Boganmeldelse: Tarmdirrende humor

Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen. Foto: Anika Lori/Gyldendal

Boganmeldelse: Tarmdirrende humor

Boganmeldelse: Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen: "Helle Erobreren".

Den ene af bogens to forfattere, Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen, skriver, at den er inspireret af filmen "Bridesmaids", som hun synes har et "gribende plot" og en "forrygende humor". Denne inspiration skulle så udmøntes i en roman, der kunne "ræsonnere samme potente humor og fantasifulde fortælling med karakterer, du føler, du kender". Indfrier "Helle Erobreren" så disse ambitioner? Hovedpersonen Helle er en arbejdsløs slagter, der sendes i job som pædagogmedhjælper i "Himmelskibet", hvor hun møder drengen Kaj, en uvorn, forkælet knægt, hvis hårde afføring er et problem for Helle, og i sidste ende fører lorteproblematikken til, at hun fyres. Det er begyndelsen på et "gribende plot", men dette første kapitel af bogen er faktisk meget morsomt med sin ironisering over kodesprog og forældreidioti. Inden Helle får næste jobtilbud, afsløres så lidt om hendes karakter: Hun forgriber sig på datterens opsparing, og så en epokegørende oplysning: "Helle er bange for lort". Her må undertegnede lige tænke efter: Føler jeg, at jeg kender den karakter? Jeg ræsonnerer, at lort er et tydeligt motiv i romanen, som også kan strejfe det lyriske: "Et par duer havde trodset pigtråden og sat sig på toppen af muren. Her tog de et hvil, og her sked de. Deres afføring dannede farverige mønstre ned langs muren". Helle ser det heldigvis ikke, men smukt er det. Da Helle sendes ud i sit næste job som rengøringsassistent på et hospital, viser hun det erobringspotientale, bogens titel hentyder til. Fantasifulde forviklinger gør, at hun kommer til at fungere som læge; sine kompetencer som svineslagter kan hun nu benytte kirurgisk. Apropos så fylder svinemotivet også en del i bogen, eksempelvis opkaldt hun, dengang hun var griseholder, svinene efter højrefløjens politikere, og her folder den "potente humor" sig rigtig ud. Men tilbage til kirurgen Helle. Inden hun afsløres med sin forfalskede identitet, har hun en kort, forrygende karriere, som kulminerer med udfrielsen af et fyldt sennepsglas fra en patients røvhul - at patienten er hendes ekselsker og virkelig et stort røvhul er jo ekstra morsomt. Hvor er hun henrivende sammensat hende Helle, når vi nu ser, at madglas i røvhullet i modsætning til lort ikke gør hende bange, og så skal det heller ikke forholdes læseren, at alle patienterne - på nær røvhullet - elskede hende. Hun ér god denne jævne, heroisk kæmpende kvinde, hvilket romanens slutning også afslører. Efter sin flugt fra politiet tager hun nemlig til Afrika for at hjælpe de syge. Som det måske fremgår, har det været en gribende oplevelse at læse denne bog og beundre dens forsøg med ironiske og humoristiske virkemidler. Den ædle svindlerskes motto har været at gribe nuet, Carpe Diem, hvilke synes at ramme målgruppesegmentet præcist, slugerne af Her & Nu, Se og Hør og tårepersende popsang, selv kom jeg til at mindes de gamle skolekomedier. Indfrier "Helle Erobreren" så sine ambitioner? Ja, det synes jeg, for selv om den ikke er spiselig for alle vi finkulturelle "svin", er den sikkert gefundenes fressen for ovennævnte segment. Det siges, at denne roman er første bind af tre, hvilket efter det betragtelige fokus på røvhuller her får mig til at foreslå titlen til næste bind: "Helle Haleløs". - Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen: "Helle Erobreren". 282 sider. 250 kroner. (Gyldendal) Udk. 11.04.2019 3 af 6 stjerner

Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen: ?Helle Erobreren?. Foto: Gyldendal

Boganmeldelse: Tarmdirrende humor