne. Derefter begyndte kvaliteten af serierne at gå ned ad bakke, siger Laila Jerming Graf.

Med tiden tog oplagstallet også et dyk: Fra et ugentligt salg på 200.000 i bladets storhedstid til 37.000 ved den seneste optælling. Udsalgsprisen er derimod fordoblet de sidste 10 år. Et cellofanindpakket Anders And & Co. koster i dag 40 kroner. Men så følger der også et stykke plastiklegetøj med, selv om nogen måske vil mene, det efterhånden er tegneserierne, der følger med legetøjet.

- Allerede i 1960'erne begyndte Gutenberghus at lægge plakater, kartonindlæg, julekalendere og ting, man kunne samle, ind i bladet. I dag får man mest noget plasticskrammel, men legetøjet har stadig sin berettigelse som blikfang for unge læsere, mener Laila Jerming Graf.

Bortfaldet af kernemålgruppen har længe været bladets største udfordring. De 7-13-årige kender fortrinsvis Disney-universet gennem selskabets animerede biograffilm og programmet "Disney Sjov" på DR 1's fredagsflade. Leila Jerming Graf vurderer, at de fleste nutidige købere af Anders And & Co. er voksne fans, der som hun holder fast i traditionen for hyggens og nostalgiens skyld.

Nostalgiske følelser

Egmont har forsøgt at komme nutidens medievante børn i møde ved at gøre bladets indhold tilgængeligt på digitale platforme. Desuden har forlaget inviteret Thomas Blachman, Anders Lund Madsen og andre tv-stjerner ind som gæsteforfattere for at give Anders And & Co. mere X-faktor, ligesom man har lanceret crossover-historier, hvor beboerne i Andeby møder personligheder fra det danske kulturliv.

Såvel fiktive (Olsen-Banden) som virkelige kendisser (dronning Margrethe, Lars Løkke Rasmussen, Sidney Lee) har lagt vejen forbi Andeby, og da Eurovision Song Contest løb af stablen i København i 2014, kunne man i samme uges hæfte se Anders stå på scenen i "Melodi And Prix". Senest har Anders og nevøerne været på skattejagt i det nordjyske, efter at Vendsyssel vandt det celebre "besøg" i en læserafstemning i bladet.

- Selvfølgelig var historien mest en gimmick, men jeg synes, det fungerede fint, siger Laila Jerming Graf, der mener, at Egmont har gjort en stor indsats for at sikre tegneseriebladets relevans i en verden, hvor den teknologiske revolution - fjernsyn, computere, iPads, mobiltelefoner - truer de trykte mediers eksistens.

- Hele Andeby-universet ligger så dybt forankret i den danske kultur, at mange nærer nostalgiske følelser for det. Men man kan godt blive bekymret for, hvor længe Anders And & Co. vil overleve, hvis der ikke kommer nye læsere til, siger Disney-samleren.

Laila Jerming Graf peger på det velkendte, vidtrækkende figurgalleri som en hovedårsag til, at Disneys ugeblad stadig holder halefjerene over vandskorpen:

- Man kan sætte figurerne ind i en hvilken som helst kontekst, historisk eller nutidig, og få en spændende historie ud af det. Alt kan lade sig gøre i Andeby!

Anders And & Co. nr. 1/1949
Disneys tegneserier brød igennem herhjemme i bladet Anders And & Co., som det københavnske forlag Gutenberghus lancerede med et martsnummer 1. marts 1949.I den hektiske hovedhistorie melder Anders And sig som frivillig brandmand, med katastrofale resultater.Ligesom alt andet indhold var den 10 sider lange tegneserie signeret "Walt Disney". Med tiden lurede læserne af Anders And & Co. dog, at flere anonyme kunstnere stod bag serierne i bladet. Mange af de bedste andehistorier, inklusive "Anders And som brandmand", var skabt af amerikaneren Carl Barks. Fansene kendte ham i mange år kun som "den gode tegner", indtil en ihærdig amerikansk læser afdækkede Barks' identitet sidst i 1960'erne. Gutenberghus (nu Egmont) begyndte først at kreditere de enkelte tegnere og forfattere ved navn i 1990'erne.

Det første nummer af "Anders And & Co." indeholdt desuden en serie med Lille Stygge Ulv, en kort fortælling om Mak og Muks besøg i Zoo og en række korte gags med Mickey Mouse, Fedtmule og Anders' nevøer, Rip, Rap og Rup.

Premierenummeret blev trykt i 103.000 eksemplarer, og originaleksemplarer er stadig i høj kurs: Et blad i perfekt stand vurderes til at kunne indbringe over 100.000 kroner. Flere tusind ubrugte blade fra de første 10 årgange af Anders And & Co. blev i 2014 stjålet fra Egmonts arkiv i Skovlunde. Bladene har en samlet værdi på cirka to millioner kroner. De er i skrivende stund ikke tilvejebragt. En genudgivelse af nr. 1 fra 1949 følger med det regulære Anders And-blad nr. 9/2019.Fakta: Bladets usynlige stjerneAt Anders And & Co. gik så rent hjem i Danmark, skyldes blandt andet bladets (i lang tid anonyme) oversætter, Sonja Rindom. Den pædagoguddannede Rindom sørgede i 32 år for, at Disneys tegnede figurer talte et kreativt og stimulerende - om end sommetider lidt renskuret - dansk.Rindoms tekstbobler forankrede ænderne i et genkendeligt, ærkedansk univers. Hun gjorde Anders And til parcelhusejer på Paradisæblevej nr. 111 i Andeby, og når ænderne drog mod eksotiske egne, opfandt hun lande som Kængunesien og Langbortistan. Dengang turde udgiverne ikke lade deres figurer rejse til steder, som fandtes på et rigtigt atlas, af frygt for at støde de virkelige folkeslag.Sonja Rindom navngav også mange af figurerne på dansk, såsom onkel Joakim, fætter Højben, Georg Gearløs og Bjørne-Banden. Når de amerikanske Disney-forfattere betitlede bifigurerne med spidsfindige ordspil, der beskrev personens type eller job, matchede hun pudsighederne efter bedste evne. Spekulanter hed F.I. Dusenberg eller Snydenstrup, mens Bjørn Muskelsen var kuglestøder og Bacon Baconberg rigmand (fordi han sad på flæsket). Også talemåder som "milde mammon!" og "øv, øv og tre gange øv!" kan spores tilbage til Rindoms tekstninger af Anders And & Co.- Hun gjorde sproget levende og havde respekt for forlæggets eventyrlighed, siger Disney-nørden Laila Jerming Graf om den legendariske Sonja Rindom og hendes sproglige arv:- Når man kan opfinde et ord som Langbortistan, der stadig bruges i dag, så kan man noget specielt som oversætter!Fakta: Andefakta- Anders And (på engelsk: Donald Duck) debuterede i tegnefilmen "Den kloge lille høne" ("The Wise Little Hen") i 1934. Walt Disney fik ideen til anden, men animatoren Dick Lundy stod for figurdesignet. Filmens historie blev omsat til tegneserie, og da Dansk Familieblad trykte historien året efter, fik Donald Duck navnet Rasmus Rap.- Figurerne i Anders And & Co. bor alle i Andeby, selvom man på amerikansk skelner mellem Duckburg (Andeby) og Mousetown, hvor Mickey, Fedtmule, Nora Malkeko og Klavs Krikke har adresse. I det første nummer af Anders And & Co. fra 1949 var Duckburg blevet til Andeborg.- I 1956 overgik månedsbladet Anders And & Co. til at udkomme hver anden uge. Først fra 1959 kunne bladet bryste sig af at være "Danmarks sjoveste ugeblad". Bladet har siden fået selskab af en række andre Disney-udgivelser, for eksempel "Jumbobøgerne" (1968-), "Lommeanden" (1976-2001), "Anders And Ekstra" (1977-2014), "Guldbøgerne" (1984-2000), "Anders And junior" (2010-) og "Anders And Classic" (2015-).- Siden 1962 har Egmont-koncernen i København produceret nye Disney-tegneserier til det europæiske marked. Den første danskproducerede serie, "Anders And som kunstmaler", udkom i 1962. Historien var skrevet af Knut Dokker og tegnet af Niels Rydahl. Siden har danske tegnere og forfattere som Flemming Andersen, Sune Troelstrup, Andreas Pihl og Peter Snejbjerg været leveringsdygtige i andebyhistorier.- Af markante, internationale andetegnere kan nævnes den produktive chilener Vicar, hvis serier dominerede de danske Anders And-blade fra 1980'erne og frem. Også italienerne Marco Rota, Romano Scarpa og Giorgio Cavazzano har sat deres præg på Anders Ands design og personlighed siden 1970'erne. Endelig har amerikaneren Don Rosa vundet mange trofaste fans ved at udbygge Andebys stamtræ i en række historier, som han skrev og tegnede fra 1987 til 2008.- I 2006 blev tegneserien "Anders And og den gyldne hjelm" optaget i det danske kulturministeriums Kulturkanon som et særlig beundringsværdigt stykke børnelitteratur. Historien, som amerikaneren Carl Barks skrev og tegnede i 1952, var det eneste udenlandske bidrag til listen.- Den 1. marts 2019 udgiver Egmont jubilæumsbogen "Anders And & Co. 1949-2019" på 264 sider. Bogen indeholder en række klassiske historier fra forskellige årtier af kunstnere som Carl Barks, Don Rosa, Paul Murry, Branca og Vicar foruden diverse ekstramateriale.Fakta: Sagt om Anders And- Jeg identificerer mig på mange måder med Anders, også selv om han er et fjols på mange måder. Han er jo en meget svag mand, men han evner dog at vågne op fuldstændig lykkelig og blank hver morgen, og det gør jeg også selv. Han har det med nogle gange at vende nogle idiotiske fejl til noget genialt, og det deler jeg med ham.Thomas Blachman, musiker og tv-vært– Jeg er af den generation, hvis første ord (som altid) var "Mor", hvis andet var "Far" - og hvis tredje og fjerde var "Anders And".Dan Turell, digter og forfatter– Anden er den mest vidtfavnende af alle Disney-figurer. Han kan klare en hvilken som helst rolle med bravur.Carl Barks, forfatter og tegner af cirka 500 Anders And-historier– I de tidlige Disney-tegnefilm på syv minutter var der kun plads til at vise en dynamisk Anders, der eksploderer og mister besindelsen. Tegneserierne føjede flere træk til hans personlighed, fordi det er læserne selv, der sætter tempoet. Det gav også Anders mere tid til at tænke over konsekvenserne, og i seriehæfterne gør han vitterlig ofte det bedste for at klare tingene, selv om hans iltre karakter arbejder imod ham. Det gør ham også lidt rørende, så vi synes, det er synd for ham.Freddy Milton, dansk tegner og forfatter af knap 170 Anders And-historier
- I de tidlige Disney-tegnefilm på syv minutter var der kun plads til at vise en dynamisk Anders, der eksploderer og mister besindelsen. Tegneserierne føjede flere træk til hans personlighed, fordi det er læserne selv, der sætter tempoet, har den danske Anders And-tegner Freddy Milton tidligere fortalt. Foto: Disney/Egmont
- I de tidlige Disney-tegnefilm på syv minutter var der kun plads til at vise en dynamisk Anders, der eksploderer og mister besindelsen. Tegneserierne føjede flere træk til hans personlighed, fordi det er læserne selv, der sætter tempoet, har den danske Anders And-tegner Freddy Milton tidligere fortalt. Foto: Disney/Egmont
Foto: Disney/Egmont
Disneys tegneserier brød igennem herhjemme i bladet Anders And & Co., som blev lanceret med et martsnummer 26. februar 1949. Premierenummeret blev trykt i 103.000 eksemplarer, og originaleksemplarer er stadig i høj kurs: Et blad i perfekt stand vurderes at kunne indbringe over 100.000 kroner. Her ses jubilæumsnummeret af det første Anders And & Co. Foto: Egmont
Disneys tegneserier brød igennem herhjemme i bladet Anders And & Co., som blev lanceret med et martsnummer 26. februar 1949. Premierenummeret blev trykt i 103.000 eksemplarer, og originaleksemplarer er stadig i høj kurs: Et blad i perfekt stand vurderes at kunne indbringe over 100.000 kroner. Her ses jubilæumsnummeret af det første Anders And & Co. Foto: Egmont
Foto: Egmont
I hovedhistorien melder Anders And sig som frivillig brandmand, der ligesom alt andet indhold i første nummer var signeret ?Walt Disney?. Med tiden lurede læserne dog, at flere anonyme kunstnere stod bag serierne i bladet. Her ses jubilæumsbogen, der udkommer i anledning af 70-året for Anders And & Co. Foto: Egmont
I hovedhistorien melder Anders And sig som frivillig brandmand, der ligesom alt andet indhold i første nummer var signeret ?Walt Disney?. Med tiden lurede læserne dog, at flere anonyme kunstnere stod bag serierne i bladet. Her ses jubilæumsbogen, der udkommer i anledning af 70-året for Anders And & Co. Foto: Egmont
Foto: Egmont

Jubel i Andeby: 70 år med Anders And & Co.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce